Sv: Att rida in och utveckla en unghäst.
Denna tråd kanske blir flyttad rätt till "grundutbildning" så jag kan svara ändå, om jag får?
Jag har skyndat långsamt med min häst. Började med att vänja vid hantering och olika utrustning under hösten 2006, som 3,5åring. Satt på henne en gång och gav sedan vila ett par månader.
Första sittningen! 2006
Under våren som 4åring började jag löslongera henne, vi snackade ihop oss ang språket, kommandon som skritta, trava, stanna. La på sadel under longeringen o sen blev det snabbt tråkigt så en dag satt jag upp "bara sådär". Sen gick det inte många träningspass innan vi fortsatte ridträningen ute på vägarna.
En av de första passen på våren 2007. Här kan hon inte ens skänkel.
Så fort hon kunde skänkel o tygeltag i grimma så red vi ut. Hon hade ingen bjudning alls inne på banan. Vi har oxå ridit ut själva från först passet, aldrig några problem. Men första gångerna ute på bilväg så hade vi medhjälpare till o hålla om något skulle hända. Sen red vi på den nivån rätt länge, skritt, trav o galopp i skogen, inga mer krav. Hösten 2007 red vi för tränare första gången, o fick lite hjälp med saker jag missat.
Första passet hos tränare
Sen har det bara flutit på, lärt oss nya saker ihop, kroppsligen utvecklats och gångarterna! Hon var hos tränare en månad för töltsättning.
Sista steget i unghästutbildningen tog vi under hösten nu, att arbeta i form o aktivera bakdelen. Så till våren nu kan jag nog inte räkna henne som unghäst längre. Just nu har hon välförtjänt vila.
'
Mina tips är nog att ha tränarhjälp, skynda långsamt och börja bettlöst!