Att "kunna köra", vad utmärker en bra/kunnig kusk?

ameo

Trådstartare
Moderator
Vad är det egentligen som skiljer en bra, kunnig kusk från en som bara sitter bakom hästen och styr?
Man ser då och då kommentaren "någon som kan köra", i betydelsen är duktig på det. Och jag själv har alltid hävdat att jag inte "kan köra", mer än att sitta bakom och styra. För jag vet inte vad det är mer jag borde kunna för att anse att jag "kan köra"... (är väl i ärlighetens namn ganska självlärd också)

Jag är ju ryttare i grunden och där kan jag ju se skillnaden på vem som får många hästar att göra bra ifrån sig, får dem att utföra rörelser på rätt sätt, alternativt hoppa höga hinder på bra sätt och detta i kombination med att vara en bra hästmänniska.
Men hur ser man den skillnaden på en kusk? Vem är en bra kusk, vad utmärker denne? Vad är man bra på när man är duktig på att köra? När kan man anse sig själv vara mer än någon som bara sitter bakom och styr? Dömer jag mig själv för hårt? (jag har åtminstone lyckats förbereda några hästar för körning tillräckligt bra för att de ska fungera bra framför vagn...)

Vore kul om någon kan sätta ord på detta, så att en icke invigd förstår!

Jag skulle säga att en duktig kusk (när det gäller sportkörning) är en som kan jobba hästen i vagn. Den får hästen att ställa och böja sig, att trampa under sig och kusken kan reglera samling och lösgjordhet efter önskemål.
Lite som att jämföra en ryttare som sätter sig på hästen och jobbar den, mot en som bara sätter sig på hästen och "åker med", så blir det som det blir sen.

En duktig kusk kan även lotsa hästen in i, genom och ur de flesta händelser och situationer som kan uppkomma, på ett för situationen passande sätt. Det ser enkelt ut och ger intryck av att vara väl genomtänkt.

Kunskap är ju sådan att ju mer man kan desto mer förstår man vad man inte kan och ju mer kunskap. Så är det med körning också. Men när jag ser kördressyr så brukar jag tänka att ju enklare det ser ut desto mer kunskap har kusken. Det handlar inte om lätt eller svårkörda hästar utan en duktig kusk kan utbilda vilken häst som helst till att se okomplicerad ut.
Tycker du tar upp en nyttig tanke :-)

Grejen är ju lite att jag, som icke invigd körmänniska (och då spelar det inte så stor roll om vi pratar om tremomentskörning, brukskörning eller annan körning), inte riktigt förstår vad mer det är man kan göra från kuskbocken än att just "sitta bakom och styra". Och jag inser ju att det är nära nog lika korkat som att påstå att man bara sitter på hästryggen och åker med.
sen är jag ju lite tudelad i ämnet, för ena sidan av min inser givetvis att jag skulle kunna lära mig en hel del mer av att ha en tränare i körning. För jag har ju åtminstone insett att jag har stora kunskapsluckor! Det är bara det att jag inte ännu vet vad det är jag inte kan...
Men den andra sidan av mig tycker att vi klarar oss bra som det är just nu. :angel: :p Hästarna fungerar framför de vagnar de drar och vi kör bara hemma för att motionera ponnyerna.

Jag kan också åka bakom och styra men är ingen duktig kusk :) Det jag tycker utmärker en bra kusk är att personen kan få hästen att göra ett bra jobb framför vagn/släde/redskap. Hästen är på tömmen och samarbetar med ett fint flyt. Extra plus om den går att köra på en hand på samma sätt så att den andra handen går att använda till annat (vad det nu skulle vara men ändå). Jag kan inte det här men jag har träffat ett par som kan och det har varit fint att titta på.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 344
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 381
Senast: Solstig
·
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
9 667
Senast: Amha
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 770
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Avstå jobbresor
  • Adventskalendertråden 2024
  • Valet i USA