Att låna ut på foder

I

Isola

Har satt ut hästen på annons och tänkte låna ut henne på foder. Självklart med ett avtal. Har en som är intresserad som anser att det är för långt att åka 30 mil för att provrida. Den här personen vill istället ta hästen på prov 3-6månader. Vi har fått referens och personen som är intresserad garanterar ett gott hem med bra förhållanden. Hästen ska användas till promenadridning och lättare träning pga ålder. Personen tycker även att vi ska stå för transport dit och visst det kan vi ju göra för att se hur det ser ut på samma gång.

Är dock lite kluven dels för att hon inte vill komma och provrida och dels för det här med prövotiden, vi vill ju inte att hon ska köras fram och tillbaka och desutom blir vi av med stallplatsen om hon nu lånas ut. Hur hade ni resonerat? Är det brukligt att ta en häst på foder och ha en prövotid? (Även om fodervärden provrider innan).
 
Sv: Att låna ut på foder

Här ringer mina varningsklockor. Kan man inte komma och provrida så hur blir det då när hästen ska hem? Ska ni stå för det också? Tänk om du direkt avskyr personen ifråga när du träffar henom... Tänk om ni kör dit hästen och sedan efter två dagar ringer fodervärden och säger att ni får hämta hästen igen? Det blir en dyr fodervärdstid.
Jag har lämnat ut en häst på prov en gång men då var ryttaren ett barn och de bodde bara någon mil härifrån. De ville se så att dottern verkligen red och inte struntade i hästen efter någon vecka eller månad och det tyckte jag var bra eftersom hästen lånades ut enbart eftersom vi inte hade någon som var tillräckligt kort för att kunna rida henne. Jag ville ju att ponnyn skulle få röra på sig och då var det här en bra deal för alla.
Men i ditt fall där fodervärden inte ens vill komma och titta på hästen så hade jag sagt nej. Det känns oseriöst.
 
Sv: Att låna ut på foder

Fodervärden får ju stå för hemkörningen och ni står för transport till henne.:)
 
Sv: Att låna ut på foder

Med tanke på prövotidens längd tycker jag det låter som om hon vill ha en sommarhäst...

Och om du kör hästen dit 30 mil och känner att nä här vill jag inte lämna hästen, va gör du då?
 
Sv: Att låna ut på foder

Jag hade tackat nej. Främst p g a avståndet. Sök bland trådarna här, så ser du många som har fått hem hästar i väldigt dåligt skick. Hästarna hade inte behövt gå ner sig så om besöken varit tätare. Då hade hästen kommit hem tidigare.

Sedan är det en aktuell tråd där ett av problemen är just detta; ingen vill ta ansvar för kostnaden att hästen ska hem. Även om det går att avtala om, är det trist att behöva stå där när det inte funkar och köra upp alt. anlita någon som kör tillbaka hästen.

Även jag får sommarhästvibbar.
 
Sv: Att låna ut på foder

Nämn hur hästen är i kontraktet så att de inte kan säga "de sa inte att hästen bockade" osv. Ex berätta o skriv om hästens negativa sidor!
Fodervärden bör ge en så kallad handpenning under fodertiden, det kostar i princip ingenting att ha en häst sommartid så säg 2500:- exempel under 3 månaders prövotid som fodervärden får tillbaka OM ni förlänger foderkontraktet annars blir det som någon sa lätt en sommarhäst.

Nämn även hästens ålder o användningsområden ex ej hoppa för ofta eller höga höjder och att de ska anpassa ridning efter åldern med mera sä hästen inte blir överansträngd o måste pensioneras i höst..

Detta med hyran under prövotiden kanske bryter hennnes sommarhäst-önslemål om hon vill blåsa dig på detta.
Dessutom om du lämnar tillbaks pengarna om ni förlänger kontraktet så lockar det säkert henne. Ger hon dig hyra för hästen så har du fått för besväret om ni inte förlänger. :-)
 
Sv: Att låna ut på foder

Skriv in i kontraktet att du har rätt att bryta avtalet utan uppsägningstid om hästen far illa+att du har rätt att gå in i ev stall eller hage och hämta/hälsa på hästen (inte utan att meddela dem först förstås). Annars kan det bli som i en annan tråd, kontraktet gick ut men ägaren fick inte hämta sin häst då den stod i ett privatstall... :crazy:

Skriv också in att du eller ett ombud till dig ska ha rätt att hälsa på hästen under tiden den är hos fodervärd (gärna specificerat hur ofta).

Vet. besiktning innan hästen åker till fv och så ska den när den återlämnas vet. besiktas i samma skick som innan. Om hästen skadas under fv tiden ska fv stå för behandlingen tills hästen kan vetbes som återställd.

Och så tycker jag det är rätt oseriöst att vilja ta en häst på foder osedd och utan att provrida...så jag skulle inte lämna ut till den personen.
 
Sv: Att låna ut på foder

Nej gör inte det, massor av trådar här har skrivits om problem med misskötta utlånade hästar. Särskilt nu när det är så långt, blir ju jobbigt för dig att hålla koll.
 
Sv: Att låna ut på foder

Jag skulle inte nappa på detta. Likväl som jag anser att fodervärden ska komma och träffa hästen vill jag som ägare ha en möjlighet att åka och kolla upp den regelbundet. Nu ser jag inte 30 mil som en för lång sträcka för min del men klarar inte fodervärden att åka samma sträcka för att träffa hästen OCH mig ja då får det vara :cool:
 
Sv: Att låna ut på foder

Jag håller med övriga. Tacka nej och sök vidare. Låter inte som om intresset för hästen är tillräckligt stort från fodervärdens sida.
 
Sv: Att låna ut på foder

Skriv in i kontraktet att du har rätt att bryta avtalet utan uppsägningstid om hästen far illa+att du har rätt att gå in i ev stall eller hage och hämta/hälsa på hästen (inte utan att meddela dem först förstås).

Så skrev jag i mitt fodervärdsavtal, även om min häst är utlånad på livstidsfoder. Min fodervärd bor på den egna gården och tvekade inte ett ögonblick att skriva på "Vid uppsägning av avtalet enligt denna punkt äger ägaren rätt att beträda fodervärdens mark för att hämta hästen.", även om jag inte är säker på att det gäller juridiskt så känns det tryggt att veta att fodervärden inte ser det som ett problem att "lova" mig något sådant.
 
Sv: Att låna ut på foder

Jag har skrivit på en del kontrakt där jag vet att vissa klausuler inte håller. Vet man det är det ju heller inga problem att skriva på.
 
Sv: Att låna ut på foder

Jo, det är sant, men jag har å andra sidan ingen avsikt att få hem hästen igen, därför känns det som en mindre viktig klausul (i mitt fall).
 
Sv: Att låna ut på foder

Det är alltid en risk att inte få kontraktet kontrollerat av någon med viss kunskap om juridik. Den som lånar ut hästen tror att kontraktet är vattentätt, och den som lånar vet att så inte är fallet. Hela situationen bygger alltså på falsk säkerhet. Sånt är inte bra.
 
Sv: Att låna ut på foder

Nu får jag börja med att be om ursäkt för att jag hoppar från ämnet men; går det ens att få ett vattentätt kontrakt?
 
Sv: Att låna ut på foder

Jag tycker inte att 30 mil är något att gnälla om ifall man ska ha en häst på foder länge.
Hur vet ni båda att häst och ryttare kommer att passa ihop ö h t?

Mina varningsklockor ringer ...
 
Sv: Att låna ut på foder

Hur har det gått med hästen? Är den utlånad? Är det för långt för någon att köra (eller för dyrt) så finns ju tåg och buss att åka med..
 
Sv: Att låna ut på foder

Jag och en kompis gjorde så en gång då jag var i 20-årsåldern och letade foderhäst, men inte hittade nån på nära håll utan 50 mil bort.. Vi pratade mycket i telefon med ägarna, och hittade en tjej som åtog sig att köra och hämta hästen, ett stort varmblod som inte var så mycket riden. Det var rejält spännande, men blev hur bra som helst! Vi hade den ett år som avtalat, och jag tror vi båda vann på det; vi hade en trevlig men pigg och outbildad häst ett år, de fick tillbaka en välriden häst (min kompis var väldigt duktig). Då vi lämnade tillbaka honom var jag dock med, då en jobbarkompis hade möjlighet skjutsa oss.
Så det behöver inte innebära katastrof att man inte träffat hästen innan, (och vi hade väl kanske tur med), vi var väldigt seriösa även om vi inte hade möjlighet åka och provrida. (Jag hade erfarenhet av travhästar innan, kanske det underlättade med).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 060
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 168
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 161
Senast: mars
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 192
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Spindeltråden (utbruten från Vad gör vi CXIII)

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp