Att rida in en ponny/häst

B

Brooklyn

hej jag älskar verkligen hästlivet och skulle nu vilja gå vidare och hjälpa någon att rida in en häst jag skulle nog kunna rida in allt från en liten C ponny till en häst på ca 160. Så nu undrar jag hur man ska tänka.
ska man försöka hitta en häst ägare med unghäst eller finns det gårdar där man kan få hjälpa till eller är den enda chansen om man köper en unghäst eller ett föl? och i såfall är det bättre att köpa ett föl än att köpa en 3 åring ?
jag undrar också om det är barn som rider in a-b ponnysar eller brukar det vara små vuxna? :confused:
Tacksam för svar
Brooklyn
 
Sv: Att rida in en ponny/häst

Om du inte känner någon som redan har uppfödning/unghästar så är ett tips att söka sommarjobb på tex ridläger som också har uppfödningsverksamhet :idea:

Det gjorde jag när jag var 15. Då jobbade jag med allt från att hjälpa till i köket till att mocka, leka med ridlägerbarnen, hjälpa till att hämta hästar i hagen och så då: rida in unghästar! Vi var ett gäng på 7st som jobbade där och vi hade det underbart även om det blev många långa dagar också :)

Ett tag hade vi 27 hästar som skulle ridas/göras något med varje dag helst, då blev det svettigt stundtals ;) + ridlägerbarnens alla hästar att hjälpa till att få ordning till rätt klockslag, 20-24st...
 
Sv: Att rida in en ponny/häst

tack for ett super snabbt svar Seabaz
 
Sv: Att rida in en ponny/häst

Sedan är ju (tyvärr) hästsporten på lägre nivå så att om du inte kräver lön för mödan så får du säkert hjälpa till vart som om du frågar... ;)
 
Sv: Att rida in en ponny/häst

Jag ska nog se om jag kan hjälpa till på någon gård i sommar. tror ni att de även tar emot någon som aldrig hjälpt till med inridning tidigare?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 229
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 599
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 104
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 273

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp