Att rida in och utveckla en unghäst.

Z

Zannaah

Denna tråd är skapad i syfte om att lägga upp hur ni rider in och utveckla era unghästar för att sedan får en bra ridhäst. Ger gärna råd, och självklart kan du som har en häst hemma som ska ridas in / utvecklas ställa frågor till andra här. Så beskriv era scheman, ridturerna detaljerat, markarbetningen och utvecklingen. Lägg gärna in bilder och se till att uppdatera när något nytt händer :D!

Sv: Att rida in och utveckla en unghäst.

Bra att jag håller koll på vad det finns för forum här :angel:

Denna tråd kanske blir flyttad rätt till "grundutbildning" så jag kan svara ändå, om jag får?

Jag har skyndat långsamt med min häst. Började med att vänja vid hantering och olika utrustning under hösten 2006, som 3,5åring. Satt på henne en gång och gav sedan vila ett par månader.
Första sittningen! 2006
kveikjaforsta.jpg

Under våren som 4åring började jag löslongera henne, vi snackade ihop oss ang språket, kommandon som skritta, trava, stanna. La på sadel under longeringen o sen blev det snabbt tråkigt så en dag satt jag upp "bara sådär". Sen gick det inte många träningspass innan vi fortsatte ridträningen ute på vägarna.

En av de första passen på våren 2007. Här kan hon inte ens skänkel.
kveikja4ar.jpg

Så fort hon kunde skänkel o tygeltag i grimma så red vi ut. Hon hade ingen bjudning alls inne på banan. Vi har oxå ridit ut själva från först passet, aldrig några problem. Men första gångerna ute på bilväg så hade vi medhjälpare till o hålla om något skulle hända. Sen red vi på den nivån rätt länge, skritt, trav o galopp i skogen, inga mer krav. Hösten 2007 red vi för tränare första gången, o fick lite hjälp med saker jag missat.
Första passet hos tränare
sitskurs2.jpg

Sen har det bara flutit på, lärt oss nya saker ihop, kroppsligen utvecklats och gångarterna! Hon var hos tränare en månad för töltsättning.
toltnatha2.jpg

Sista steget i unghästutbildningen tog vi under hösten nu, att arbeta i form o aktivera bakdelen. Så till våren nu kan jag nog inte räkna henne som unghäst längre. Just nu har hon välförtjänt vila.
kvekkitravsept.jpg
'

Mina tips är nog att ha tränarhjälp, skynda långsamt och börja bettlöst!

Finns det någon speciell anledning till att du anser att man ska börja med bettlöst?

Ja, det var en bra idé. Lägg in era tips och saker här osv. Och så kanske tråden blir flyttad, så slipper jag göra en ny :p!

Hur länge har du ridit henne :)? Jag vill försöka lära min häst lite snabbare tempo i tölt och hålla galoppen längre, och tror nog allt att hon har muskler och kondition för att klara det (nu snackar jag inte kilometer sträckor). Några tips, inom galoppen iaf?

Finns det någon speciell anledning till att du anser att man ska börja med bettlöst?

Det som jag har märkt är att hästen när den får ett bett i munnen blir svårare att kommunicera med i början. De har fullt upp med att tugga o smaska. Dessutom kan de flesta unga hästar sin grimma, de vet hur den känns när du svänger även om du bara leder. Det ger samma känsla för hästen när du är på ryggen. Du får alltså en lugnare tryggare häst, som dessutom automatiskt lär sig att vara känslig o inte får det direkta obehaget av ett bett i början.

En häst jag jobbade med på island i sommras var ett fyraårigt sto. De går ju väldigt fort fram där så det vara bara bett i munnen o på med kapson o longera. Hästen var så "dum", fattade inte sitt eget språk, allt som kommer naturligt med lite NH var helt bortblåst. Korkad häst tänkte vi... Så fick jag snilleblixten att utesluta bettet ur leken. O vilken förvandling! Helt underbar häst, var med på allt o nyfiken o tyckte det var kul. Henne hade jag gärna tagit med hem!

Fast det kanske är annorluna med t.ex. halvblod som får bett i munnen som åringar typ. De har väl vant sig på ett helt annat sätt.

Jag har nog inga tips om galoppen. Skulle vara en draghäst då? Eller att köra intervallträning o bygga kondition först. På kveikja iaf så driver jag för mycket o för länge i galoppen så tappar hon farten, hon springer för jag driver typ. Men då är det roligare att träna kortare sträckor flera gånger istället o få mer kraft i det.

O tölten den får ju komma när hästen har tillräcklig koll på sina ben. Sen har de ju olika anlag för hur mkt de klarar. Min pålla t.ex. hade nästan "ökad" tölt från början, hon har automatiskt stort spann i tempot. Men jag tror man skall skynda långsamt. Rid i det bekväma tempot för hästen tills den är superduktig på det, sen börja jobba med mera.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 308
Senast: Fetaost
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag känner aldrig glädje. Jag vet inte ens om det någonsin är möjligt att känna glädje. Men eftersom jag inte kan lägga mig ner och dö...
Svar
16
· Visningar
1 618
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?