Att rida med bara sätet?

josefinefreed

Trådstartare
Är det någon som gör det, här? Rider med bara sätet, höfterna och överskänkel? Dvs aldrig använder vaderna till att flytta/styra/få hästen att gå framåt m.m?

Sv: Att rida med bara sätet?

Ja i stort sett. Rider mest ute i skog o mark och det fungerar bra. Har en vldigt uppmärksam häst som går på vikthjälper samt tryck från säte o lår. Rider bettlöst då han o gillar att ha bett imunen(undersökt men har inga problem i munnen).

Okej, kul att höra. Du fattar galopp, flyttar m.m med höfterna/sätet alltså? Jag är helt fascinerad av detta sätt att rida. Min tränare rider på det viset, och försöker nu lära även mig. Hon har nyligen börjat rida min häst på det sättet och det är helt otroligt hur min häst svarar på den typen av ridning, hon går som en klocka!

Vill gärna höra fler som rider så! :)

Jag håller på att lära mig centrerad ridning. Min häst svarar jättebra och jag känner bara mer och mer att det är helt rätt sätt att rida på. Jag har en otroligt duktig och pedagogisk tränare och utan henne och den centrerade ridningen hade min häst aldrig varit det hon är idag.:D

Undrar du något speciellt?

Meningen är väl att jag ska komma till det så småning om :) Just nu kommer underskänkeln fram när jag får kortslutning :p

Jag gör det på medryttarhästen för då får jag lektioner av hans ägare :D VIll kunna göra så med min ponny men hon fattar inte riktig tmen vi håller på att skolar på sånt , så vi får väl se :) Centrerad ridning är så bäst

Varför skulle man utesluta vaderna helt? kroppens placering, påverkar vadernas placering, som påverkar hästen.

då menar jag inte att man inte genom att öppna höften ska kunna få en galopp, men man bör vara medveten om att när man öppnar höften så ger det tillföljd att man öppnar upp inner låret och då även vänder "upp" vaden något. ( samt ändrar spänningen genom benet ) Det enda hör ihop med det andra.

Senast ändrad:

Är det alltså centrerad ridning det heter? :) Jag har gått runt och funderat på om det heter något speciellt, eller om det haft något med akademisk ridning att göra oså. Men då vet jag att det är centrerad ridning. :)

Nej jag undrar inget speciellt, det var bara så att jag har aldrig tidigare hört talas/sett detta ridsätt innan min nuvarande tränare visade det för mig, så jag trodde inte att det var så vanligt. Så jag vill mest höra om folk här som rider på det sättet och hur det funkar osv. :D

Använder du aldrig skänklarna? Vid förstärkning nångång kanske?

Jaha, roligt att fler är på det spåret. :) Jag har börjat rida på det sättet lite smått nu, men ibland måste jag lägga till skänklarna. ;)

jag har börjat lite smått med centrerad ridning, så jag är bara en nybörjare än så länge. men ibland rider jag ut på halsring och då kan man näst intill bara rida med sätet och rösten/skänkeln (halsringen ligger där mest för nödfall om hästen helt plötsligt slår dövörat till om sätet)

Men jag har ju aldrig påstått att vaderna inte ens ska ligga intill hästen. :)

Det jag undrar är ju vilka som rider med höfterna/vikthjälperna för att få hästen att gå framåt/åt sidan/fatta galopp m.m, och inte trycker in underskänklarna för att få den att gå framåt, inte trycker med underskänklarna för att flytta hästen osv, utan bara låter underskänklarna ligga intill hästen.

:)

Jaha, vad roligt! :) Funkar det bra för dig? Vad tycker hästen om det? Jag själv skulle inte vilja rida med bara halsring tror jag ;o Iallafall inte på min lilla tjej, hon är en outbilda travare som kan stressa upp sig ibland, så halsring + henne skulle nog inte bli en sån bra kombination. ;)

Jag försöker. Använder sätet, vikten, låren i förstahand om inte de funkar lägger jag till vaden, om han inte lyssnar fullt ut då jag bromsar med sätet så lägger jag till tyglarna. Funkar mycket bra på min häst, mycke lugnare och stadigare i formen.
Rider fortfarande med sporrar, men inte för att använda dem, bara i nödfall om han skulle gå emot min skänkel och skita i vaden, tycker de är bättre än att jag ska måste banka med hälen och då tappa balansen.
Tänker lite akademiskt också, mycket låg lång form strävar vi efter för ett sedan av den låga formen kunna resa upp nacken. Han blev tidigare riden med nacken som högsta punkt och lärde sig då att knäppa av.

Något jag tänkt på, som funkar mycket bättre på min häst iallfall är att bara skuta fram höften vid fattningar, och ev lägga till skänkeln i vanligt skänkelläge.
Nu fattar han mycket renare fattningar. Tror de är för att jag annars lägger nästan hela min vikt inåt om jag lägger skänkeln framför sadelgjorden. Då stör jag honom förmodligen massvis.

Senast ändrad av en moderator:

jo det funkar fint :) vi ser det mest som en liten frihet att ibland skippa repgrimman eller bettet. det är som att han vet att "uppför jag mig inte nu så blir det huvudlag på" ;) men jag rider mest med huvudlag då jag inte kan samla hästen med enbart sätet än. vill ju inte slita på rygg och ben.

men jag märkte även det att jag red mer på mer sitsen när jag red på sidepull eller stång :idea:

Det låter som ett jättebra ridsätt tycker jag. Roligt att det funkar så bra för er. :) Det ska bli jätteroligt att lära mig mer om dethär. :) Min häst svarar också mycket bra på det.

tyvärr :( inte från i år. äger bara en systemkamera och dom går inte och filma med... (bara den nyste på marknaden)

Tidigare när jag red så red jag mest på det sättet som du beskriver. Ett kul sätt att rida på.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
627
Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka