Att nå ända fram...

anhe

Trådstartare
Har en häst som är så där nästan startklar, fattas de där sista sekunderna. Hur skulle ni lägga upp träningen? Det som fattas är alltså lite tempo och naturligtvis mjölksyretolerans i högt tempo. Tränar i dagsläget 6 * 500 m intervaller i backe (långt ifrån max i tempo, men med ganska hög mjölksyreansamling skulle jag tro) alternativt 4 * 1000 m intervallträning i backe, (långt från maxtempo, snabbare återhämtning än efter de kortare intervallerna) plus banjobb (1 * 1600 m i ett tempo som ligger ca 3 sekunder från vad som krävs i tävling, inte speciellt trött. Värmningen innehåller ca 1000 m i ganska högt tempo). Intervallerna ligger bra i puls efteråt, men med lite längre återhämtning än banjobbet. Detta är den effektiva träningen på veckobasis.

Tycker det skulle vara intressant att veta hur ni skulle lagt upp träningen för att få formen på rätt plats. Intressant att jämföra.

Sv: Att nå ända fram...

Upplägget blir ju lite olika beroende på om det är en unghäst som har svårt för att sänka tiderna eller om är det en äldre starthäst (som har farterna i sig) som varit ifrån. Åtminstone hos mig.
En riktigt talangfull häst kan man ju göra nästan hur som helst med...

Kom på det sen att det naturligtvis skiljer sig åt vad man har för häst. Talangfull, startad, vuxen häst i det här fallet, med lång frånvaro. Farten finns definitivt, det måste "bara" arbetas fram styrka nog att hålla farten under lång tid. Mer speedig än stark modell. Är inte så talangfull att den kan starta utan träning som en del riktigt talangfulla hästar kan. Å andra sidan gör ju även stjärnorna riktiga floppar i comebackerna då och då, så inte heller dom verkar ju klara sig utan tuff träning.

Tycker inte våra hästar nån gång riktigt tänt till förrän efter ett par starter, så jag skulle rekommendera att ha lite is i magen och starta :)

Hm... jag har en själv som varit borta länge och precis är på gång igen.
Han fick grunden i backe. Nu har han en period joggat 2x2500 m i 1.40-tempo vilket ger bra puls under längre tid utan att bli nedbrytande för lederna.
Innan beräknad start (om en månad) kommer han att gå ett antal 5-7x600 m intervaller i 1.30 för att sista veckorna innan få några korta snabbare repor (3-4x400 m i 1.25-1.14). I de flesta fall tycker jag man kan skippa de snabbare tempona men just på denna häst behövs dem (inte för tempots skull utan för att han får sträcka ut ligament som han haft problem med. Problemen har visats de gånger han fått öppna snabbt i loppen och inte har varit riktigt förberedd för det).
Det här är en häst som är väldigt "lättränad" så han kanske inte är jämförbar med din häst? Kör ingen motionskörning utan varje pass blir träning. Varannan eller var tredje dag.
Har kört liknande upplägg tidigare med hästar som varit ifrån och de brukar vara rejält förberedda innan start så jag tycker det är en modell som funkat bra. Just denna häst kommer inte att få något banjobb, han vet vad han ska göra på banan ändå.

Aha, jag trodde du menade en ung häst först...

Med min som gör comeback nästan varje gång hon kommer till start :o gör jag så här...

Jag intervallar i 30-40-tempo (har "bara" tillgång till 700 m. rakbana) tills jag tycker hon har orken, sen testar jag aktionen i ett 1640-heat på banan mellan 22 och 25 utan käk.

Efter det blir det ett provlopp (i 22-fart) och känns det bra så kör vi. Nu har de avslutat mellan 10 och 15 i de två provlopp vi varit ute i, vi får se vad dagens utmynnar i. :D

Jag tycker inte att en startad häst behöver träna fart om det inte är så att den tidigare visat att den inte kan farterna.

Upplägget denna gång blir om det funkar med aktion och poäng:

I dag provlopp
Söndag: 6 intervaller på rakan
Torsdag: Banan eller rakan med några hundra meter fri fart på slutet (har inte bestämt mig riktigt hur jag tänker köra)
Måndag: Start efter "bara" fem månaders frånvaro

*kl* Svarar alla på en gång:

Starta igång den är inte att tänka på just nu, lite för tunt jobbad för det tycker jag. Vill inte riskera att offra ett par tre starter utan poäng. Men visst kommer jag starta igång på så vis att jag räknar med att den har full form först efter ett par tre starter. Men jag är inte framme där än, inte enligt mitt sätt att se det.

Jag brukar ha ett upplägg som är väldigt lika det ghost har. På sätt och vis liknande det oki har också, förutom att jag brukar inte köra de där korta, riktigt snabba intervallerna, utan lägga in ett par tuffare banjobb sista månaden innan beräknad start. Av olika anledningar så har vi fastnat i fasen med 500 m intervaller i flera månader, vilket inte är riktigt normalt, men det har sina orsaker.

Jag tycker jag har svårt att få hästen distansstark, den är i grunden väldigt snabb, men inte så stark. Att tåla tempo under längre tid är det jag tycker jag har problem att få till på den hästen, utan att köra ett par ganska tuffa jobb innan start. Jag skulle vilja få den så tempostark som möjligt, så effektivt som möjligt. Man vill ju träna skonsamt, men effektivt.

Dra igång med galoppintervaller om du brukar rida, det är mest effektivt om man vill ha tempo skonsamt på dom.

Jag tror nog jag är den enda här som inte tränar/de traditionellt...jag kör aldrig klocka, aldrig rakbana utan bara på känn ( på startade hästar) Ren spontanträning för psykets skull...för mig har det "kännts" när dom är klara, med ett lätt IIIAAAHHHAAA sista 200 metrarna och hästen exploderar :D ...ja, då är det bara o anmäla :D

Men som nån sa , en bra häst kvittar det hur man tränar, en bra häst är oftast lite trög i träning och plockar fram det som ska i lopp.

Då är nog inte den här träningsnarkomanen speciellt bra, för den vill alltid träna för fullt och mår inte psykiskt bra av att inte träna rejält, men är lite rusartyp, inte speciellt smart så till vida alltså. I tävling (och träning) ligger den fint och pullar inte när det går i jämnt, rätt så hårt tempo. Den rusar inte allt som går, men trivs bäst när den får lufsa på i sitt tempo.

Senast ändrad:

Nu vet jag inte om det funkar för att få hästen mer distansstark men något jag sett fungera bra för att ge styrka är just de långa intervallerna i 1.40-tempo. Kör man så pass lång sträcka som 2500 m (vi har en jättelång raka) så tränar de lång tid med hög puls utan att kliva för mycket över mjölksyretröskeln. Och utan att få de skadliga effekterna av högt tempo.
Själv kör jag väldigt sällan med pulsmätare men brukar kolla av dem ibland, speciellt när det blir ett nytt upplägg. Brukar då försöka hålla pulsen kring eller strax över 200 slag per minut så lång tid som möjligt.

Sedan vet jag inte huruvida man kan göra om en speedig häst till stark. En häst med bara en speed kanske måste få sitt lopp på rulle medan den starka ospeediga hästen får tugga på i loppen istället med högt tempo hela vägen....Lite OT kanske men det är lite så jag funderar.

Jag har ett ställe hemma som är ca 2 km där jag brukar köra "långa intervaller" 2*2 km. Den typen av distansträning vållar inga som helst problem för den här hästen. Man kan väl inte göra om en speedig häst till stark, det tror jag väl inte, men man kanske kan förbättra de svaga egenskaperna? Eller kanske man ska förbättra de starka egenskaperna istället? Det optimala vore ju att förbättra distanstålighet med full bibehållen speedförmåga. Då blir det riktigt roligt. Men jag är lite inne på att köra 2*1600 m på bana i halvskapligt tempo och med en speed inlagt sista biten, alternativt korta intervaller hemma och komplettera med 1000 m intervaller, så ett banjobb/korta intervaller plus ett pass med långa intervaller i veckan?

Då kan du lägga in 100 meters intervaller i den långa intervallen, avsluta med bôttgas :D sista 50-100...det brukar hästarna tycka är kul :D

Sista 50 metrarna kommer en rejäl brant, där brukar jag alltid släppa på för fullt, det uppskattas vill jag lova :D

Perfekt :bump: :bump: :bump:
Hästar gillar när man skojar till det ibland :D
En glad häst är en bra häst

Liknande trådar

Hästvård Är nyfiken på hur många av er som brukar klättra era hästar för hand. Hur ofta tränar ni och hur många "intervaller"? Både upp och ner...
Svar
11
· Visningar
1 258
Senast: flurrizen
·
S
Distans Så var årets första tävling genomförd (ej inräknat Bergas 40 km CR) 80 km på Nybygget i lördags. Jag har själv känt mig ganska ur form...
Svar
7
· Visningar
1 527
Senast: Macken22
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 413
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar