Att leta häst!!!!

Vala

Trådstartare
Nu när jag letar häst har jag kommit på hur kräsen man blir med tiden!
Kommer ihåg första gången jag letade häst, då var jag inte alls så kräsen.
Samma sak första isisen jag köpte då hade jag inte heller så höga krav som nu.
Men nu när jag är lite mer insatt i det hela och jag vet vad jag vill så har kraven blivit väldigt höga.
När man dessutom ska köpa hästen tillsammans med sin mamma blir kraven ännu högre.
Jag måste ha gjort ett bra jobb med henne.
Förut visste hon inte mycket om hästar och var rädd för dom.
Nu har hon plötsligt en massa bra synpunkter på allt och är väldigt med i hästköpet med krav och önskemål angående hästen vi letar efter.

Tänk så olikt det är från första gången.

Men sen är det mycket mer spännande nu också.

Får hem en video på ett sto på fredag förhoppningsvis. *ler*

Sen har jag mailat angående ett annat sto. Nu börjar det bli väldigt spännande.

Någon mer som letar häst???

/

Lyckliga Jag

Gör man inte alltid det - letar häst menar jag? Jag tycker att man sitter och glor på annonser jämmt och ständigt - den rätta KAN ju dyka upp helt plötsligt! Men nu leter jag efter något helt annat än vad du gör...

faktiskt inte ;), jag som alltid brukar sträva efter ngt ännu bättre i andra sammanhang. Förmodligen är det för att jag gillar min häst rent personlighetsmässigt :love:, och för att jag känner att hon har mkt utveckligspotential, och att det är mej det hänger på (onödigt att byta då menar jag :smirk:), kanske borde jag bytas ut :o i stället.

Sedan har jag inte tid och råd med ngn fler, och sälja henne vill jag ju inte....

men...hade jag tid och råd så skulle en till sitta fint, men då skulle jag nog välja att betäcka min nuvarnade häst i stället.

men det är klart visst kan jag bli sugen när jag ser fina hästar men jag är realistisk och inser att jag bara skulle förstöra dem :angel:

Då kan jag ju förstå om du inte letar häst.
Kan säga att om jag hade att välja på att sälja min pålla för att köpa ny hade det aldrig kommit på fråga, älskar min pålla jätte mycket. :love:

Men när man har tid för två och plats och råd är det annorlunda. Och nuvarande pållan är betäckt. :)

Varför är det realistiskt av dig att säga att du skulle förstöra en sådan häst?

Bara undrar...

Hmm...skulle nästa vilja säga att det är ännu svårare. :(

Men har man för många så kanske man måste göra av med nån.

Varför är det realistiskt av dig att säga att du skulle förstöra en sådan häst

Bara undrar...

hmmmm....kanske självinsikt. De där riktiga kanonerna kräver ju sin ryttare. Å andra sidan ä det ju lika illa att förstöra en häst oavsett vilken det är :o

vad jag menar är nog egentligen att hästar som är välridna och har bra gångarter och hamnar hos en ryttare som inte kan förvalta detta, det känns på ngt sätt som lite synd, jag skulle nog själv må lite dåligt att uppleva detta. Å andra sidan kanske feltidna hästar kräver en ännu skickligare ryttare, så det blir ett moment 22.

Nu känner jag att jag är rörig :angel:

Ska man hårddra det hela så kan man väl egenetligen säga att ingen någonsin blir fullärd som ryttare, och att även superskickliga ryttare aldrig kan bli nog så skickliga. Så länge ryttare och häst trivs och mår bra vore ju allt frid och fröjd egentligen om sedan hästaen har kapacitet för SM men inte ryttaren klarar att plocka fram det - So What! :idea:

Sv: Att leta häst!!!!

Jo, jag letar åxå islandshäst - min allra första islandshäst. Min bakgrund är brokig vad gäller raser, och så har jag haft ett långt häst-uppehåll, men har börjat rida igen och förälskat mig i islandshästar. Men det är inte lätt.

Jag har provridit flera olika hästar hittills, men förälskade mig i en 15-årig vallack som fortfarande sitter i hjärteroten. Ni som letat islandshäst förr - är en femtonåring "för gammal"? (I min tidigare hästvärld var det för gammalt, men jag har lärt mig att islandshäst-världen är mer olik än vad man tror.) Han är välriden och rejäla steg, och en häst jag kände mig trygg på med en gång. Inte söt någonstans, men rör sig med otrolig värdighet och är störtcool. Hjärtat säger "slå till" men hjärnan tvekar. Men ingen av de hästar jag provridit hittintills kan mäta sig med honom... (ridit cirka 8-10 st)

Hur har ni gjort inför köp? Provrider ni vad som helst tills ni hittar rätt? Hur vet man egentligen när man hittat rätt? Tidigare har jag bara haft foderhästar, och det här är mitt första köp. Jag börjar känna mig rätt fånig när jag provrider, och efter 10 min känner att hästen inte är något för mig. För ponnytrippig eller för nervös, för het, för seg, behöver stabilisera tölten mm. Eftersom jag känner mig som en nybörjare på tölt och pass, är kombinationen "stabilisera tölten" och mig som ryttare en katastrof. Hmm... Börjar känna mig lite förvirrad - och kräsen?

Senast ändrad av en moderator:

En välriden och frisk 15-åring är ett KLIPP! Jag rider mina pållar tills de är uppåt 30...

Kan du försäkra honom ordentligt så är det i allmänhet ett smart köp.

De hästar som inte håller brukar ha visat det långt tidigare. Och har han stabila gångarter nu är det lite lättare att inte rida bort dem än på en unghäst...

Lycka till !

Senast ändrad:

Jag var ju inte klok, men jag provred en häst och den köpte jag. Idag är han en 15årig valack, med stort steg och som man känner sig trygg på. Inte söt nånstans , men rör sig med värdighet och är störtcool. Känns det igen? Han är min bästa kompis och jag hoppas han blir lika gammal som sin morbror, Super-Stjarni ca 40 år gammal.

jag letade först foderhäst och hittade en som jag tyckte var OK - hade provridit 2 hästar inkl den då. Tyvärr fick hästen eksem och jag tackade därmed nej.

Började då leta häst att köpa. Tittade på en, provred 2 st. Nr 2 som jag red kändes helt perfekt så honom köpte jag. Har bara ridit honom 1 gång - hämtade honom idag, men jag har ryggskott så jag kan inte rida än - kanske imorgon.

Han är 14 år, valack, erfaren tävlingshäst, ranghög och anpassar viljan till ryttaren som sitter på. Frisk och fullt försäkrad är han också... :D

Silverkedjan - Vad glad jag blir när du skriver att han kanske är ett klipp! Han är fullt frisk (spattröntgad, exemfri, vet bes) och är åldern inget problem så... Han var häst nr 2 jag provred, och inga av de senare har kunnat mäta sig mot honom, så nu ringer jag ägarna igen... Spännande!

Korven - Ja visst är det häftigt när man hittar en häst som inte är traditionellt "söt" utan som har DET. Något speciellt för just mig.

Vala - Hur går det, berätta mer! Hittar du det du söker?

Klintan skrev:
Han är fullt frisk (spattröntgad, exemfri, vet bes) och är åldern inget problem så...

Jag står fast vid fynd-diagnosen. Det är en sådan häst 90% av hästköparna borde hitta. (men inte gör) Nu har du gallrat bort rasens alla problem ;) En såpass medelålders häst har liksom bevisat sin hållbarhet och nu kan du bara ha honom att njuta och lära dig av :love:
Som andra islandshäst kanske du däremot vill ha en unghäst att rida in själv och forma efter dina hjälper.

Men det är en helt annan historia och då har du hur många valmöjligheter som helst. Fräscha läromästare däremot är en bristvara!

Lycka till :bow:

Klintan skrev:
Vala - Hur går det, berätta mer! Hittar du det du söker?

Ja visst har jag det. :love:

Jag köpte till slut första hästen jag tittade på.
Han är helt underbar.

En 7-åring som är lite tävlad och inte så hårt tagen men som ändå presterat bra på sina få tävlingar.

Han har kapacitet att komma långt med träning.

Hämtade hem honom i söndags och tog mig då en liten skritt tur för att känna på dom underbara kliven han tar. :)

Så imorn är det dags att ringa min tränare för att boka tid för lektioner så vi kan göra upp ett träningsschema för oss.

Ska bli spännande att få utvecklas med honom.

Och så ska vi ta första riktiga ridturen imorn, det är en liten present till mig själv på min dag. :)

Han är en helt underbar individ och jag är bara så kär i honom.

Hur går det för dig med ditt hästköp blir det 15-åringen?

Mvh

Ann-Sofie

Det är en vårt stall som letar häst... Hon var och tittade på en i helgen. Ägaren hade sagt att den var jättebra grundriden med bra tölt, hade lite eksem. När hon kom dit hade hästen stora sår pga av eksem, ägren skulle visa och rida hästen. Hästen gick knappt framåt och kunde ingenting. Tråkigt när man inte säger sanningen i telefon, då hade hon ju sluppit åka 24 mil i onödan :mad:

/Dimmalimm

Jeg har blitt MINDRE kresen... :angel:

Da jeg så etter min første hest hadde jeg hundre krav, blant annet at det måtte være vallak. Liker ikke hopper (sto) da de ofte er så sure (merrete, som vi sier på Norsk.) Men så greide jeg jammen å kjøpe en merrete vallak! :rofl:

Så nå som jeg sal ha en hest til ser jeg mer på individet enn å gå rundt med en lang liste over ting som skal stemme... :D

Hjälp och elände! Jo, jag bestämde mig för 15-åringen och ringde ägarna igen. Allt var fantastiskt och lyckligt! Lagom till att jag skulle ut och provrida honom en gång till, och kolla så allt funkade mellan oss, så fick han en skada i hagen (knäet) och är nu halt.

Vet. har varit där och hästen går nu på medicin i 10 dagar, och sedan ska de kolla så att svullnaden lagt sig, och att han inte haltar längre. Eländes elände!

Jag åkte ändå ut för att småprata en smula med honom - och visst är det hästen för mig kände jag... Så vad gör man? Väntar...

Jag köpte en häst som skadat knäet och krävde längre vila. Efter röntgen såg han frisk ut och jag fick en jättefin tölthäst. Känner man att det är rätt BRUKAR det bli ett lyckokast!

Ursäkta min okunskap, men "Ordentlig klinikbesiktning" är det något spec mer än böjprov och röntgen?
Jag känner verkligen för denna hästen på många sätt, och håller tummarna och väntar, samtidigt som jag inte vill köpa på mig problem. Så innan köp, när (om) han är ohalt vill jag verkligen kolla upp honom hos veterinären igen. Inte kul om man rider igång honom, och skadan dyker upp igen. Men - jag gillar honom verkligen. Suck.

Balderum - oj vad jag hoppas att detta slutar lyckligt åxå!

Liknande trådar

Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 572
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Dethär är värt en ny dagboks tråd tycker jag. För att idag har det hänt en väldigt stor sak som är att jag har blivit häst ägare idag...
2
Svar
30
· Visningar
2 677
Senast: Rosett
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 033
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
9 079
Senast: Ponsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar