Att rida ut vs inte.

Dialhard

Trådstartare
Satt och funderade lite när jag läste en tråd på Hästmänniska..
Jag kan inte komma på en enda ursäkt till att sitta och harva på ridbanan 7 dagar i veckan. Inte en. Ändå finns det massor med människor som verkar tycka det är helt okej.

Hur ofta rider du ut? Tycker du det finns några ursäkter för att bara traggla bana hela tiden?
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Just nu har jag ingen ridbar häst men annars brukar jag lägga upp ridningen på det sättet att jag tränar i paddocken varannan/var tredje dag. Det innebär nödvändigtvis inte ridning utan kan likväl innebära tömkörning, löslongering eller dylikt.

Det finns de i stallet jag står i som rider i paddocken i stort sett varje dag. När de rider ut rider de enbart små rundor på 10-20 minuter och enbart på torr mark = mycket asfalt. Det som är extra spännande med detta är att det gäller fälttävlansponnyer. Deras hästar ser ofta mycket uttråkade ut i paddocken och känns ganska avtrubbade emellanåt. För min egna del skulle jag tråka ihjäl av att inte rida ut mycket!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Hästar som ser uttråkade ut i ridhuset/paddocken har ryttare som rider "tråkigt" när de tränar- tror jag! Många elitryttare "harvar" på banan de flesta av årets dagar och deras hästar ser ju allt annat än avtrubbade ut.

Jag tror att det viktiga är att hästens arbete varieras. Det krävs mer av ryttaren att variera arbete inom fyra väggar så att det inte blir slitsamt för hästen. Jag tror att en häst som får tillräcklig motion- skrittmaskin, skrittprommenad, varierad ridning, ibland löpband etc- och åker världen runt till olika ridhus och ridbanor, bryr sig mindre om att man inte rider ut.

Jag rider ut olika mycket... Nu har det varit isgata så jag har inte ridit ut på en vecka. Annars rider jag ut 6-1 gånger i veckan beroende på väder och vad vi tränar på. Jag rider ut för att minimera risken att jag sliter ut min häst ( jag är ingen proffs....) och för att jag tycker det är mysigt. Har man bra terräng finns det ju bra konditions och styrketräning i uteritterna oxå.

Men vad jag menar är att det är tråkig ridning som föder tråkiga hästar!
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag tränar för tränare en gång i veckan så långt det går, och utöver träningen så vill jag rida ett dressyrpass till på banan. så gärna 2 ggr i veckan
ev blir det nån longering/tömkörning lite då och då också.

övriga dagar motionerar vi i naturen: ridning, körning, promenader. försöker hålla igång hästarna 5-6 dagar i veckan.

båda mina tröttnar fort på ridbanan, 2 ggr i veckan funkar bra, nån gång har de blivit 3 pass och då har man märkt en tydlig skillnad i framåtbjudningen. tömkörning och longering tröttnar dom på riktigt fort så det fösöker jag göra kanske varannan vecka, för oftare än så så märker man också att det är en avsaknad av framåtbjudning.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Dom gånger jag inte åker på hoppträning rider jag ut.

Har inget ridhus eller utebana på gården så när jag skall till min dressyrtränares ridhus så blir det uteritt för att komma dit och hem.

Kram
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Om vi väljer paddock är det antingen;

älgjakt (har vi tillgång till grusväg väljer vi det, men det har vi inte alltid haft)

dags för löshoppning eller tömkörning

nödvändigt med den sorts "krumelurridning" som man inte fixar på väg/i skog

träning för instruktör

eller det är "oridbart" ute (vi vill inte rida på trafikerade vägar som är hälften så smala som annars pga stoora snövallar, inte heller vill vi rida ut i skogen i snö- eller isväglag om det innebär att vi måste klättra uppför berg. När det blåser vill vi inte tvingas in i skog där det finns risk för nedfallande grenar eller träd och slutligen vill vi inte rida i skogen när marken liknar gegga på höst/vår eller efter mycket regn)

Jo, en sak till; om det är åskväder på gång vill vi inte ge oss ut i skogen, då håller vi oss hemmavid och det innebär ju oftast paddock eller kort grusvägsrunda.

Jag tycker det är trååkigt med paddock, men på vintern har den en poäng; man kan skotta och när man upptäcker att man inte känner varken fötter, ben eller rumpa är det inte jättelångt hem :p
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Rider, kör, tömkör/longerar i princip bara ute.
Är i ridhuset max 2-3 dagar i veckan. Har dessutom 3 km dit så det blir lite uteritt då med :p
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Kan nog finnas många anledningar men tror det är många som inte vågar rida ut och har tusen andra anledningar att skylla på till att inte göra det. Det finns inga övningar du inte kan göra ute i naturen som du gör på ridbanan ;)

Ska man köpa gård och sätter hästen och livet med hästen i första hand är det oviktigt hur fint kök det är eller hur många boxar det finns. Det viktiga är marken som tillhör och omgivningarna. Allt annat kan man bygga till ;)

Vi, kvinnan jag delar morgontidningen med och jag, tar 5-10 minuter på ridbanan innan vi rider ut.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Rider i princip också nästan alltid ut, även om jag har en helt egen, jättefin, belyst ridbana.
Fast det går lite i vågor efter årstid och mitt eget intresse. När jag tävlade regelbundet red jag självklart på banan mycket oftare. Under en period red jag faktiskt ut så lite som max en gång i veckan av blandade anledningar, och ärligt talat har min häst aldrig varit mer musklad och visade inget tecken på att bli uttråkad. Hade dock mycket duktiga tränare till hjälp under den här tiden..

Dock föredrar jag själv att rida ut, särskilt nu när jag istort sett tappat tävlingsintresset, och min häst verkar också föredra det.
Men jag tror det är som ngn sa tidigare, det är inte var man rider utan hur som har mest inverkan på hästen.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Det finns inga övningar du inte kan göra ute i naturen som du gör på ridbanan ;)


Håller nog inte riktigt med dig där. Antagligen har du väldigt fin natur där du bor, med öppen mark du kan rida på. Det har inte vi, så vill vi jobba med t.ex. volt (bl.a. galoppen :angel: ) så måste vi ha ridbana.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

jag brukar rida i ridhus/padock så ofta jag kan (när hästen är igång och tränas för tävling dvs)
dock så är det ganska svårt att ta sig till ridhuset 900m bort då det antingen är massor av kor vid vägen eller blank is på vägen. (hästen får panik vid åsynen av kor :() så det blir mycket ute ridning (borde inte kallas ute ritt då rundan är på en halv timme om man går den 2 gånger :/)
det är härligt att rida ut men nu så är det djupt med snö på åkrarna och is på vägen:( så man kan ju inte träna som vanligt utan mest styrka och kondition (vilket iofs är bra)
hade jag bott nånstans där det fanns skog att rida i så hade det varit super bra, men nu så finns det bara en liten knagglig åker att rida runt på :(
Buck som vill ha uppvärmt ridhus max 50m utanför dörren.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Håller nog inte riktigt med dig där. Antagligen har du väldigt fin natur där du bor, med öppen mark du kan rida på. Det har inte vi, så vill vi jobba med t.ex. volt (bl.a. galoppen :angel: ) så måste vi ha ridbana.

håller med också, på sommaren här så går det inte att rida nånstans förutom på en rak grusväg eller i hagen då allting är upp odlat.
och på vintern så kan man inte hålla på med markarbete då det är för mycket snö, skottar man då så blir det is istället och det är ju lika illa:/
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Rider ute till 99 % - måste traila till ridhus och det blir bara enstaka gånger per år, grannens ridbana nyttjas till löshoppning och longering några gånger per säsong samt något enstaka dressyrpass och så rider jag för tränare på ridbana några gånger per år...

Tränar det mesta utomhus :)
Har tillgång till fantastisk terräng, många km rundor att rida både i skog och på grusväg och en sandväg att intervalla på - så jag är bortskämd.

Har man trist och "jobbig" terräng förstår jag att man väljer ridbanan många gånger... kanske det borde vara lika vanligt att traila till bra "uteridning" som till ridbanor och ridhus :idea:
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag har stått i såååå många stall där dressyrtanterna harvar i ridhuset 7 dagar i veckan och tycker att "vaddå, dom är ju ute i hagen(ruta på ca 5x5 m) typ 4 timmar om dagen, det räcker väl??!!" jag har erbjudit mig rida ut deras hästar om de har varit så att de är lite rädda att rida ut, men se neeej då, det behövs inte, hästen mår sååå bra så.. eller att dom blir galna när man rider ut säger dom, klart dom blir galna om de aldrig får komma ut och sträcka ut ordentligt.
Själv rider jag de flesta av mina pass utomhus, det går att rida ett grymt bra dressyrpass på grusväg eller åker och jag har alltid ansett att om min häst kan fokusera utomhus med alla ljud och saker som händer, då kan han fokusera var som helst. Han blir dessutom mer hållbar och en mer harmonisk individ.
Varierad miljö och träning är det absolut bästa, tycker i alla fall jag och försöker ge min häst det i största möjliga mån. Ridhus är guld värt när vädrets makter är emot en eller mörkret är totalkompakt, men varje dag? Hell no!! :)
Tillägas bör att jag har ridhus och ridbana där jag står, men även stora fina åkrar precis bredvid, och får jag välja så rider jag hellre på åkern än i ridhuset om vädret "står mig bi" så att säga.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Hästar som ser uttråkade ut i ridhuset/paddocken har ryttare som rider "tråkigt" när de tränar- tror jag! Många elitryttare "harvar" på banan de flesta av årets dagar och deras hästar ser ju allt annat än avtrubbade ut.

Jag tror att det viktiga är att hästens arbete varieras. Det krävs mer av ryttaren att variera arbete inom fyra väggar så att det inte blir slitsamt för hästen. Jag tror att en häst som får tillräcklig motion- skrittmaskin, skrittprommenad, varierad ridning, ibland löpband etc- och åker världen runt till olika ridhus och ridbanor, bryr sig mindre om att man inte rider ut.

Jag rider ut olika mycket... Nu har det varit isgata så jag har inte ridit ut på en vecka. Annars rider jag ut 6-1 gånger i veckan beroende på väder och vad vi tränar på. Jag rider ut för att minimera risken att jag sliter ut min häst ( jag är ingen proffs....) och för att jag tycker det är mysigt. Har man bra terräng finns det ju bra konditions och styrketräning i uteritterna oxå.

Men vad jag menar är att det är tråkig ridning som föder tråkiga hästar!

10 poäng, på det.

Om vi som rider på ridbana enbart gör det, för att vi är rädda för att rida ut, så kan jag säga att "motsatsen är den samma". Ursäkten många som enbart rider, ut är att de inte har kunskapen att jobba sin häst på bana och därför inte vågar prova av rädsla för att någon ska garva ihjäl sig. Vi måste lära oss, att visa respekt för varandras val här i livet. Dra inte alla ryttare och hästmänniskor över en kam.

Min dam dör i stort sett av tristess att ridas ut sju dagar i veckan och visar detta genom att backa, tvära, skygga för allt som hon aldrig har skyggat för förut, biter tag i bettet, drar iväg i fyrahundranittio km eller bockar av folk i närmaste dike. Mig har hon tack och lov inte bockat av än, med tanke på att jag INTE FÅR ramla av. Och nej, det hjälper inte att ge damen något att tänka på, med halvhalter, övergångar, skänkelvikning osv. För i skogen ska man inte syssla med sådant. Utan det gör man på trädor, stubbåkrar, ridbanor eller i ridhus enligt den vita.

Däremot älskar hon att lufsa ut i skogen en stund och det kan vara varje dag, men då vill hon också gå in på en bana, åka till ridhuset eller jobba en stund på trädan och visa hur duktig hon är.

Jag köpte henne, när hon var sjutton år som promenadhäst att eventuellt harva runt i skritt på lång tygel i skog och mark. Men som sagt, damen är 26 år och DEN handboken har hon aldrig läst, utan hon VILL få tänka.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Tränar det mesta utomhus :)
Har tillgång till fantastisk terräng, många km rundor att rida både i skog och på grusväg och en sandväg att intervalla på - så jag är bortskämd.

Har man trist och "jobbig" terräng förstår jag att man väljer ridbanan många gånger... kanske det borde vara lika vanligt att traila till bra "uteridning" som till ridbanor och ridhus :idea:

Kommer börja leta gård till hösten och prio 1 är bra rid terräng vilket jag inte har nu.
Om jag rider ut 1h hemma vid finns möjligheter till max 3min för trav och galopp men underbara möjligheter till backträning i skritt.

I perioder lastar jag hästen ganska ofta för att komma till bra ridvägar eller till havet.

Kram
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Jag rider oftast ut, jobbar hästarna med allt som man kan göra på ridbana och lite till i skog och mark. Bygger bra, ger säkra hästar med starka ben. Har jag tillgång till ridbana har jag en gräns på max 1 gång i veckan. Oftast när jag känner att hästen är med och inget är "emot" avbryter vi och rider ut istället ;).

Det blir nog med träning på ridbana på clinics och tävlingar så jag behöver inte harva runt övrig tid där :D
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Fast nu gör du ju exakt samma sak själv.
Alla som rider ut rider inte tråkigt, och är absolut inte dåliga ryttare.
Kan bara prata för mig själv, men jag rider dressyr utomhus. Jag tränade reining tidigare, utomhus i skog och mark. Min ponny gjorde snyggare galoppombyten än dressyrlagets ponnysar, och det är inte för han är någon bra ridhäst!
Jag har inga som helst bekymmer med att rida på bana eller i hus, men jag tycker det är trist. Jag vill ha natur runt omkring, inte väggar.
Men jag antar att det beror på varför man har hästen. För mig är den ett sätt att få en naturupplevelse, inte primärt att rida på.
Jag har inget bekymmer med att folk rider på banan titt som tätt, förutsatt att de vet vad de pysslar med och låter mig pyssla med mitt. Så länge hästen inte lider av det spelar det ingen roll.
 
Sv: Att rida ut vs inte.

Fast nu gör du ju exakt samma sak själv.
Alla som rider ut rider inte tråkigt, och är absolut inte dåliga ryttare.
Kan bara prata för mig själv, men jag rider dressyr utomhus. Jag tränade reining tidigare, utomhus i skog och mark. Min ponny gjorde snyggare galoppombyten än dressyrlagets ponnysar, och det är inte för han är någon bra ridhäst!
Jag har inga som helst bekymmer med att rida på bana eller i hus, men jag tycker det är trist. Jag vill ha natur runt omkring, inte väggar.
Men jag antar att det beror på varför man har hästen. För mig är den ett sätt att få en naturupplevelse, inte primärt att rida på.
Jag har inget bekymmer med att folk rider på banan titt som tätt, förutsatt att de vet vad de pysslar med och låter mig pyssla med mitt. Så länge hästen inte lider av det spelar det ingen roll.

Nu läste du nog inte resten av inlägget... Jag bara visade, på att det går att vända och vrida på allt, beroende på i vilken sadel man sitter. Jag dömer INGEN och det är därför jag, som i grund och borten är väldigt bortskämd med stall, ridbana osv... flyttar min dam till en lösdrift med en liten platt yta på baksidan av lösdriften där man "nog kan göra krumelutter" (enligt hyresvärden) i morgon, där jag är den enda som inte är ren skogsmulle/turryttare... :) - Så du kan vara helt lugn.
 
Senast ändrad:
Sv: Att rida ut vs inte.

Min "ursäkt" är att jag har värdelösa ridvägar.. Har inte tillgång till ridhus men har en egen ridbana där jag rider ca 4-5 ggr/vecka. Jag har dock stora hagar och de går ute minst 12 h varje dag. Som någon annan så klokt sade så är det faktiskt mitt ansvar att göra arbetet roligt och omväxlande för hästen. Och det kan man faktiskt göra på ridbanan oxå!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
516
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
70
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 382
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp