Att rida ut själv tips på grön häst

S

sofia26

Hej !

Jag har en häst som jag haft sedan augusti och vi har tagit det mycket lugnt , promenerat , ridit ut med sällskap i skogen.. kört mycket ledarskapsövningar , vi känner inte varandra än men vi är på god väg..Hon blev inriden i sommar och nu tänkte jag att vi skulle testa att rida ut själva ...jag vet att hon blir spänd och rädd för mkt om vi rider först med sällskap men promenera jag med henne så är det lugnt ...har någon nått bra tips vad man ska tänka på inför ensamritten så man inte sätter någon prägel för om det blir nått under turen..

Sv: Att rida ut själv tips på grön häst

Det bästa är tycker jag att bara hoppa upp och rida, tänk inte och förbered ingenting annat än att ha ett mål och rid dit du hade tänkt dig. Ta farorna som kommer efter hand dom kommer, om dom ens kommer.

Jag upplever det som att om man börjar tänka så spänner man sig nästan automatiskt, ha en allmän överblick över allting och bara rid och ha bromsberedskap och gör inte någon stor grej av att hästen spänner sig, spändhet tycker jag oftast försvinner ganska fort när dom märker att dom inte får någon reaktion av ryttaren.

Senast ändrad av en moderator:

För att hon är spänd när hon går först med sällskap behöver inte betyda att hon är osäker om hon är själv, det kan ju också vara en "placering i flocken" om du förstår vad jag menar. Din sällskapshäst kan markera/visa att den vill vara först och din känner av detta och hellre går bakom.
Eller så är det inte alls så...

Ett tips är att ta en runda som du och hästen känner till sedan era promenader och som är "säkra". Sedan tycker jag själv att det är lättare med pigga och busiga hästar att ta skogsstigar istället för öppna fält, iaf i början. På stigar så får dom fundera lite på var dom sätter fötterna.

:)

Precis som Chokladegott skriver, ta en "säker" väg, och rid inte hela vägen. Så gjorde jag när min plutt skulle ridas in, gå en bit, rid en bit, gå en bit. I början var det bara tal om att gå en sväng på tio minuter, men bara att öka tiden när man känner att det går bättre och bättre!

Lycka till! :)

Det bästa är att hoppa upp och rida och se vad som sker.

Ta en bra slinga som du känner till och själv känner dig säker på, så brukar det hela lösa sig av sig själv.

Berätta för ngn stallkompis vart du rider ytifall att ngt skulle hända eller ni blir borta väldigt länge så dom vet vart dom skall leta i så fall.

Men det går säkert alldeles ypperligt.

Min erfarenhet säger att man inte ska tänka och förbereda sig för mycket. För då spänner man sig lätt automatiskt. Utan sätt på dig en säkerhetsväst (använder jag alltid på unghästar) och rid ut på en väg som ni redan känner till.

Ta eventuella "problem" som dem kommer,. om dem ens kommer! Det kommer säkert gå bra :)

Jag hade gått samma runda ett par gånger innan jag satt upp och reda samma väg. Nu vet jag inte hur pass inriden hästen är, antingen sitter du bara upp och rider, är du det minsta nervös så tycker jag inte att du har någon med sig med ett grimskaft som kanske kan leda tills din nervositet har släppt. Det är dumt att utmana ödet.

Jag har gjort både och, suttit upp och ridit ut på en unghäst som jag endast skrittat på tre gånger på ridbanan, hon var mogen för det och mycket hanterad/ tömkörd ute (då hade jag dock en som var med om ifall att). Sedan hade jag min egen som jag ledes ute på tills han kände sig tillräckligt trygg.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: Lutten
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 152
Senast: valy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Storlek på rastgårdar?
  • Uppdateringstråd 30