Att korrigera bockhov

fleur

Trådstartare
Jag har en häst med tendens till bockhov. Att sko honom och att få liknande vinkel på båda framhovarna verkar väldigt svårt. Jag tycker att han går ojämnt och är ganska säker på att detta är orsaken till de skador han haft. Skillnaden mellan hovarna har ökat.
Ni som är hovkunniga, hur gör man? Ska jag vända mig till en klinikhovis eller hur skor man, tycker inte att min vanliga hovslagare får "till det".

Sv: Att korrigera bockhov

Det är helt omöjligt för att inte t.o.m. påstå att det kan leda till all framtida obrukbarhet på den enskilda individen om man inte först tar reda på den primära orsaken till den uppkommna bockhoven.

Alla bockhovar har sitt ursprung i en sen/gaffelband/ligament skada som är direkt involverad med nedre benets funktion.

Att bara tro att en korrekt skoning kommer lösa problemet är att inte själv förstå allvaret med själva skadebilden.

Hästen har sett ut så sedan föl. Han har en helbror som också ser så ut. Jag tycker dock att skillnaden på framhovarna ökat, frågan är varför. Hästen har haft annan hovslagare under ca 6 månader då jag haft honom utlånad.

...och ändå fortsätter man avla på materialet?

Jag är inte uppfödaren.

Hästen har alltså inte bockhov utan en tendens däråt, typ något mer "upprätt" framhov, vilket han tidigare inte haft några problem med. Klinikveterinären har inte reagerat, kanske jag som letar fel......

Senast ändrad:

Som Coari skriver är ju hoven (symptomen) inte det egentliga problemet. Självklart gäller det att hålla efter själva hoven, men problemet är ju större än så.

När hästen avlastar en trakt kan den få bockhovstendens.
Du bör ta reda på vad som felar.
Det hjälper inte att verka ner den hela tiden.

Röntgen ua. Känns som att jag famlar efter halmstrån. Hästen är högpresterande men har haft en fraktur i carpus på benet med "normal" hov. (Fullt igång efter det)

Rent allmänt, utan att ha sett hoven, finns ett tillstånd som kan uppstå mellan en felvinklad undersida och och en speciell, oftast en aningen framåbruten, frambensställning från sidan sett. Om strålen inte är vågrät med marken utan istället är negativt vinklad, lutar den uppåt under hoven när hoven står på marken. Hovens tådel utsätts då för ett kraftigt tryck uppåt i riktning mot kronranden, och möter samtidigt det nedåtgående trycket av hästens vikt. Om belastningen vid kronranden då råkar bli extremt lodrätt hindras hovväggen från att växa ut i sin normala vinkel snett framåt, och den tvingas istället att växa rakt nedåt.
För att korrigera hoven ska bärranden vara naturligt i strålens vinkel så hoven står på marken med vågrät stråle. Eftersom tåns plats inte kan ses som vanligt då tåväggens utväxt är onormalt vinklad, får man börja med att göra hovens längd i proportionerna, stråle ca70% och tådel ca 30%. MVH

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 803
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 803
Senast: tuaphua
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 939
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 906
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka