Att Rida på kandar=Tävla?

Sazalamel

Trådstartare
Har en nyfiken fråga

Många här på Buke verkar rida på (eller i varjefall äga) ett kandar (en del otroligt snygga om man kollar bildtrådarna:d),

Då undrar jag om ni tränar/tävlar i dom klasser som man kan/ska ha kandar på?
Om inte...varför rider ni med kandar?
och hur ofta rider ni med kandar.

Äger själv kandar och tävlar i dom lägre klasserna där kandar är valfritt, brukar ta nått pass i veckan på kandar, annars vanligt tränsbett.
samma när jag tränar, ibland träns ibland kandar.

som sagt...nyfiken fråga

*som skulle hamnat under ridning, inte grundutbildning *morr*

Sv: Att Rida på kandar=Tävla?

Jag rider på kandar/pelham när det funkar. Bra svar, va?;)

Vissa hästar trivs ju bättre med andra betslingar än tränsbett, och stångbettet har många fina finesser och fördelar som man ibland kanske vill utnyttja.

Min förra häst, en travare, funkade inte alls på tränsbett, hon slogs i princip vilt med det under första perioden av hennes utbildning. All hennes fokus låg på bettet i munnen. Lade jag istället in även ett stångbett, eller bytte till pelham, så var hon helt lugn i munnen och kunde koncentrera sig på att lära sig mina övriga hjälper i lugn och ro. När vi gått igenom den fasen fungerade hon även på enbart tränsbett. :laugh:

Nuvarande unghäst kommer säkerligen att få känna på ett stångbett så småningom, antingen som kandar eller i kombination med kapson. Men än så länge funkar hon på tränsbett.
Eller nja, hon har en förmåga att krulla ihop sig lite, men det går att lösa utan stångbett än så länge. ;)

Och nej, jag tävlar inte, och även om jag någon gång börjar så betvivlar jag starkt att jag kommer upp i kandarklasser.

Min förra häst, en travare, funkade inte alls på tränsbett, hon slogs i princip vilt med det under första perioden av hennes utbildning. All hennes fokus låg på bettet i munnen. Lade jag istället in även ett stångbett, eller bytte till pelham, så var hon helt lugn i munnen och kunde koncentrera sig på att lära sig mina övriga hjälper i lugn och ro. När vi gått igenom den fasen fungerade hon även på enbart tränsbett. :laugh:

.

Finns en poäng där :)
Har gjort samma sak på min yrhätta till fuxsto (som jag ej tävlar i dom klasserna) Hon går nu på vanligt tränsbett utan problem.

Fasten jag igentligen är motståndare till att "lösa" problem bettvägen:crazy:

Jag har gått läran att om hästen är lösgjord och genomarbetad på träns så är det aldrig något problem med kandar..

Själv rider jag msvb-msva nu och jag rider i stort sett alltid med träns hemma och på träning och tar bara på det när jag ska tävla..

Gjorde så med förra hästen också. Om jag inte skulle träna för någon känd eller så för då hade jag kandar för att jag då kan få ännu finare signaler till hästen.

Har också provat sätta på kandar på icke genomridna hästar för att få de att bara gå fint och visst det funkar... ett tag...

Liknande trådar

Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 374
Senast: tuaphua
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte skriva lite om anorexi idag. Men först så vill jag säga tack till alla som har kommenterat saker och så och att jag vet att...
2
Svar
21
· Visningar
3 206
Senast: Shaggy
·
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 903
Hästmänniskan En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Fast om hästägaren söker efter medryttare så...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 282
Senast: Mumfie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar