Att läsa en stamtavla..

Sv: Att läsa en stamtavla..

om alla läste sina stammar på hästarna så skulle ni bli förvånade över hur mkt arab tex halvbloden har i sig och detta inte långt bak....detta gjorde man för att förädla den kanske ibland något grova halvblodet men också för att få in temperament och rörelse :D
nått att fundera över för alla ""arabhatare" som säger att araben är värdelös, inte håller för ridning osv.

En som vet att uppskatta arabblodet i sin häst

Problemet är ju att det verkar vara så liten efterfrågan på hästar med en fullblodsförälder att många avstår från att göra den kombinationen alls, så det fylls inte på med så många avelsdjur som är 50% fullblod.
(man kan ju för övrigt undra hur många som vet/tänker på att Jaguar Mail är 81,64% fullblod... :angel: )

SWB-hingst + xx-sto verkar dock ha bättre efterfrågan än xx-hingst+swb-sto

Ja, det är ju det som är sa märkligt. Även om det är xx-hingst godkänd för halvblodsavel + bra swb-sto. Även om inte hingsten haller toppklass, sa borde det ju ända vara bättre än swb-hingst + vad-som-helst-fullblod-fran-banan. Men nej.

Likadant sa far jag ibland intrycket att om det är fullblod pa mödernet, sa behöver man liksom inte veta mer. Stam, meriter etc blir som irrelevant. xx som xx. Men sa är det ju knappast.

Jag tror manga vet att Jaguar Mail har mycket fullblod, om inte annat sa eftersom hans stam är e xx ue xx. Men ur säljsynpunkt är det förmodligen bättre att lägga Jaguar Mail och andra hingstar med mycket fullblod i pa sitt sto, ochpa ett par generationer komma upp i samma andel, som att lägga xx direkt.

Men det kan vara sa enkelt som att folk tittar väldigt mycket pa fadershingsten när de tittar pa stammen. Och vi har inte sa manga bra rena fullblodshingstar i avel i Sverige - generellt sett sa är de ju inte de som toppar rankingen, direkt. Och därför säljer fullblodsavkomor daligt. Jag menar, en fölunge efter Lauries Crusador eller Hand in Glove torde inte vara sa svarsald.

om alla läste sina stammar på hästarna så skulle ni bli förvånade över hur mkt arab tex halvbloden har i sig och detta inte långt bak....detta gjorde man för att förädla den kanske ibland något grova halvblodet men också för att få in temperament och rörelse :D
nått att fundera över för alla ""arabhatare" som säger att araben är värdelös, inte håller för ridning osv.

En som vet att uppskatta arabblodet i sin häst

Fast ska man vara petig sa är det ju just langt bak som det ligger - idag finns ju inte mycket inkorsning med arab i sportaveln. Bade araben och halvblodet sag ju annorlunda ut da, dagens araber och dagens halvblod behöver kanske inte bli samma bra kombination. Det har ju heller inte godkänts nagra arabhingstar för halvblodsavel pa väldigt länge.

Jag tror att problemet att sälja med xx pappa är just biten att det inte finns några tillräckligt bra xx hingstar i avel just nu.
Hade du annonserat ut en unge tex e. Sacramento Song ** så hade du nog inte haft svårt att sälja den.
Att det är enklare med ett fullblodssto tror jag är att kunskapen är för låg om stostammarna, och även biten att det avlas på för dåliga sto.
I väldigt stor del av de föl som föds så är det pappa som är bäst och står för mest meriter. Byter du då bort den meriterade pappan mot en mer omeriterad xx-hingst så hur stora garantier känns det som att man har då att det överhuvudtaget kan bli något av ungen.
Jag tror att det skulle bli något så när enkelt att sälja om du lade en xx-hingst på ett mkt välmeriterat sto med säker förärvning, men till de väldigt välmeriterade sto som gör sig bra i avel så vill man ofta satsa på de allra bästa hingstarna för att få fram en riktig stjärna = idag finns det ingen ren fullblodshingst som motsvarar det (inom hopp i alla fall).
Om man då tar ekvationen omvänt halvblodshingst på xx sto, ja då har man bytt ut det ofta omeriterade stoet mot ett annat omeriterat sto = det påverkar inte värdet i samma grad då det fortfarande finns 50% chans att hingstens bättre gener går igenom.

Jag vet faktiskt inte riktigt hur de i AVN bedömmer sk förädlarhingstar om de har samma tuffa bedömning. I andra länder har de det inte, ta tex danmark så går förädlarhingstarna i en egen grupp, där går såväl rena fullblod men även halvblod (en av föräldrarna rent fullblod) för dessa är det lägre poängkrav som gäller för att bli godkänd då de just skall användas som typförädlare. Detta ger ju så klart också sådana hästar en stämpel att de inte är lika bra som de andra, men det finns ju nog också en anledning att de har blivit tvugna att sänka kraven i denna grupp då de antagligen inte blir godkända annars = håller inte lika hög kvalitet som de andra.

Lite lustigt blir det när man tänker på att en häst alltså logiskt kan ha endast 50% fullblod för att gå i den gruppen med lägre krav bara det kommer från en av föräldrarna, medans det i vanliga gruppen går hingstar med högre andel men inte direkt från en av föräldrarna. Så jag köper väl inte rakt av att även 50% skall gå i egen grupp, ok för de rena.

Fast ska man vara petig sa är det ju just langt bak som det ligger - idag finns ju inte mycket inkorsning med arab i sportaveln. Bade araben och halvblodet sag ju annorlunda ut da, dagens araber och dagens halvblod behöver kanske inte bli samma bra kombination. Det har ju heller inte godkänts nagra arabhingstar för halvblodsavel pa väldigt länge.

sant för ingen idag vill ju peta just i araber av någon anledning fast sanningen är ju också att idag vettekatten om det är möjligt att få en arab godkänd för just halvblod tex.

sen är ju araben mkt mindre än halvbloden även om även dom börjat växa på höjden :D så att säga...*s*

var bara just de jag ville påpeka att det finns i halvbloden även om dom inbitna halvblodsmänniskorna just inte vill låssas om det :D

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Senast: a1agnlju
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 830
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 224
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vaginal vs kejsarsnitt
  • Skottlossning på skola
  • Roliga saker som barn säger