Att läsa en stamtavla..

Sv: Att läsa en stamtavla..

Nu minns jag inte siffrorna men om man tittar på mitt sto så är dte kopiös skillnad vart man tittar. Tror det är 17% xx/ox i mitt sto på den där hollänska sidan jag aldrig kommer ihåg namnet på, och 77% på den sidan som beskriver de svenska stofamiljerna

Hur menar du då? Räknar man på t ex 6 generationer så blir ju resultatet det samma? Det har ju mindre betydelse om du bara jämför på samma sätt, dvs två hästar med varandra.

Hihi, vad roligt. Om din någongång ska ha föl får du döpa den till Menuett eller nåt. :D

Men det är nog så jag funderar också. Jag skulle gärna vilja ha en 50% till avelssto, eller en 100% för den delen ;).
/U

Om jag får ge min amatörmässiga åsikt så skulle jag nog kunna tänka mig att lägga på rent fullblod, särskilt som ditt sto om jag minns rätt har en bra hals och överlinje. Om du ska ha avkomman till avel, vill säga. Eller ta en hingst med mycket blod, och sen på avkomman en hingst till med mycket blod. Beror på hur bra ren fullblodshingst du kan hitta. Ska du däremot sälja fölungen skulle jag inte ta en fullblodshingst - konstigt nog vill folk inte gärna ha fullblod i första generationen. Robin Z-xx är en kalasstam, men xx-Robin z? Nä tack. Fast resultatet egentligen inte torde vara så olika.

Upplever också att det är mer populärt med rent fullblod i hoppaveln än i dressyraveln (såvida inte fullblodet heter Lauries Crusador, då;))

Ditt stos mamma heter Siluett, mormor Majvitt, mormorsmor Violett, mormorsmormor Inca.

Det säger mig att det borde vara stofamilj 36. :angel: (Har en egen sådan som heter Castanjette.)

Jajamensan;)

Inca u Baronessan u Babette u Florette u Fleur u Monica u Ramona u Amuratha!

Hur menar du då? Räknar man på t ex 6 generationer så blir ju resultatet det samma? Det har ju mindre betydelse om du bara jämför på samma sätt, dvs två hästar med varandra.

Ja men det var det jag menade, att´det spelade roll vart man räknade ifrån, jag vet faktiskt inte viken generation det var 17% men det är inte omöjligt att det var från 6:e. Hur som helst så finns det inte mýcket fullblod att skryta om i den stammen ;).
/U

Ja det är klart. Men om man jämför två olika hästar och går lika långt tillbaka så har man ändå ett bra mått.

Om jag får ge min amatörmässiga åsikt så skulle jag nog kunna tänka mig att lägga på rent fullblod, särskilt som ditt sto om jag minns rätt har en bra hals och överlinje. Om du ska ha avkomman till avel, vill säga. Eller ta en hingst med mycket blod, och sen på avkomman en hingst till med mycket blod. Beror på hur bra ren fullblodshingst du kan hitta. Ska du däremot sälja fölungen skulle jag inte ta en fullblodshingst - konstigt nog vill folk inte gärna ha fullblod i första generationen. Robin Z-xx är en kalasstam, men xx-Robin z? Nä tack. Fast resultatet egentligen inte torde vara så olika.

Upplever också att det är mer populärt med rent fullblod i hoppaveln än i dressyraveln (såvida inte fullblodet heter Lauries Crusador, då;))

Det är lite där mina tankar är, kunde jag garanterat att det skulle blivit ett stoföl hade jag inte varit rädd för en fullblodshingst, men eftersom jag inte är valackmänniska utan stomänniska vil jag har möjlighet att hitta en köpare om det blev en hingst.
Det är lite lurigt detta med att få in fullblod. Jag gillar ju de gamla svenska linjerna men önskar att det fanns fler att välja mellan med mer fullblod i.
Nu är egentligen diskussionen mer allmän om mitt sto eftersom hon ska igång nu så jag får rida lite seriöst på denna häst, det vill jag inte ha missat ;). Men kommer det en gård så kommer det ett avelssto till, det är jag ganska säker på ;)
/U

Angående fullblod så är det märkligt, många vill ha det i andra led, men inte i första.
Frågan är bara hur det ska gå till rent praktiskt... :P
Jag menar, det måste ju in i första ledet för att kunna komma ner i andra led sen.

(själv tillverkar jag ett rent fullblod i år)

Man får väl använda avelsdjur med en fullblodsförälder?

Själv förstår jag inte heller varför man inte vill ha fullblod i första led. Har själv tittat på två intressanta ston under våren som båda hade en fullblodsförälder, och det bidrog absolut till att göra dem intressanta i mina ögon!

Angående fullblod så är det märkligt, många vill ha det i andra led, men inte i första.
Frågan är bara hur det ska gå till rent praktiskt... :P
Jag menar, det måste ju in i första ledet för att kunna komma ner i andra led sen.

(själv tillverkar jag ett rent fullblod i år)

Jo men visst är det så. Det eviga problemet ;). Det känns ju lite riskabelt när det verkar vara svårare att sälja som föl/unghäst än många av de andra hingstarna, kanske att man ska vara tryggare i situationen och veta att man kan behålla om ingen lämplig köpare duger upp. Egentligen är jag inte alls rädd för att använda fullblod i framtiden, om det nu bara hade gått att sälja lagom lätt.
/U

Letar jag avelssto så kommer det absolut vara ett plus om det är en med en fullblodsförälder.
/U

Problemet är ju att det verkar vara så liten efterfrågan på hästar med en fullblodsförälder att många avstår från att göra den kombinationen alls, så det fylls inte på med så många avelsdjur som är 50% fullblod.
(man kan ju för övrigt undra hur många som vet/tänker på att Jaguar Mail är 81,64% fullblod... :angel: )

SWB-hingst + xx-sto verkar dock ha bättre efterfrågan än xx-hingst+swb-sto

Själv förstår jag inte heller varför man inte vill ha fullblod i första led. Har själv tittat på två intressanta ston under våren som båda hade en fullblodsförälder, och det bidrog absolut till att göra dem intressanta i mina ögon!

