Sv: Att rida ut vs inte.
Hästar som ser uttråkade ut i ridhuset/paddocken har ryttare som rider "tråkigt" när de tränar- tror jag! Många elitryttare "harvar" på banan de flesta av årets dagar och deras hästar ser ju allt annat än avtrubbade ut.
Jag tror att det viktiga är att hästens arbete varieras. Det krävs mer av ryttaren att variera arbete inom fyra väggar så att det inte blir slitsamt för hästen. Jag tror att en häst som får tillräcklig motion- skrittmaskin, skrittprommenad, varierad ridning, ibland löpband etc- och åker världen runt till olika ridhus och ridbanor, bryr sig mindre om att man inte rider ut.
Jag rider ut olika mycket... Nu har det varit isgata så jag har inte ridit ut på en vecka. Annars rider jag ut 6-1 gånger i veckan beroende på väder och vad vi tränar på. Jag rider ut för att minimera risken att jag sliter ut min häst ( jag är ingen proffs....) och för att jag tycker det är mysigt. Har man bra terräng finns det ju bra konditions och styrketräning i uteritterna oxå.
Men vad jag menar är att det är tråkig ridning som föder tråkiga hästar!
10 poäng, på det.
Om vi som rider på ridbana enbart gör det, för att vi är rädda för att rida ut, så kan jag säga att "motsatsen är den samma". Ursäkten många som enbart rider, ut är att de inte har kunskapen att jobba sin häst på bana och därför inte vågar prova av rädsla för att någon ska garva ihjäl sig. Vi måste lära oss, att visa respekt för varandras val här i livet. Dra inte alla ryttare och hästmänniskor över en kam.
Min dam dör i stort sett av tristess att ridas ut sju dagar i veckan och visar detta genom att backa, tvära, skygga för allt som hon aldrig har skyggat för förut, biter tag i bettet, drar iväg i fyrahundranittio km eller bockar av folk i närmaste dike. Mig har hon tack och lov inte bockat av än, med tanke på att jag INTE FÅR ramla av. Och nej, det hjälper inte att ge damen något att tänka på, med halvhalter, övergångar, skänkelvikning osv. För i skogen ska man inte syssla med sådant. Utan det gör man på trädor, stubbåkrar, ridbanor eller i ridhus enligt den vita.
Däremot älskar hon att lufsa ut i skogen en stund och det kan vara varje dag, men då vill hon också gå in på en bana, åka till ridhuset eller jobba en stund på trädan och visa hur duktig hon är.
Jag köpte henne, när hon var sjutton år som promenadhäst att eventuellt harva runt i skritt på lång tygel i skog och mark. Men som sagt, damen är 26 år och DEN handboken har hon aldrig läst, utan hon VILL få tänka.