Alltså, jag vill inte könsgeneralisera men jag har jobbat i grupper tidigare som enbart bestått av män och jobbar idag i en grupp som nästan uteslutande består av kvinnor. Personerna är i samma ålder (barnafödande ålder) och flera av männen har också småbarn, jag vet att de är närvarande och jämställda fäder. Men aldrig att de tjatat på det sättet och babblat om sina barn konstant? Medan kvinnorna inte gör annat? Varenda fika vi har på jobbet slutar förr eller senare i en historia från en förlossning för typ sex år sen eller någon anekdot från förskolan. Jag sätter mig numera med flit bredvid min enda barnlösa kollega för att vi ska kunna prata med varandra om något annat när de sätter igång.
Och precis som
@Voeux nämnde tidigare så tänker jag varje gång ”om
jag tycker detta är tråkigt och tjatigt, vad tycker inte de som vill ha barn men inte kan då?” Vi har haft en kollega som kämpade i många år med ivf och de höll på likadant på hennes tid.
Det är alltid kvinnor som verkar vilja tvinga andra kvinnor till att skaffa barn? Den enda man som kommenterat det var min chef och det var mer i ordalag om eventuell föräldraledighet som han kanske var tvungen att prata om, han pratade semester och pension och sånt samtidigt.