Att möta andra hundar ute...

Red_Chili

Trådstartare
Om man har en hund som morrar och "vaktar" när den går på promenad med någon,
hur ska man göra för att på ett så bra sätt som möjligt träna bort det?

Sv: Att möta andra hundar ute...

vänd åt motsatt håll precis innan hunden börjar.... ignorara den om den börjar när den slutat vänd tillbaka mot mötande personer/hund....berömm hunden glatt när den är tyst o gör som du vill.... ignorera alla andra beteenden som du inte vill förstärka.... inga banner som fy, nej drag i koppel m.m.

testa o lycka till

Det beror helt och hållet på vad det är för typ av hund och varför hunden gör så. Om det bara är en muckig unghund som varken är skraj eller vek så skulle jag säga till den att lägga av med fjanterierna. Korrigering då den börjar mopsa och beröm när den går fint. Avledning och liknande kan fungera bra på vissa andra typer av hundar medna vissa kan behöva få en uppgift att utföra för att få tankarna på annat håll. Det är svårt att ge generella råd när man inte sett ekipaget.

Det är en 5årig tik som inte är van vid att träffa hundar av nån annan ras än den hon själv är.
Hon är varken rädd eller vek.

Finns det några hund eller hundägar-kurser man kan gå för att få hjälp med sånt?

Är hunden matglad, lekfull? Testa vara roligare än den andra hunden..Locka med godis om ni går förbi, eller lek med hunden, med pinnar eller en leksak..

Vad är det för ras?

det är en saluki :love:

har en kompis som har en liten hund... skulle kunna öva med att gå förbi den..
Och då försöka få mer uppmärksamhet än den andra hunden och berömma när hon gör framsteg.
Låter det bra?

Jag har en som morrar och försvarar sig så fort hon möter en annan hund. Jag har börjat att sätta henne ner och hon får sitta tills den andra hunden har passerat, och hon är tyst hela tiden då, vilket hon får beröm och godis för.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 712
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 848
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
1 005
Senast: Nepenthe
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka