Att rida en kür..

T

traloppan

I juli ska jag rida min första kür är det tänkt.. :crazy: Än är den inte påbörjad men förhoppningsvis kan jag få oss filmade i helgen så vi kan skicka en video på oss till kürmakarna.

Nu till mina frågor.. Jag älskar att rida till musik och min häst är lätt att ändra tackten på men jag har som sagt aldrig ridit en kür. På tävling kan jag bli väldigt nervös och spänd och ibland varken andas, hör eller ser jag.. :crazy:

Min förhoppning är att musiken i küren kanske får mig att slappna av mer och rida bättre och att därmed hästen också slappnar av och rör sig bättre. Det är det optimala.. ;)

Min fasa är att jag är så nervös att jag inte kommer att höra musiken.. :crazy:

Att jag glömmer programmet för att jag lyssnar för mycket på musiken.. :crazy:

Att jag får en blackout mitt i programmet..

Att jag kommer in fel eller missar så vi plötsligt är före eller efter musiken.. :(

Hur var det för er första gången? Hur reagerar ni på att rida till musik? Tacksam för svar!

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Att rida en kür..

Försstå gången jag red min kür kommer jag bara ihåg som jätte rolig! Jag hade tränat den så mycket hemma så allt satt i ryggmärgen, jag visste presic var jag skulle vara i varje takt. :idea: Det finns inget roligare än att rida kür!

Försök hitta musik som du känner dig säker i, blir lugn av och tycker om. Något som kompleterar dig och din häst. Och se till att träna den väldigt väldigt mycket. ;)

Tack för ditt svar! :) Det lät ju jättepositivt!! :)

Hur länge tränade du innan din första kür? På programmet alltså.. Hur gjorde du då med musiken? Åkte du till ridhus med musikanläggning o red (för det blir svårt för min del) eller hur gjorde du? Jag hoppas kunna rida hemma på banan med bandspelare.. Det blir ju inte så bra ljud då men bättre än inget alls.. ;)

Hoppas den bli bra!

Jag håller fortfarande kvar vid min första tanke att ni borde rida till latinomusik! Det tror jag passar er som handen i handsken!

Ang att rida till musiken hemma så är ett bra tips att spela upp küren i Mp3-spelaren för då har du mkt bättre koll än från en liten bandspelare som är svår att höra exakt...

Visa video sen på resultatet!

Vilken MP3 spelare? ;) Vad kostar en sådan? ;)

Latino musik ja.. Vad tänker du på då, någon speceill låt? Har du sett honom live förrästen? Hästen alltså.. ;)
O på tal om det, tävlar du något nu? Ska du till Gärds?? Hade varit hemskt skoj att träffa dig!! :)

Den musiken jag tänkt är Eurythmics Sweet dreams eller vad den heter till traven och en annan lugn låt av dem till skritten.. hmm.. minns ej vad den heter.. Börjar med "how many sorrows, do you try to hied.." Miracle of love kanske det var :idea: ? Sen till galoppen var det en med Hooters men kommer inte ihåg vilken.. Luskade på detta förra året men la sen ner projektet för det verkade så svårt.. Tror dessa låtar funkar o framförallt så gillar jag dem mycket själv! :) Men vi får se..

Visar gärna video på resultatet!! Men jag vet icke hur.. :crazy: Just nu äger jag ingen dator (detta är jobbets..) men jag planerar att köpa en o det står högt upp på listan, strax under ny kyl o frys men vem vet, snart är väl behovet så stort att det slår det ovannämnda.. ;)

Har ingen videokamera heller, men det har grannen, o hon är snäll! :banana: Härligt med hästgalna, snälla grannar som vill föllja med på dressyrtävling! :)

traloppan skrev:
Tack för ditt svar! :) Det lät ju jättepositivt!! :)

Hur länge tränade du innan din första kür? På programmet alltså.. Hur gjorde du då med musiken? Åkte du till ridhus med musikanläggning o red (för det blir svårt för min del) eller hur gjorde du? Jag hoppas kunna rida hemma på banan med bandspelare.. Det blir ju inte så bra ljud då men bättre än inget alls.. ;)

Jag kommer inte ihåg, tror den blev helt färdig någongång i mars och sen tävlade jag första gången påskhelgen. Men då hade jag ju redan tränat programmet väldigt mycket. Pappa fick mäta upp en 20*60 bana i vår padock och sen hade jag bergsprängare. ;) Men det fungerade jätte bra. Fasst nån gång när det blåste hörde jag inte alls mycket, vilket iof var en bra träning det också.

Lycka till!

Åh, vad bra! O vad lättad jag blir! Var rädd att du skulle svara att du tränat sådär en 6 månader innan o åkte till ridhuset varannan dag.. :angel:

Jag hade tänkt mig något sånt! Vi har en jättefin ridbana där jag har hästen nu, den har nog blivit för bred o lite så men det går ju o mäta och dessutom har de nyligen investerat i bokstäver så det kan ju knappast bli lyxigare!! :)

Tror kanske radion hörs hyffsat om det är vindstilla annars får jag kolla upp vad en sån där Mp3 kostar.. Fast hur gör man med dem?? Är det inte sånn där pyttesmå spelare? Hur får man in musiken i dem? Sorry om jag är korkad men jag håller mest till i stallet liksom.. när jag inte jobbar.. :crazy:

Hahaha... Nä då är det inte så lätt om man inte äger ngn! :D Men det finns rätt billiga att få tag på nu...
Men det är väl klart att du måste ha en dator innan kyl och frys??? :rofl: Det är väl självklart...!!!
Ang videon så behöver det vara en digital för att du ska kunna lägga ut filmen. Så det får du se till att grannen skaffar :D

Låtarna är svårt att svara på innan man hör dem tillsammans och till korren. Men det blir säkert bra!

Vi får väl se om vi kan hitta ngn gemensam tävling här längre fram då (måste bara skriva sista tentan först) :idea:
(ska inte till Gärds)

traloppan skrev:
Hur får man in musiken i dem? Sorry om jag är korkad men jag håller mest till i stallet liksom.. när jag inte jobbar.. :crazy:

Jag skulle nästan tro att du får din kür i Mp3-format så det blir nog inga problem!

Ah, så bra! Tror nämligen grannen sa att det var en digital kamera! :idea:

Efter Gärds ska jag till KRK, Sösdala o Skabersjö. Kanske ses vi på någon av dem? Hade varit skitroligt! Din häst ser så himmla fin ut på bilderna, skulle vara kul att se den live!!

Efter det är det dags för Küren o SM.. :eek: Men sen blir det nog en massa tävlingar till hösten också, beroende på ekonomin..

Hmm.. en elev till mig ska provjobba tre månader i Uppsala till Hösten, då ska jag om det blir som planerat rida hennes häst.. Hade tänkt använda pengarna till dator.. men jag vete tusan om jag pallar vänta.. :crazy:

***off-topic***
Jag håller på att snickra på ett kurprogram, mest för att jag tycker det verkar så himla kul och min ena häst älskar musik! och jag också. Men var sjutton hittar man kurtävlingar???Har inte hittat en enda runt Göteborg, måste man kuska land och rike runt?
/Malin

Då är det nog möjligt att vi ses! (Men jag riktar in mig främst på höstens tävlingar. Ligger lite efter i träningen) Hoppas!
(hmm, kanske borde vi ta det här på pm :D )

Malin: Jo, det är tyvärr jätteont om kürklasser... Men förhoppningsvis blir det fler för vart år. Men utvecklingen går trögt... :(
Hade varit roligt om det fanns en på varje tävling typ... *önsketänkande*

Jag vet!!! :( Det verkar inte finnas en enda kür i Msv B här i skåne (åtminstonde inte för seniorer) innan juli! Precis när de började var det ju kür på varenda tävling (för ett par år sedan), nu verkar det glesare, har inte sett någon. :( Men min förhoppning är att jag kanske - om küren hinner bli klar - kan rida igenom den på någon arabutställning eller nått om det finns något i närheten innan SM (arabhäst SM så ingen missförstår). Det blir ju inte som tävling men ändå lite festligare former o så.

Saigon skrev:
Jag skulle nästan tro att du får din kür i Mp3-format så det blir nog inga problem!

Nu måste jag bara fråga... Vi har aldrig levererat en kür som Mp3. ??? Det låter riskabelt, då måste ju tävlingsplatsen ha Mp3-spelare, har verkligen alla det?

Mvh Cissi (som givetvis gärna lämnar ut küren som Mp3 - också. Men aldrig enbart)

kortis bara... :)

Det här kommer att gå jättebra. Är fullt upptagen med en kür just nu, men ser vi verkligen fram emot din! :) Du får den på två CD-skivor, för att spela i en vanlig stereo. Vill du ha mp3 så ordnar vi det med! Vet ju att du inte har dator just nu, hur är det med dvd-spelare? Du får ju en video med ritten till musik också. Jättebra att träna på - du lär dig musiken precis utan att slita på hästen i onödan. :)
Jag brukar också lära mig musiken utantill, så att man vet exakt var man är när man hör musiken. Fick sitta med en kund i en bil och lyssna igenom musiken en gång innan start, och hjälpa henne med vad hon skulle lyssna efter för att veta var hon var.

Det här kommer att gå superbra, inga problem! Du kommer att göra en kanonritt, det vet jag! :)

Mvh Cissi

cissiny skrev:
Nu måste jag bara fråga... Vi har aldrig levererat en kür som Mp3. ??? Det låter riskabelt, då måste ju tävlingsplatsen ha Mp3-spelare, har verkligen alla det?

Nej inte enbart! Tok heller!! :D

Men jag har gjort det och tog då för givet att alla brukar göra det. Är ju bra att ha ngt som man kan bränna ifrån igen eftersom CD-skivor brukar ha en förmåga att bli repiga med tiden. I alla fall i min ägo :crazy: :D
Men å andra sidan så är man ju inte tvungen att ha den i mp3-format för den sakens skull....

Men det ska bli roligt att få se den när den är klar! Jag hoppas jag får se den live!

Åh vad ni är underbara! :) Hoppas moderatorn inte blir arg nu för vi nämner inga namn o så.. :angel:

Jodå, jag hade tråkigt för några helger sedan så jag åkte o köppte en video/dvd kombi som man kan spela olika slags cd skivor i. Var ju tvungen att ha något så jag kunde kolla på hästfilmer!!! :)

Hoppas jag kan lära mig det där med vad jag ska lyssna efter o så.. Men det ska nog gå, får jag bara se o rida till musiken så kan jag spela den dygnet runt! Fördelen med att vara singel, o kattstackaren har inte mycket att säga till om den heller ;)

Fler får jättegärna skriva om sina erfarenheter när det gäller att rida kür o hur det var för er första gången!!! :bow:

Det ska blir jätteroligt o spännande känns det som, o just nu känns min häst helt fantastisk så det gör ju inte det hela mindre roligt precis! :p

Va roligt, det går säkert bra :D Lycka till :bow:

ja vill oxå rida kür det är så roligt att göra program och fixa med musik=)

*knapplån*

Saigon - glömde svara :o - det är ju klart bra att ha küren som mp3. Vi brukar skicka med två Cd-skivor, att dom kan bli repiga är ju lätt hänt... Undvik först och främst mjuka Cd-fodral... Bättre med dom hårda som skyddar mer. Sen har vi ju alltid originalet kvar, så vi kan bränna extra kopior om det behövs. Har ju hänt.

Traloppans kür är ju nästan klar, ska bli jättekul att se vad du tycker om den! :) Snart tävlingsdags, önskar att jag kunde vara på plats!

Gissar att många bukefalister håller på med sina kürer nu, det är ju inte så långt kvar till SM. Hur går det för er? :)

Mvh Cissi

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 389
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
407
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 658
Senast: Karminnie
·
Hoppning Hoppas det är rätt forum för det. :D Nästa vecka händer det. Det jag både vill och avskyr. Jag ska åka på Pay and jump för första...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Uppdateringstråd 30