Om jag gillar "typen" på stoet, och hennes karaktär och utstrålning, så är det för mig av mindre betydelse om hon är ett rent fullblod eller 50% av det.
Jag har en känsla av att "många" avelsintresserade försöker att hitta ett sto med den ultimata stammen för kommande kanon föl.
Och glömmer bort den "egna" smaken och tycket på typen av stoet, och framför allt avla fram hästar efter det man själv vill ha att rida på, och inte det marknaden söker för ögonblicket.
Att man går sin egen väg, och för att gå den, innebär inte alla gånger att man använder sig utav populär hingstarna.

Det finns ingen genväg i aveln, men jag tror att om man går efter sin egen smak och tycke, så tjänar man i det långa loppet i varjefall.

Nej, det blir olika beroende på hur många generationer man tar med iom att man så att säga räknar rena xx, ox så kan det skilja beroende på hur många generationer för om du tex bryter räkningen på 6e generationen så ser du där tex att du har säg 30 st rena fullblod men det som inte kommer med är vad är de övriga säg att 20 st av de övriga är 50% fullblod, hade du då räknat ytterligare en generation till så hade du fångat alla dessa och fått en betydligt högre siffra.

Tyskarna har ju länge använt mkt fullblod i sin avel och de flesta individer står högt i blod trots att inte det finns rena fullblod i de närmsta leden. Min hingst tex ligger på ca 55% räknat på 6 gen (högre räknat på fler), mina båda CB II ston ligger också på ca 55%.
Avkommerna jag har efter dessa i kombination är klart ädlare än både mamma och pappa och ändå blir det ju så att deras fullblodsandel sjunker iom att de rena fullbloden puttas bak en nivå och på dem blir siffran 41% på 6 generationer men lägger du till några generationer till så stiger den rejält.

Sen beror det ju mkt på vad det är för blod man spär ut med fullblod, mitt ena CB II sto där behöver stostammen mkt fullblod (antar att den varit ganska tung från början och det tunga har envisats med att hänga med då i stort sett alla bra hästar ur den stammen har rena fullblodhingstar inkorsade i vartannat led hela vägen igenom (på henne ligger sista rena fullblod som morfarsfar) och hon är den i stallet med högst fullblodsandel men klart tyngst i kroppen av dem. Med 55 % fullblod själv så borde man ju kunna använda en tyngre hingst men det skulle man aldrig kunna göra till henne men däremot tvärtom hade jag inte varit rädd för att lägga ett rent fullblod på henne.

Men snälla nån, nu blir jag nästan otrevlig men det fattar väl jag också! Jag tror inte du förstår vad jag menar dock :grin:.

Problemet är ju att det verkar vara så liten efterfrågan på hästar med en fullblodsförälder att många avstår från att göra den kombinationen alls, så det fylls inte på med så många avelsdjur som är 50% fullblod.
(man kan ju för övrigt undra hur många som vet/tänker på att Jaguar Mail är 81,64% fullblod... :angel: )

SWB-hingst + xx-sto verkar dock ha bättre efterfrågan än xx-hingst+swb-sto

Jag förstår vad du menar, det blir som en ond cirkel.
Mitt eget sto har ju 48% fullblod i sig men inga rena förrän i tredje led men med Jovial till farfar (för den som inte vet var Jovial 96,875% fullblod), så det är mera osynligt för den som inte har full koll;)

Stona jag hade köpt om jag hade haft råd hade i ena fallet xx-mamma som lämnat goda hästar både på ridbanan och galoppbanan och stoet hade egna meriter + en mycket meriterad halvblodsfar:d
Det andra hade xx-far som lämnat flera svårklasshästar och ett mycket gott möderne som även det lämnat svårklasshästar.

Håller med dig. Jag gillar många egenskaper hos fullblod och har därför alltid gillat halvblod som står högt i blod.

Jag väljer de hingstar jag tror tillsammans med mitt sto kan lämna hästar jag själv vill ha och hittills har det gått väl. Det skulle aldrig falla mig in att välja en hingst jag tror att marknaden vill ha om han inte skulle passa till mitt sto oavsett om han var inne eller inte!

Håller med dig. Jag gillar många egenskaper hos fullblod och har därför alltid gillat halvblod som står högt i blod.

Jag väljer de hingstar jag tror tillsammans med mitt sto kan lämna hästar jag själv vill ha och hittills har det gått väl. Det skulle aldrig falla mig in att välja en hingst jag tror att marknaden vill ha om han inte skulle passa till mitt sto oavsett om han var inne eller inte!

Håller med föregående talare! Avlar själv på ston med mkt fullblod i. Samt väljer gärna hingstar med fullblodsinslag gärna i 3.e ledet.

Liknande trådar

Relationer Alltså... min bonusmamma. Jag blir så trött på henne ibland. Hon tycker att jag och min bror kan dela rum (vi är totala motsatser till...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 639
Senast: a1agnlju
·
Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är...
2
Svar
27
· Visningar
10 836
Senast: Imna
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 830
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 224
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka