Att lära hunden att bära

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Vanillie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 4 002
V

Vanillie

Kunde inte komma på någon passande rubrik.

Igår när vi gick promenad så skulle hunden promt ha med sin halvruttna gamla fotboll och bar den hela tiden själv det var då jag tänkte på att kanske göra detta till ett befäst kommando.

Tyckte det verkade mest logiskt att lära henne att bara stå/sitta still och hålla, men det tog stopp redan här, hon förstog inte alls.

När jag tränar med henne så har jag alltid godis numera, lek funkar endast på saker som är riktigt inlärda, annars är det inte värt mödan för tösen.
Och har man godis och väntar på att hon tex ska nosa på leksaken så börjar hon ist köra en parad på allt hon kan, lite sittafint, nej det funkade inte, då vinkar vi, det funkade inte heller, rulla, funkar inte heller tja sen går hon efter en stund kan hon komma tillbaka igen och köra paraden igen.

På promenaden sa jag "bär" "BRA!!" när hon ändå bar själv, men det verkar inte ha fastnat heller :P

Tips någon? :)

Sv: Att lära hunden att bära

Jag har lärt min 7mån att bära sin påse in från bilen när vi varit på jobbet, han har leksaker i den.

Jag började bara med väldigt korta bitar, berömde när han gick, sen stannade vi och jag sa "tack" han fick godis och beröm, sen var det bra.

Sen blev sträckorna längre och längre, och nu bär han ända in, för det mesta :D

Så träna på bara väldigt korta sträckor till att börja med och mycket beröm när hon bär.

Jag såg alltid till att ta påsen innan han slöppte den själv.

Sv: Att lära hunden att bära

Nu är min hund av en ras som gärna vill bära så jag har egentligen aldrig lärt honom att bära. Han får bära dummy, vante, pinnar och tomburkar.
Tomburkar har han själv lärt sig att ta, pinnar/kvistar tar han lite då och då. Haft med en dummy ibland när vi är ute på promenad. Den har han fått ibland när han vill bita och dra i kopplet, eller vill ha min vante tex. Man märker när han vill bära. När han var mindre hoppade och bet han mycket när viv ar på promenad och då fick han bära en liten dummy istället.
Han brukar också få bära in tidningen när jag är hos mina föräldrar. Tidninge har vi bara gett honom. Han får sitta eller stå och vänta och så ger man honom tidningen och så gå han glatt med den till huset.

Jag har försökt med "håll fast" när det gäller dummyn, för apporten, men då vill han inte ta den, eller så slickar han lite på den elle tar den nån sekund innan han släpper.

Jag har aldrig använt nåt speciellt kommando när min hund får bära, bara att visa tex vanten, vänta på att han väntar på att få den och sen ge honom den och bara fortsätta gå. Samma sak med dummyn. Tomburkfå ar välje han som sagt själv att ta och har gjort fån början.
Du kan ju ha med en liten dummy, eller nåt annat, som din hund kan bära och bara ge den till hunden vid nåt tillfälle.

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 620
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
7 527
Senast: Ajda
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 726
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok (Ni som kommer ihåg något av mina tidigare dagboksinlägg i år bör varnas om att jag kommer skriva ett typ precis likadant gnällinlägg...
Svar
4
· Visningar
2 131

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka