att rida i skogen just nu

S

Sammy

Jag undrar hur ni göra...
Det gick bra att rida i skogen innan, men nu efter tö känner jag att underlag inte är bra. Det finns ju mycket isklumpar och plattor i underlaget.

Jag har en häst på prov (till 1 april) och skulle gärna rida ute med honom, men vågar inte riktigt.
Hästen har ingen skor och jag är rädd att han halkar och skadar sig (eller mig)

Hur gör ni, som inte har någon ridhal och en oskodd häst?

Sv: att rida i skogen just nu

1e april är långt borta, känner du dig osäker så vänta. Här är det fortfarande 1dm blankis överallt så jag är lite avundsjuk på att du ens funderar på saken :)

Det går ju att vänta. Just nu gör jag mycket markövningar. Jag tänkte promenera med honom, men han är inte vann att går ut ensam och hade tendens att hoppa på mig, så vi började arbeta med detta först här hemma. Sen ska vi öva på egen tomt och sen promenera. Så det går att lera känna varandra ändå
Men jag hade tänkt mig att rida ut men min man i helgerna också, men är nu jättefundersam. Ingen blankis, men ojämnt underlag i skogen (tycker jag) med isklumpar och ibland delar med bara is.
Eller är det inte så hemsk i skogen som jag tror (småland)?
Om det skulle bara vara blankis som hos dig, skulle jag inte ens fundera om saken. Då är risken helt klart för stort.

Bor inte långt från Värnamo själv, och säger bara en sak - vänta med din skogsridning!!! Det är massor med is under snön på skogsvägarna, men iom att det ligger snö över så ser man inte all is (förrän det är försent!!) Vi försökte rida ut i går, men fick vända, alldeles för stor skaderisk.
Är det sen så att din häst inte respekterar dig när du leder honom - hur ska det då gå att rida ut själv? Börja du med att gå med den, skogsridning blir det så småningom när det töat!
Lycka till!

Ok jätte tacksam för ditt svar. Trodde själv också att risken var för stort, men nu vet jag från någon som bo i samman trakten.
Det var meningen att rida ut med min man, inte själv innan det går bra att promenera med honom. Men då är risken ändå för stort.
Min mans häst har ju ingen skor heller.

Då ska vi fortsätta öva hemma ledning och lite andra grejar. Det går redan jätte mycket bättre, så det gäller att fortsätta. Då är han bara bra förbered när vi ska rida ut igen

Vi (min man och jag med båda hästar) gick ut i skogen innan tö med djupsnö. Det gick bra. Så en lite hur han är vet jag redan. (jättetrevligt:))

Jag undrar hur ni göra...
Det gick bra att rida i skogen innan, men nu efter tö känner jag att underlag inte är bra. Det finns ju mycket isklumpar och plattor i underlaget.

Jag har en häst på prov (till 1 april) och skulle gärna rida ute med honom, men vågar inte riktigt.
Hästen har ingen skor och jag är rädd att han halkar och skadar sig (eller mig)

Hur gör ni, som inte har någon ridhal och en oskodd häst?

Rid du, jag tror inte det är några problem. En oskodd häst rer sig faktiskt BÄTTRE utan skor - än med (min åsikt, och erfarenhet). MEN - HÅLL DIG TILL TRAKTORVÄGAR OCH STIGAR där du VET att det är helt ok att rida (dvs, så marken inte ger sig... ).
Jag och min elev var ute i måndags och råkade ut för en jävulsk ridolycka...
http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/40800/1/49/

Så absout - rid. Att gå i djup snö är det bästa, där får dom jobba - men halkar sällan. Så traktorvägar, och i kanten på grusvägar är MITT råd iaf!

Lycka till!! :)

Jag rider på fält och går försiktigt på vägar där det fortfarande är snö och inte is med min oskodda häst. Det går inte att rida ordentligt på en oskodd häst när det är isigt, då måste man ha broddade skor. Nu är min häst precis fyllda 3 år och rids inte så mycket så då funkar det. De inridna hästarna har skor med broddar.

Rid du, jag tror inte det är några problem. En oskodd häst rer sig faktiskt BÄTTRE utan skor - än med (min åsikt, och erfarenhet). MEN - HÅLL DIG TILL TRAKTORVÄGAR OCH STIGAR där du VET att det är helt ok att rida (dvs, så marken inte ger sig... ).
Jag och min elev var ute i måndags och råkade ut för en jävulsk ridolycka...
http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/40800/1/49/

Så absout - rid. Att gå i djup snö är det bästa, där får dom jobba - men halkar sällan. Så traktorvägar, och i kanten på grusvägar är MITT råd iaf!

Lycka till!! :)

men herregud !!! :O tur att ni klarade er och fick hjälp i rätt tid !

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 393
Senast: Roxy
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 601
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
565
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 831
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.