Sv: Att rida med bara sätet?
Jag försöker. Använder sätet, vikten, låren i förstahand om inte de funkar lägger jag till vaden, om han inte lyssnar fullt ut då jag bromsar med sätet så lägger jag till tyglarna. Funkar mycket bra på min häst, mycke lugnare och stadigare i formen.
Rider fortfarande med sporrar, men inte för att använda dem, bara i nödfall om han skulle gå emot min skänkel och skita i vaden, tycker de är bättre än att jag ska måste banka med hälen och då tappa balansen.
Tänker lite akademiskt också, mycket låg lång form strävar vi efter för ett sedan av den låga formen kunna resa upp nacken. Han blev tidigare riden med nacken som högsta punkt och lärde sig då att knäppa av.
Något jag tänkt på, som funkar mycket bättre på min häst iallfall är att bara skuta fram höften vid fattningar, och ev lägga till skänkeln i vanligt skänkelläge.
Nu fattar han mycket renare fattningar. Tror de är för att jag annars lägger nästan hela min vikt inåt om jag lägger skänkeln framför sadelgjorden. Då stör jag honom förmodligen massvis.