Att plugga och ha hund

Toya

Trådstartare
Går det? Jag har precis blivit ensam, då min sambo och jag har valt att gå ifrån varandra (helt sjukt, världen är galen). Förutom allt annat som rasar så förändras hundplanerna en del.

Nu ska jag börja plugga till sjuksköterska, vilket innebär heltidsstudier i 3 år, och -antar jag- oregelbundna arbetstider efteråt.

Är det öht möjligt att med studiemedel och extrajobb ha hund? Hur funkar det för er? Vad ligger budgeten på i månaden?

Jag hade inte tänkt att skaffa en valp, utan tänkte ta mig tid och leta efter en omplacering, så småningom. Det är inte bråttom, även om jag nu känner att jag måste fylla mitt liv med något meningsfullt. Täppa till det där gapande hålet som bara en hund kan fylla. Måste jag vänta i 3 år?

Sv: Att plugga och ha hund

Jag pluggar till vet och det går utmärkt att ha hund för mig. Han är själv halvdagar visst jag måste skippa endel föreläsningar om jag har heldagar men det är inte så ofta för mig. Kolla upp hur ditt schema blir.
Extrajobb på studierna kan bli knepigt om du har hund eftersom det blir att du har än mer tid borta.

Ekonomiskt är det inga problem för mig alls, men har en liten skit som inte kostar mer än runt en 50-lapp i mat per månad. Han märks knappt i kassan förutom när han behehövt veterinärvård.

Okej! Jag har väl av praktiska och ekonomiska skäl tänkt mig en mindre hund också, trots att jag alltid haft stor hund innan.

Det jag isf ska jobba blir på en kursgård, som servitris. Tjejen som jobbar i receptionen har två hundar, så är hon där och de funkar tsm så skulle hunden kunna få vara med dem. Är hon inte där så kan hunden få ligga i repan iaf, så får jag gå ut med den på mina raster. Vi anställda har ett eget hus också, där vi bor kvar om det behövs, där den också skulle få vara. Jag vet att andra i servisen har haft hund med sig, och de har upplevt att det funkat.
Det är på det hela taget en hundvänlig arbetsplats även om hunden naturligtvis inte kan få vara med i restaurangen.

Jobbet blir kanske ett pass per helg, och så i sommar.

Självklart så blir det till att kolla schema, och känna hur det känns med skola och allt.

jag köpte hund när jag pluggade, detta fungerade super och jag tycker snarare att det är svårare att ha hund nu när man jobbar heltid (vi=min sambo &jag har STOR hjälp av mina föräldrar då det krisar). När jag pluggade så var jag i skolan ca 3 dagar i veckan och ca 3 h per gång...resten var självstudier!
Så min erfarenhet var att det inte var några problem alls...jag jobbade också extra varje helg.
Min lilla hund kostar inte så mycket i månaden ca 350, då är försäkring och mat inräknat...dock får man ju räkna med vet.kostnader.

Men det ger sååååå mycket att ha hund och skulle inte vilja vara utan den glädjen.

Lycka till!!!

Absolut att man kan ha hund och studera!
Jag pluggar till sjuksköterska och har hund, och snart har jag ett extrajobb.
Jag har löst det med dagmatte dom dagarna som blir alldeles för långa för honom att vara själv på, hur smidigt som helst.
Jag hade nog inte kunna ha extrajobbet om jag inte hade haft min dagmatte.
Men allting går, bara man vill.

Jag har under min studietid skaffat två hundar så visst går det!
Jag jobbar inget extra så man får helt enkelt prioritera rent ekonomiskt.

Tidsmässigt så går jag för det mesta halvdagar, då får hundarna vara hemma. Annars försöker jag skaffa hundvakt. Om inte det heller går får man vackert stanna hemma.
Har en kompis som läser till sjuksköterska här i Uppsala. Där är det mycket långa dagar och mycket hemarbeten. Dessutom är det ju praktik med ibland obekväma tider, så en dagmatte är nog en bra idé:)

visst går det alldeles utmärkt att både plugga och ha hund men för hundens bästa kanske du isf ska skaffa den redan nu om det är till hösten du ska börja läsa... börjar du plugga redan nu i vår råder jag dig till att vänta, eftersom den uppfostran du missar i början kan vara väldigt svår om inte omöjlig att rätta till senare.

Jag ska börja plugga nu. Men jag kommer inte rusa åstad o skaffa mig en hund hux flux, utan bestämmer jag mig för att skaffa en, så får det ta sin tid. Det är ju inte vilken hund som helst jag vill ha, utan Hunden. Dessutom vill jag ju veta att jag har en dagmatte innan jag får hem den.
Kommer självklart se till att jag kan vara hemma med den en tid, så att vi lär känna varandra. Kanske blir det inte förrän till sommaren, även om jag kommer jobba så kan jag ju vara ledig i några veckor då.

Jag kommer att dela lght med min bror, som dessutom går i skola några minuter hemifrån. Mot en muta är han säkert beredd att gå hem på rasterna. Mest bara orolig för vilka trick han kommer lära ut... :D

Mamma bor på landet och jobbar på kursgården som jag skrev om tidigare. Hon saknar att ha hund och brukar passa vänners hundar, så jag vet att hon gladeligen skulle låna hunden under tex. tentaperioder, då tiden brister.

Så den sociala biten är jag inte så rädd för, det är det ekonomiska som jag måste tänka över, då jag dessutom har en unghingst på bete.

nej bråttom ska man inte ha, men då tycker jag du ska vänta eftersom det ska vara din hund. och då är det du som ska ha tid för den, inte brossan eller dagmatte, det är ett bra alternativ SEN, inte under uppväxten och inlärning. det tar bra mer än bara några veckor att uppfostra och ensamträna en valp så den känner sig trygg och faktiskt går lämna utan att allt blir kaos.
och är du osäker på din ekonomi är det ännu ett skäl o vänta eftersom hunden kostar mkt mer än bara inköpssumman.. men det tror jag du redan är väl medveten om..:)

Nej, men som jag skrev i ett tidigare inlägg ska jag heller inte ha en valp! En valp hade jag inte ens övervägt i nuläget. Ska jag skaffa valp vill jag kunna vara hemma betydligt längre än ett par veckor.

Det jag funderar på är att ta hand om en omplaceringshund.

Och klart att det ska vara min hund, men den får lov att tycka om andra människor också! Jag vill ju att det ska funka ifall jag måste/vill resa bort och inte kan ta hunden med osv.

Som jag funderar nu ska jag se till att känna hur allt funkar i skolan, jobba, och få upp en buffert. Märker jag att det blir tight med ekonomin som det är kommer det inte att funka med hund. Får jag däremot pengar över så kan jag lägga undan dem och se mig om efter rätt hund. Vad tror ni om det?

Som jag funderar nu ska jag se till att känna hur allt funkar i skolan, jobba, och få upp en buffert. Märker jag att det blir tight med ekonomin som det är kommer det inte att funka med hund. Får jag däremot pengar över så kan jag lägga undan dem och se mig om efter rätt hund. Vad tror ni om det?

missade de raderna om de ej skulle vara en valp :o:) sorry... men det kan vara mkt jobb även med en omplaceringshund, något man ej ska glömma.
betr ekonomin så är jag i samma situation som dig, nästan, jag började plugga i höstas och jag tycker csnbidrag+lån räcker gott o väl nu har jag iof ingen hyra pga maken fick huset "på köpet" när de köpte företagts lokaler men jag betalar mat för två ca 2000/mån+ bilskatt,försäkring ca 500/mån egna räkn ca 700/mån + för hunden ca 300/mån kläder o annat för ca 1000kr/mån sparar 500/mån till hundens självriskkonto, 1000 på mitt o makens gemensamma sparkonto och resten sparar jag på mitt eget sparkonto.

Här är en till med hundar (och häst) som pluggar. Jag tycker att studietiden är perfekt för hundlivet faktiskt. Jag köpte min valp när jag började, och läste det mesta hemifrån. Vi hade något pass varannan vecka kanske som var obligatoriskt och då ordnade jag hundvakt. Nu är det ju inte valp du ska ha, men det fungerar faktiskt det med. Åtminstonde om man som vi har möjlighet till väldigt mycket hemstudier. :)

Du verkar ju ha bra med hundvaktsmöjligheter och möjligheten att ha med hund på jobbet och allt. Då är det ju den ekonomiska biten kvar och den är det ju bara att sätta sig att räkna på. Det beror ju väldigt mycket på vad för hund man skaffar och så där. Min ena är betydligt billigare än den andra tex. Min gammelhund är lättfödd och förhållandevis billig i försäkringen, medan min andra behöver massor av mat för att hålla vikten ens lite och dessutom är dyrare att ha försäkrad. Dessutom gör jag mer saker med honom, som lure corusing och utställning. Sånt kostar ju också.

Jag har två hundar och en häst (som jag delar med en annan tjej) och det går faktiskt. Som någon skrev så är det ju mycket en prioriteringsfråga. Jag är ständigt ganska fattig, har inte råd med nya flashiga kläder eller med att resa och dyl. Däremot har jag världens bästa vovvar sovandes här brevid mig, dom är det viktigaste och det är vad som får mig att verkligen må bra. :love:

Läser själv till skk och kan ju påminna lite om att du kommer ha långa praktik perioder som är obligatoriska och på heltid.

Är student med 2 hundar och häst sedan snart 3 år. De första 1,5 åren pluggade sambon också, men nu har han jobb. Tycker att det alldeles utmärkt tidsmässigt att ha djur och plugga, eftersom vi på min utbildning har väldigt få föreläsningar och därmed mycket fri tid att disponera hur vi vill. Nu ska jag snart gå på 10 v. praktik, vilket kommer bli betydligt besvärligare. Jag och sambon får då turas om att åka hem på luncherna och rasta.

Kolla schema, kolla praktiker. Såg att någon i tråden sa att det är mycket heltidspraktik som SSK, och det är värt att tänka på.

Ja, praktiken är def. något jag måste fundera över. Jag ska prata med min pappas tjej som pluggade på samma skola, om hur pass mycket man kan styra över vart man går på praktik osv. Jag har ju som sagt mamma som jag vet skulle tycka att det var jättemysigt att få ha hand om hunden ett tag.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad... 4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 280
Senast: Milosari
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 922
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 514
Senast: fejko
·
Övr. Hund Bästa Buke, hjälp mig att reda ut mina tankar. Vi har som bekant en kastrerad dvärgpinscherhane som är 7 år, han är okomplicerad på alla... 2
Svar
39
· Visningar
4 856
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka