Att lita på en häst?

M

Mos410

Jag har tittat runt en hel del och många här har mysiga bilder och talar väl och mysigt om sina förhållanden till sina hästar...
Sedan kommer de som jag tycker är "tråkiga" människor.
Hästar kan inte älska sin ryttare? hur vet du det?
Hästar går bara på instinkt? jasså verkligen? inte en chans. träffa Peewee (mitt varmblod) en dag så ska du se att du ändrar uppfattning.
Jag tycker nästan synd om dessa människor,,,vad har ni för förhållande till eran häst egentligen? ni kan ju knappast ha något kul då och då mer än att vinna en blågul rosett då och då...
Jag ska skriva en 100% sann "historia" om mig och Peewee. Det finns en Massa folk här med fina förhållanden till sina hästar som säkert varit med om otroliga saker. Och Detta är en av de saker som berört mig mest av allt som Peewee gjort för mig.

Jag gick ut i hagen för att ta in min pappas gamla fjording. Ett väldigt dominant sto. För inte allt förlänge sedan hade det kommit en ny häst till stallet som fortfarade inte kom överäns med henne. De gick dock i samma hage (det va ju inte krig) bara de att de inte hade gjort upp rangen till 100% än. Jag gick som vanligt fram till Fjordingen, den andra hästen stod ca 10 m snett bakom henne. Sa "Hej" och lade en hand på henne bog, oturligt nog exakt sammtidigt som den andra hästen rörde sig. Inte vet jag varför, kanske va hon okoncentrerad på mig och allt för uppmärksamm åp hästen eller så kanske det är åldern som tar ut sin rätt på hörslen jag vet inte. Men hon reagerade med att kasta sig runt och tjuta och sparka efter den andra hästen. Den nya hästen Blev så klart jätte förvånad men otur för mig bestämmde han sig för att ta till strid, och rusade fram till henne. Båda dansade på bakbenen, hovar och tänder slog vilt efter varandra. Det stora problemet va att jag då hamnade mitt i mellan och han viste inve vad jag skulle göra när alla hovar började slå runt mit huvud. Jag kunde ha blivit ihjäl sparkad hur lätt som hällst och hade förmodligen blivit det eller åtminstånde blivit ordentligt skadad om det inte va för Peewee. Jag står där vättskrämd, Helt plötsligt kommer Peewee I full galopp och biter tag i min jack ärm och forstätter. Han stannar först vid grinden och släpper min jacka. Jag stod som i chock, Peewee såg bara på mig och vände sedan, sprang tillbaka och kastade sig mellan hästarna som slogs, så de båda sprang åt var sitt håll (trotts att han äva lägst i rang). Sedan kunde jag ta fjordingen medan Peewee flitigt höll den andra hästen borta. Han fjordingen väl va i stallet så sprang jag tillbaka ut och tog ut Peewee till en annan hage (eftersom den nya hästen va väldigt arg över att en lägre rangad häst trotsat honom).

Detta gick på ett ögon blick. Så ni som inte tror hästar bryr sig och/eller bara går på instinkt. Ge mig en vettig förklaring till att Peewee faktiskt räddade mig. Han kastade sig fram till två mkt högre rangade hästar som slogs vilt, greppade mig jacka utan att ens vara nära att bita mig och släpa mig från hästarna till grinden?
tro vad ni vill men jag lovar detta är 100% sant. Jag är så underbart lycklig attt jag har denna hästen. Jag Älskar honom, nej jag vet kanske inte om han älskar mig tillbaka. Men jag vet att han bryr sig och jag hoppas verkligen att han älskar mig med...
Vad som änn händer. Han Räddade mitt liv.

Bilder på Peewee: :love:
http://www.pixbox.se/pic_show_id18263813.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id17847666.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id17847728.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id17847732.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id17847655.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id17847731.html

Sv: Att lita på en häst?

Vad härligt! :love: Det verkar som om du o Pewee har ett väldigt speciellt förhållande. Hoppas ni får ha ett långt och bra liv tillsammans. :)

Nog kan hästar älska alltid:love: min numera änglahäst:cry: har räddat livet på mej, vi hade fått hem en ny häst och andra dagen hon var hemma skulle jag ta in dem, jag tog min häst och skulle gå ut, står med grinden framför mej, ett staket till vänster och hästen snett bakom mej, då kommer den nya hästen rusande och börjar sparka mot mej, inte mot min häst som förskräckt flyttade sig, när hon insåg att jag skulle bli sparkad kastade hon sig emellan och tog emot flera bakutsparkar utan att flytta sig, jag hade släppt grimskaftet så hon kunde ju springa iväg, men gjorde inte det förren jag var utanför staketet.

Hon stod och skakade och hade flera märken efter den andra hästens hovar, jag fick verkligen ta i för att köra bort den andra hästen för att kunna ta in min häst och gå igenom henne, häst skrället försökte skrämma bort mej genom att anfalla igen:eek::mad: det är enda gången jag har behövt jaga en häst bort från mej.
Den nya hästen hade vi hemma på prov, jag behöver väl inte säga att hon fick åka hem dagen efter:crazy:

Utan min häst hade jag nog inte stått upp idag, jag hade aldrig hunnit under staketet innan jag blivit träffad om min häst inte hade kastat sig emellan.

Den här hästen var unik på många sätt, jag visste att jag kunde lita på henne.
Tyvärr blev hon så sjuk att hon inte kunde leva längre och fick avsluta sitt liv den 13 oktober förra året:cry: jag kommer aldrig glömma alla fina stunder vi fick ihop.

Jag blir ju nästan tårögd... :love:

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
478
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 275
Senast: Happimess
·
Hästhantering Hej alla bukisar! Har ett litet problem med min nya häst (sedan 3 veckor). Detta kan blir lite långt men ska försöka få ihop det! Jag...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka