Att leva med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning

Nej, det är väldigt ovanligt. Om det inte gäller autism som påverkar utvecklingen markant.

Jag har bara ett barn i min närhet med autism och han fick diagnosen när han just fyllt tre. Mitt eget barn fick adhd-diagnos när han var 4 år och 3 mån.

Min personliga gissning är att många problem blir tydligare när barnet börjar skolan, pga ökade krav på självständighet, koncentration, social interaktion etc och föräldrarna söker hjälp först då.

Nej, det är väldigt ovanligt. Om det inte gäller autism som påverkar utvecklingen markant.
Tillägg: gällande barnet jag känner med autism så sökte hans föräldrar hjälp för hans sömnstörningar och fick då remiss vidare för utredning. Han är nu precis 5 år och väldigt högfungerande, föräldrarna är tveksamma till om han fortfarande uppfyller diagnoskriterierna.

Jag har bara ett barn i min närhet med autism och han fick diagnosen när han just fyllt tre. Mitt eget barn fick adhd-diagnos när han var 4 år och 3 mån.

Min personliga gissning är att många problem blir tydligare när barnet börjar skolan, pga ökade krav på självständighet, koncentration, social interaktion etc och föräldrarna söker hjälp först då.
Jo visst har det ett samband med skolan, men det är ovanligt att bup vill utreda barn under 5, då ska det vara tydliga problem i vardagen.
Många försäkringsbolag ersätter inte diagnoser som sätts efter 6 års ålder, dvs majoriteten, dvs de behöver inte betala ut ersättning från försäkringen.

För det för mig innebär tycker jag att livet inte går att få ordning på. Kommer aldrig att kunna leva utan att kämpa hela tiden varje dag. Acceptans för mig innebär att acceptera att livet är kört.
Det där låter inte som att du accepterar den du är med din diagnos :( det jag menar är att man måste acceptera att man inte följer normen men man ska acceptera den man är och lära sig att arbeta med sina förutsättningar, inte mot dem :)

Tillägg: gällande barnet jag känner med autism så sökte hans föräldrar hjälp för hans sömnstörningar och fick då remiss vidare för utredning. Han är nu precis 5 år och väldigt högfungerande, föräldrarna är tveksamma till om han fortfarande uppfyller diagnoskriterierna.
Det är ju ett utmärkt exempel på varför diagnos inte ska sättas på för små barn! :banghead:

Jo visst har det ett samband med skolan, men det är ovanligt att bup vill utreda barn under 5, då ska det vara tydliga problem i vardagen.
Många försäkringsbolag ersätter inte diagnoser som sätts efter 6 års ålder, dvs majoriteten, dvs de behöver inte betala ut ersättning från försäkringen.
Okej, det fanns inget sådant motstånd i något av fallen jag nämnde utan remiss för utredning gjordes helt och hållet på bups initiativ. Jag skulle tro att det skiljer sig mellan landsting och/eller bup-enhet.

Det är ju ett utmärkt exempel på varför diagnos inte ska sättas på för små barn! :banghead:

Fast det kan ju ändra sig. Att man uppfyller kriterierna vid ett tillfälle i livet måste inte innebära att man uppdyker dem vid ett senare tillfälle. Jag har fullt förtroende för bups bedömningar.

Fast det kan ju ändra sig. Att man uppfyller kriterierna vid ett tillfälle i livet måste inte innebära att man uppdyker dem vid ett senare tillfälle.
Fast nej. Om man uppfyller kriterierna så är det inget som försvinner. Man kan inte bota npf. Däremot är det svårt att diagnostisera barn eftersom de inte kan beskriva sina problem.

Verkar vara rätt olika det där.
Här gick det jättebra, fick helt enkelt kila till en läkare på vc som ställde lite frågor kring det och skrev ett intyg. Han konstaterade kort och gott att jag är klar i huvudet och fick passa på att testa hjärnan, så jag fick bekräftat att jag inte har alzheimers :D Supertrevlig läkare och helt enkelt ett bra läkarbesök som slutade i beviljat körkortstillstånd.
Nackdelen för egen del är mest att det var skitdyrt. Det i sig stör mig, körkort är redan asdyrt som det är och vi tenderar ändå att inte tjäna så jäkla bra.

Mitt dyraste läkarbesök har nog kostat 300kr, det tycker inte jag är så dyrt.

Mitt dyraste läkarbesök har nog kostat 300kr, det tycker inte jag är så dyrt.
Vanliga läkarbesök är en sak men mitt intyg för körkortstillstånd fick jag betala bra mycket mer för... Minns inte exakt summa, drygt 700 kr tror jag. Det är väldigt kännbart när man inte har mer än garantipension.

Vanliga läkarbesök är en sak men mitt intyg för körkortstillstånd fick jag betala bra mycket mer för... Minns inte exakt summa, drygt 700 kr tror jag. Det är väldigt kännbart när man inte har mer än garantipension.
Då skiljer det sig mellan olika ställen vad det kostar för ett intyg. Jag tror att de jag fick innan jag var myndig avr gratis

Då skiljer det sig mellan olika ställen vad det kostar för ett intyg. Jag tror att de jag fick innan jag var myndig avr gratis
Ja mycket möjligt. Andra intyg har jag inte betalat mer än för ett läkarbesök för, 150 kr, men nu gick man enligt annan taxa för att det inte hade med vård att göra eller hur det var. Rent vansinne om man frågar mig.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hur gör ni som lever ensamma utan barn eller partner? Känner ni er någonsin ensamma? Vad gör ni då när ni sitter där hemma i lägenheten/...
2
Svar
38
· Visningar
2 285
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 897
Senast: Fazeem
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 563
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Jag vill ha en träningsapp där jag själv kan välja både på färdiga pass men också lägga ihop egna övningar till egna pass. Finns det...
Svar
15
· Visningar
179
Senast: Tassa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama