Att lära sig stå i fältsits!

ylvaaskersund

Trådstartare
Jag har en vän vars dotter jag håller på att drilla i ridkonstens alla svårigheter!

Dottern är 17 år och hade bara åkt häst ett par gånger som barn innan hon började rida hos mig, hon kan styra, stanna och få hästen i trav.....men....och ett ganska stort men , hon kan INTE ställa sig i fältsits!:crazy:

Hon försöker och försöker men hon kan bara inte stå upp och lätta rumpan från sadeln mer än ett par sekunder! För några år sedan hade jag ett barn som inte heller klarade av att ställa sig upp, men det var en nioåring som hade svårt med motoriken, denna tös är fullt normal!

Hur i hela friden ska jag lära henne att stå upp? Just nu ber jag bara henne att ställa sig upp med tryck i stigbyglarna och hon får hålla sig i sadelns framvalv men hon dimper ner i sadeln efter ett par sekunder!:crazy:

Vad ska jag göra? Har ni några tips vore jag ytterst tacksam för denna tös vill verkligen lära sig rida och jag vill lära henne det jag kan!

Sv: Att lära sig stå i fältsits!

Nu är det jättelänge sedan jag hade ridlektioner för nybörjare, men i lätt sits ska man ju kunna dra en linje mellan axel, knä och tå för att ha balansen, så det är väl punkt ett att se till att hon har den linjen.
Sen skulle jag hellre låta henne hålla sig i manen eller en halsring, jag skulle själv inte kunna stå i lätt sits om jag höll i framvalvet på sadeln.
Misstänker att längden på stiglädren kan ställa till det också, hon ska ju inte behöva stå på tå men är stiglädren för korta blir det ju svårare med balansen.
Tänk på att hon inte behöver stå så högt över hästen, tror det är ett vanligt nybörjarfel att man vill få in en hel hink mellan sadeln och rumpan!

Halsring! Att hålla i framvalvet stjälper mer än det hjälper för balansen.

Longera henne i skritt där hon enbart ska konsentrera sig att hitta balansen när hon står upp. När den sitter i skritten gå over till trav och senare galopp. Det var på detta viset jag fick lära mig.

Att inte förglömma- det måste finnas ett uns av muskler med för att klara av det, förutom balans och känsla! Så träna gärna lite muskler från marken med :)

Be henne träna på marken, att stå med breda ben och böja på dom och försöka stå så längre och längre tid...

be henne hålla i manen istället, (eller om hästen har obefintlig/känslig man, ta en halsring som Inhale skrev) Då får hon mycket lättare att stötta sin kropp än om hon håller i framvalvet. Öva först i skritt över cavaletti så hon kan öva balans och styrka under kontrollerade former. När hon kan stå upp i skritt en lite längre stund kan man börja med traven.

Om hon inte har jättekorta läder redan så prova att korta dem ett eller två hål. När man är nybörjare så kan man behöva lite kortare läder som stöd, underskänkeln blir för fladdrig annars om man ska satsa på samma läder som en rutinerad ryttare använder.

I dag fick jag veta av 17-åringens mamma att dottern varit rädd!:eek: Därför törs hon inte ställa sig upp!

Varför i hela friden säger hon inte det då???????:cool:

Jag har verkligen funderat och funderat på massor av olika lösningar för att lära henne ställa sig upp, inklusive att fråga Bukes alla kloka ryttare, så kommer det fram att tösen hela tiden kunnat stå men inte vågat!:(

Det hade varit enklare om hon hade sagt det till mig så hade vi fått jobbat på andra sätt i stället!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 200
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 792
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 173
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar