Att rida western och engelskt samtidigt?

danilo

Trådstartare
Jag jobbar som hästskötare på ett vanligt stall, där det ingår i mina uppgifter att rida. Men som person så rider jag hellre western, har prövat en del i höstas och vill gärna fortsätta utvecklas på t.ex. medryttarhäst eller kanske foderhäst. :)

Tror ni att det går bra att rida båda disciplinerna samtidigt utan att trassla till det för mig eller hästarna?

Sv: Att rida western och engelskt samtidigt?

Inga problem ! Jag rider för tillfället både och. Går på Naturbruksgymnasium där jag rider hopp och dressyr men min egna rider jag iprincip uteslutande western på. :smirk:
Funkar för mig, men i början var det svårt att "hålla" i häsarna på skolan efter ett uppehåll på några år från den stilen....
/E;) :banana: :eek:

Såklart att det går! :D

vad bra, ett levande exempel! :)

ja jag kan väl tänka mig att det är lite klurigt i början kanske, men jag hoppas att det är som du säger. jag gillar båda ridsätten fast på olika sätt, så jag vill ju förstås hålla på med både och :)

Klart du kan rida både och!!! :) Jag gör det själv på min pålle och hade samma tankar som du att man "rör" till det i hästens och mitt huvud... Men jag upplever det så att han känner skillnad på utrustningen....

Lycka till och framför allt, ha KUL med din häst!!!

:banana: :bump: :bow:

Ja hehe om det nu var MIN häst, då hade vi ridit både och! :)

Hej!

Visst går det!
Ett praktexempel på detta, var Benita Wikman och Tösen (Dream Girl).
Moderatör: Jag bryter INTE mot PUL, då både personen och hästen har gått hädan......

B var en eldsjäl inom Westtern, tillika populär speaker, och lämnade oss alldeles för tidigt pga cancer......

Hon red Fälttävlan OCH western på samma häst, med goda placeringar.

Samma häst gick alltså tävlingsmässigt:
Dressyr, Hopp, Uthållighetsprov, och Western.

Men:

Om man skall blanda alltihop, så skall man nog inte räkna med att man vinner SM i någon gran.

Vila i frid, Benita & Tösen.......

/Mike

oj, vad häftigt!

det låter verkligen som ett inspirerande ekipage. jag blir mer och mer övertygad av era svar, så jag tror jag ska försöka fortsätta med western i alla fall :)

Jag själv kommer återgå lite till dressyren ett tag framöver, eller ja..nån slags westerndressyr. Har tappat motivationen just nu då jag är ensam trots andra utövare i stallet.

Jag kommer kombinera och ta till vara på westernridningens "frihet" men på ett sätt som ändå kommer ge en bra dressyr.

Lycka till

Det tror jag inte blir några större problem.
Jag rider både western och dressyr på min och det går finfint! :)

´Vi rider både och på QH, dressyren i början av passen och western i slutet. Vill att hon ska kunna gå mkt samlat och ha kontakt med bettet och mkt lösgjörande dressyrarbete för att bygga upp styrkan i henne då har hon lättare för den lösare westernformen. Rids för dressyrtränare och westyerntränare. Så kombinera dressyr o western är inga problem.

Visst går det bra. Jag red en hingst ibland på 80 talet som gick svår dressyr, reds och tränades mycket inom western, kördes både enbet och i par och tränades i dressyrkörning. Han var fantastiskt rolig att rida och köra och även exemplariskt tränad på marken.
Det är hästarna som tränas så allround som är roligast tycker jag. Tror hästarna tycker om variationen också. De får ju absolut allsidig träning. Lycka till!

Inga problem!

Jag gick på Strömsholms Ridsportsgymnasium och tränade hoppnig och dressyr, samtidigt som jag privat tävlade och tränade westernridning för Anders Josefsson.

Det går jättebra! Det är kul när man kan variera lite. Rider på samma vis som Erik (western på mina egna och hopp/dressyr på skolhästar) och håller emd om att det är svårt att rida med korta tyglar efter ett uppehåll, men man kommer fort in i det och det är som att kroppen rättar sig efter vilken sadel man sitter i. :)

Kom ihåg när du rider western att släppa på "tygel-kontrollen" och rid med benen. Jag tror att det kan vara det svåraste att man måste våga släppa och låta hästen jobba självständigt som man inte gör i dressyren..

ja det ska jag tänka på, men jag tror inte att det är något problem, jag rider ofta med långa tyglar i den vanliga ridningen också. :)

Det går säkert, men för mig fungerade det inget vidare. När jag hoppade upp på en vanligt riden häst så red jag "vanligt" ett tag, men sedan längdes tyglarna allt mer och snart låg jag i backen för att hästen kände sig så friiii.:d Men det vad ju jag och det verkar fungera bra för de flesta

Jag tror det är bra att rida både och faktiskt...Man utvecklas själv och kan använda olika lösningar på problem. Jag tävlar western på mina tre hästar och hemma tränar jag dressyr för bla en bra fysik och balans. Jag upplever att hästarna är väldigt lyhörda för hjälperna och får bra med muskler, så inget att tveka på...:)

Jag rider western med min sköthäst medan ägaren rider engelsk dressyr o hoppar. Det har aldrig varit några problem för varken ägaren eller mig med att hästen inte förstår eller blir förvirrad, han vet vad som gäller då westerngrejjerna åker på o jag rider..o samma för ägaren så det går att kombinera :rofl:

ja alltså det borde ju inte vara något problem egentligen, det är ju i grunden samma sak. kanske är det mest att jag själv måste ha lite koll på vad jag gör med vilken häst, så att jag inte plötsligt sitter och rider western på den 5-åriga dressyrpållen. :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Så, nu har jag gjort det! Bokat in mig på privatlektioner, börjar den 29/1. Känns pirrigt... Men som jag längtar, jag har längtat i...
Svar
19
· Visningar
2 078
Senast: Solstig
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 670
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 659
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar