Att säga upp sig: En försäkringskassafråga

Calazirya

Trådstartare
Jag var för sent ute för dagens FK-chat så jag slänger ut frågan här på buke, kanske någon som har koll.

Vad händer med min SGI om jag under min föräldraledighet säger upp mig från mitt arbete?

Hamnar jag på lägsta ersättningen då, eller är min SGI skyddad ?

/C

Sv: Att säga upp sig: En försäkringskassafråga

Som jag har förstått det så skyddas din SGI så länge du tar ut 5 dagar/vecka efter barnet fyllt 1. Ska nog inte spela någon roll om du säger upp dig. Min SGI beräknas på det jag jobbade 2006-2007, eftersom jag började plugga direkt efter. Har ingen tjänst att gå tillbaka till efter föräldraledigheten.

Ja precis, det är ju det jag har för mig också ..

Men jag var/är inte säker och allt faller samman som ett korthus i orkan om det är så att SGI:n försvinner om man säger upp sig när man är föräldraledig :)

Det spelar ingen roll om du säger upp dig själv eller blir uppsagd, så länge du efter barnets ettårsdag ser till att arbeta/vara anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen eller tar ut FP på heltid.

Nu kom jag på en till fundering.

Är SGI:n skyddad även om man säger upp sig innan man går på föräldraledighet?

Dvs: Jag säger upp mig, jobbar uppsägningstiden ut ( 1 månad ) och dagen efter jag slutat på jobbet så börjar jag att ta FP ?

Ja, det är den, men det är väl dumt att säga upp sig innan man går på föräldraledighet, bättre att bara begära ledigt och sen säga upp sig om man hittar ett annat arbete. Finns ju oftast en hel del försäkringar man har via jobbet och som, oftast, gäller även om man är föräldraledig.

Beroende på avtal så är även första årets föräldraledighet semestergrundande, ytterligare en anledning till att inte säga upp sig innan. Kan vara en fin klumpsumma att få ut i pengar om man säger upp sig senare. :D

Kanske, men utan att säga för mycket så är situationen något annorlunda..

Men jag försöker få lite grepp om läget och vad vi har för val..

Så länge du anmäler dig som aktivt arbetssökande hos arbetsförmedlingen så fort du inte tar ut föräldrapenning mer och tar ut 5 dagar/vecka för barnet (alt jobbar 1 dag, tar ut 4 dagar tex) så är sgi:n skyddad.

En annan fundering som kom upp nu... om man är föräldraledig 4 dagar i veckan, kan man då vara aktivt arbetssökande den femte dagen? Det känns som att det inte skulle fungera, men måste ändå kasta ut frågan (ursäkta cala om jag kapar tråd).

//Julia (som blev väldigt nyfiken på situationen ts)

Jag har för mig att det gäller samma sak då som om du jobbar deltid.

Du får sänkt antal ersättningsdagar. Och jag tror det är så jobbar man 1 dag får man 3 dagar a-kassa, jobbar du fler dagar får du färre. Jobba eller FL är det ingen skillnad på.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 845
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 029
Kropp & Själ Jag har haft ont i ländryggen i några år nu på morgonen när jag vaknat (stel och öm i musklerna ffa) men det har blivit så att säga...
Svar
14
· Visningar
836
Senast: Ramona
·
Juridik & Ekonomi Min läkare tycker att jag borde gå över från sjukpenning till sjukersättning eftersom hon inte tror att jag kommer kunna arbeta igen...
Svar
1
· Visningar
922
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama