vinkelina

Trådstartare
finns många trådar om detta ja vet.

men funderar lite i alla fall. min häst har helt plötsligt blivit helt knasig med lastning. hon går (travar) fram till rampen, men sen svänger hon baken runt hörnet. försöker nån stå på sidan om och mota, men tex spö så kickar hon efter dem, inte så att de slår henne, utan snarare petar lite, visar att här kan du inte gå. har måsta börja lägga linor runt nu o verkligen dra. är som om hon testar vem som är starkast. för sen hon bara får in framhovarna i transporten går det bra. lunkar lungt in, äter av höet, o fast man då har lite krångel med att haka fast henne (brukar aldrig få säkerhetshakarna på första försöket) slammer med att få på bakbommen eller dyligt så bryr hon sig inte. står bara lugnt kvar. brukar inte vara stressad efter resan. lite svettigt, men de beror snarare på värmen. lugn att lasta av. och kommer man till nått främmande ställe så söker hon sig till första bästa grästuva

så jag har funderat om detta bara är ett maktspel från min hästs sida. vi har testat 3 olika transporter

Sv: att lasta

börja med att se till att hon inte travar mot transporten utan faktiskt står still och inte hinner "springa förbi". När du lastar så håll inte på att vända om och börja "gå an" mot transporten utan bara räta upp henne och på det igen.

nå nu sist så "drog" vi in henne trots att hon stod på sidan av rampen, med baken mot bilen. fattar inte hur hon lyckas att ställa sig så. hon går rakt mot transporten, o sen mitt i allt så är hon vänd åt andra hållet.

detta är frågan om en jättestark häst, som vet om det. tidigtare så stack hon ju iväg när man ledde i grimma o grimskaft, de är dock borta nu. har dock alltid grimmsakfter över mulen, för säker helts skull. men kan gå med slappt grimmskaft

detta är en dam att ju mer man bråkar med henne, destu mer triggas hon upp och skall ge igen. blir en ond cirkel.

o så skulle den lilla damen hem från hingsten oxå.... vi höll på i FYRA timmar. hon verkade inte alls stressad o rädd, kikade lugnt runt hörnet på transporten in i transporten, o fundera vad jga gjorde där inne sittandes....

till slut så körde stallägarens man upp traktostläpet så de stod på vänster sida om rampen, dit hon alltid springer, som en liten infångare. då tittade hon lite på den, funderade lite vid rampen och gick sen snällt in.

plaskblöt när vi kom fram, men de beror nog på värmen, vi hade ju tänkt åka från morgonen, inte mitt i dan. coollugn att lasa av

Har hästen varit lättlastad innan så borde det vara något som har "hänt".

Jag skulle se över körningen i första hand!
Vissa påstår att dom kör lugnt och bra, men det är mjukheten som räknas. Min far kör bra, men min nya häst trivs INTE med hans körsätt, då började hon stampa. När jag kör står hon som en klocka.

Sen om det blir supervarmt i transporten är ju inte heller vidare trevligt för hästen. Byt transport eller fixa ventilation.

Mitt tredje alternativ är hur DU beter dig när du lastar.
Uppenbarligen har hästen kommit på ett sätt att smita. Kanske du behöver vara mer "rak" och bestämd?
Vinkelina skrev:
o fundera vad jga gjorde där inne sittandes....
Det undrar jag också. :confused:

Jobbigt med lastningsproblem! När jag lastar/lasttränar utgår jag alltid ifrån att hästen har en mycket god anledning till varför den inte går på. Den kanske inte är rädd eller stressad men den är aldrig dum eller dj**las. Jag antingen skickar in eller lastar med tryck och eftergift.

Mina lastningstips är:
- Repgrimma och 4 m rep tycker jag är bra utrustning att lasta med!Byter sedan till lädergrimma vid färd.
- Ge hästen tid att tänka framåt (in i transporten)! Ibland tror jag det är lätt att ha lite för bråttom att få på hästen så man glömmer bort att ge den tid att fundera på vad det är vi begär. Stanna till om hästen gör rätt, börjar den tugga så låt den tugga klart! Har den ett ställe där den tycker om att bli kliad, klia!
- Använd aldrig mera kraft än att du ska kunna stå så i timmar!
- Väljer hästen att ställa sig vid sidan av lämmen får den gå på därifrån.
- Se till att du inte står i vägen när du ber hästen gå in i transporten. Exempelvis om hästen är på lämmen står jag framme vid bommen.

Vet inte om ovan är till någon hjälp men det funkar för mig!

detta är en häst som alltid fått göra som hon vill, tyvärr. hon har lärt sig att hon är starkare. lägg sen till att hennes far lär ha varit mycket jäklig häst, som har lämnat avkommor med ett mycket starkt psyke (eller hur man skall säga) de går inte att bestämma över dessa hästar.

har testat med 3 olika transporter, och 4 olika chafförer.

när hon väl kommer in i transporten står hon som ett ljus, har inte brått ut. inga problem fast man inte fäller upp rampen med det samma. hon väntar snällt tills man säger åt henne att komma ut. man kan lämna henne i transporten om man tex skall in på en kaffe. han kan stampa lite om man stanna, men inte som om hon skulle va stressad.

hon brukar inte vara svettig av stress heller, snarare om de har varit varm.

Liknande trådar

Hästmänniskan I mitt stall står ett av en familj, nyinköpt halvblod. Enligt reklamen var hästen inte så utbildad, därför billig. Den hade i princip...
2 3
Svar
53
· Visningar
7 908
Senast: Tennessee
·
Hoppning Det var evigheter sedan jag var iväg på meeting, men nu börjar jag bli lite sugen. Det blir isåfall i sommar, lokalt/regionalt med...
Svar
3
· Visningar
2 457
Senast: Buck
·
Hästhantering Man kan ju komma i situationer då man helt enkelt inte har någon som kan hjälpa en vid lastning utan måste klara det själv, om man nu...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
9 843
Hästhantering Har en nybliven 6-åring som fram tills 4 års ålder var både lätt att lasta och köra. Som 3-åring fick hon en större sårskada och fick...
2
Svar
27
· Visningar
4 214
Senast: Rugge
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar