Att lasta "problem häst"

Sv: Att lasta "problem häst"

ta hem en proffesionell nh/westerntränare som hjälper både dig och hästen. Är nog lättast för er båda, de är mitt bästa tips. För både din och hästens skull.:cool:
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Det gick åt fanders för oss kan jag säga..

3 timmar.. ingen häst in inte..löddrig av svett och nästintill överstressad..

Nu väntar NH träning under vägledning och sen personligt besök av Nh tränaren.. som så småningom ska få hjälpa oss med lastträningen också..

Anna-Carin

Med tanke på den situation du beskriver vill jag bara ge dig en stor eloge för initiativet att ta hjälp! :bow:
Det är verkligen att visa sig som en kärleksfulll och ansvarstagande hästägare tycker jag! Att inse sina brister o vara öppen för att få hjälp! Hoppas verkligen det går bra för er och löser sig till slut. :bump:
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Fick just en bekräftelse på min beställning av repgrimma och grimskaft. Så nu väntar jag på att posten ska göra sitt jobb..

Det kliar i fingrarna att börja,,

Att erkänna sina egna brister och ta hjälp är väl egentligen "bara" sunt förnuft eller?? Jag vill ha en tryggare häst, som jag kan ha roligt med. Vi har jobbat hårt i över 2 års tid med hanteringen och hon har gjort framsteg..

MEN vi gick in oss i ett hörn.. Å behöver guidning för att ta oss vidare som sagt..

Även gamla hundar kan ju lära sig att sitta så...

Anna-Carin
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Utan att ha sett din häst så låter hon osäker, med tanke på att hon blir okontaktbar som du säger. Det är sällan trotsiga hästar beter sig på det viset.
Därför skulle jag avråda dig från att använda några hjälplinor över huvud taget.
Ge henne istället tid, gör det till något positivt att vara kring och i transporten. Borsta, mys, muta med lite mat. Får du henne att äta är det bara positivt, det kan hon bara göra om hon börjar slappna av.
Ha en lång lina och låt henne kasta sig bakåt och känna att det är okej, att det inte finns någon press. Att hon kan kasta sig bakåt och att inget händer. Se bara till att hon tänker framåt igen, om så bara två steg.
Tänk lite som en jojjo- hon går framåt och bakåt, det går bra ändå. Sen kan en bra grej vara just att kontrollera backningarna; låt inte henne bestämma när hon ska gå ur tranporten eller gå av rampen (men hindra henne inte att backa för den delen). Förkom henne! Backa henne innan hon kommer på tanken att backa! Det visar henne att hon inte behöver vara där till hon blir dödsförskräckt. :eek: Kräv lite i taget av henne. Det gör att hon får större förtroende för dig och väntar på dina signaler.
Men som sagt; slänger hon sig bakåt så låt henne göra det på slack lina och ge henne en ny chans. Det är spec viktigt att det är DU som backar av henne efter att hon slängt sig en gång och att DU är den som backar av henne innan ni slutar. Om hon så bara kommit två steg upp på rampen. Hoppas du förstod!

där vill jag protestera på de bestämdaste...jag är av den åsikten att hästar ska gå in själva i transporten...vilket dom gör efter idog träning och övning...men de tar tid...har haft en häst av varje sort...började me en duktig en som bara gick på och sen stod stilla...för att övergå till en som kastade sig ut 3-4 ggr sen stod kolugnt tills man skulle av....hon fick föl och de har aldrig varit problem...tills nu 3 år blev skrämd i sommar och nu är de trist å lasta men vi kämpar på...men just de här med att bli okontaktbar...*suck* har haft ett sto som jag kallade bokstavshäst...för hon stängde av helt å hålelt å då gick de ej att få kontakt med henne igen...coh vad vi vet så har inget hänt henne och hon är inte rädd...bara panik över transporten...vi har provat allt..linor gick inte...då reste hon sig tills hon slog över lock å pock backat mot dörrar osv...you name it...jg vill inte kalla mig novis på att lasta men denna dam var mkt speciell...vid ett tillfälle fick jag ett spykbryt och ställde mig och hoppa och skrek på lemmen och hon stirrade storögd på mig och tänkte nog ett å annat...varpå hon sen lomma upp nema problema...men de var inte alltid så lätt trotts att vi tränade osv.
dessa hästar som stänger av är alltid välldigt jobbiga och de är bara träning som gäller...och just de här att förekomma backning innan dom tänker bak är de bästa...jag brukar köra 3 steg fram 1 bak 2 fram ett bak osv....till slut så tycker dom man är dötrist och lommar å själva...lycka till

cat
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Min häst ÄR väldigt speciell..

Känner hon sig trängd så går hon upp i taket och blir för en stund nästintill okontaktbar

Försökte lasta henne idag och hon gick in flera gånger men Vräkte sig ut i lla kvickt och när jag försökte bromsa henne så lätta hon i fram..

Hur kan man träna bort detta med mjuka fast bestämda metoder?
Anna-Carin

Någan kanske redan skrivit det här (läste inte hela tråden) men försök inte bromsa henne. Det gör bara hästen mer osäker.
Ha en lång lina och låt henne gå in och ut som hon vill. Då borde hon sluta slänga sig ut efter ett tag, och så småningom våga vara inne längre och längre.

Lcka till!
 
Sv: Att lasta "problem häst"

jag är av den åsikten att hästar ska gå in själva i transporten...vilket dom gör efter idog träning och övning...

...vi har provat allt..linor gick inte...då reste hon sig tills hon slog över lock å pock backat mot dörrar osv...you name itcat

Hum. Är det bara jag som doftar dubbelmoral? Eller missförstod jag bara inlägget?
 
Sv: Att lasta "problem häst"

Jag som startade inlägget kan säkert ha varit lite dubbeltydig från början.. I den mån att jag VILL lasta hästen men inte pressa henne för mycket pga nerverna på hästen..

Hur som helst.. Så ska jag INTE försöka lasta hästen nu förräns vi har tränat lite NH. Förhoppningsvis landar repgrimman här hemma på måndag.

Då blir det öva av på backen !!! SEN ska Yvonne komma ut till oss och få se Undis IRL och därefter ge oss MER praktiska övningar att ta till..

Därefter blir det lastträning som Yvonne återigen får ansvaret för!! Vill verkligen min hästs bästa. Vårat mål är att i juli kunna åka med båda mina hästar till Villvattnet!

Vi har försökt själva och gått på NIT. Därför är det JÄTTEVIKTIGT att bygga upp självförtroendet hos både MIG och UNDIS igen.. Det går säkert att "tvinga in " henne om man är för jäkla envis och blundar för att hon stressat upp sig till max. MEN jag vill ju faktiskt inte åka i MORGON.. å dessutom ska det ju gå att stänga transporten ....

Tackar för alla goda råd som getts här men har som sagt insett att vi inte klarar av detta utan proffisionell hjälp på plats..

Anna-Carin
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp