Att köra sin ridtravare

Moggie

Trådstartare
Vad tycker ni, är det bra eller dåligt att varva ridningen med körning? Kan det göra hästen hetare?

Jag testade att köra min häst första gången i dag (varmblod, inte körd på 1,5 år såvitt jag vet). Hade pappa till hjälp. Hon blev otroligt het och ville inte stå still osv, som väntat. Jag vet att det är travhästens natur att vara het framför vagnen, men finns det något man kan göra för att få dem att lära sig grunder som att stå stilla och vänta (utan att försöka resa sig på bakbenen, konstra osv) ? Det känns som en säkerhetsfråga.

Sv: Att köra sin ridtravare

Hur fungerar tömkörningen?

Om det är lämpligt eller inte beror nog på individ. Min mjuka vbl-travare fullkomligt lyste upp när han hamnade framför vagnen och var inte het att köra. Ivrig och pigg ja, men inte het.

tömkörningen går jättebra.

Om hon är het gör inte så mycket, men det är just det här att kunna stå still. Särskilt nu när det är sådana snövallar på vägen att man inte kan möta en bil, utan måste gå till en mötesplats och vänta där.

Vad tror ni om att börja om från grunden? T.ex. tömköra och låta henne dra ett däck eller någonting och träna på halter?

Det händer nästan inte att de gör en halt med en travhäst som är förspänd, de brukar till och med spänna på vagn och hoppa upp i stallet. Vi gjorde likadant med galoppörerna på Jägersro.
Det kanske bara behövs lite träning på att stå stilla med vagnen också?
Går det bar med halterna när du rider så borde hon ju lära sig ganska fort.
Hon kanske är extra glad nu i början med!
Jag har min häst i ett trav stall nu och de stannar aldrig med vagnen de heller...
Lycka till :bump:

Jag vet att det är travhästens natur att vara het framför vagnen, men finns det något man kan göra för att få dem att lära sig grunder som att stå stilla och vänta.

Det ligger nog inte så mycket i hästens natur som i att den lärt sig vad det går ut på!!
Min upplevelse är att många travare vet att jobb framför vagn = endorfinkick. Därför blir de ivriga. Travare är inte skolade i dressyr som "vanliga" körhästar.

Träna tömkörning och sätt grunderna i dressyr, vänta, stanna, vända, lyssna, trava i balans mm. mm.
Extremt tålamodsprövande med en fd. travare som dessutom travtränats eftersom de har så mycket kunskap från något annat. Lära om och lära rätt... inte lätt!

Vad tror ni om att börja om från grunden? T.ex. tömköra och låta henne dra ett däck eller någonting och träna på halter?

:bow:
Precis!
Men räkna med att det kommer ta tiiiiid.
För hästen har mycket erfarenhet som säger att det du säger är rena nonsens och helt onödigt.;)

Om dom lärt sig att stå still beror på vilken tränare dom varit hos. Hos en del tränare kan HELA stallet stå stilla ute vid påselning/avselning lösa! Så det har inget med rasen att göra, endast fostring och handhavande.

Kan hästen inte stå still och är inte sansad i körning så skulle inte jag sätta ett däck bakom. Blir det tungt att dra=då tar man i!

Börja från början och ta långa skritt-turer.

Det är klart att man kan köra sin ridtravare, iaf de som inte har varit med om något otäckt.

Att de kan vara heta och inte vill stå still beror ju på att det är vad de har fått lära sig, det krävs alltså omskolning även här och inte bara ridmässigt. Att börja från grunden är en mycket bra ide´.

Min ridtravare körs och hon har inga problem med att stå still när jag spänner för, eller att stanna vart som helst utefter vägen. Hon blir pigg men inte het i körningen.

kl*

trådkapning:angel: hoppas det är ok

vad tror ni om detta då, enligt utsago ska damen min aldrig ha varit med om något obehagligt framför vagn, dock har hon inte heller gått för vagn på minst fem år..

började tömköra, allt gick toppen, tömkörde med körsele (för känslans skull, alla remmar och grejer) gick toppen

tog med två personer som fick släpa rockard, plus säkert hästsällskap, hästen fick rå-panik och såg ut som om hon bara väntade på pisken :cry:
Trots att vi plockade undan vagnen och stannade upp en bra stund..
har ju funderat över varför hon är spö-rädd..
Tycker det är förjävligt.
Ska tilläggas att inget spö var inblandat, inte denna gång, och inte de senaste fem åren heller..

Det är riktigt illa när hästar blivit så illa behandlade att de inte ens klarar av att göra det de är födda till:crazy:

åter till tråden!
du har ingen stor parkering eller ett fält eller något att träna på där det inte blir så farligt om du tappar hästen? då kan du ju haka på vagnen och träna skritta-stanna-skritta i lugn och ro :idea:

Alltså det som är läskigt är att framdelen lättar på madame när hon inte vill göra nåt. T.ex stå still. KAN dom stegra sig med rockarden så att den tippar eller är det i min fantasi? Vill ju inte att någon ska göra illa sig.

Jag travtränade min samtidigt som jag även red honom.

Som någon annan också skrev så handlar det helt och hållet om vad hästen har fått lära sig tidigare! Många tränare selar ut i stallgången och hoppar på i farten på vägen ut, tror att de flesta travtränarna inte ser någon mening med att lägga tid på att hästen ska lära sig att stå stilla (generalisering).

Om din häst inte har fått lära sig att stå stilla i vagn så är det inte så konstigt att hon reagerar som hon gör. Du måste lära henne det från början. Till att börja med så se till att ha någon med dig när du kör. Den personen får hoppa av vagnen och gå fram och hålla i hästen om ni måste stanna, vid bilväg el dyl.

När jag började köra min så var det alltid "snabbast möjligt" som var hans favorit, att ens skritta avslappnat var omöjligt, så jag började med det. Avslappnad skritt på lösa tömmar hela turen. Han lyssnade mycket bra på rösten, men det är nog också individuellt vad de har lärt sig. Det krävdes ganska många pass för att befästa detta och i början blev det bakslag när jag började lägga in travsträckor, men det gav med sig tillslut.

När det kom till att träna på att stå stilla så började jag sela av utanför stallet, när vi kom tillbaks från en tur och han var lite trött, då stod han ganska självmant stilla.

Och ja, reser de sig i vagnen så kan de slå runt (och om du har otur faller hon på dig). Så som sagt, medhjälpare på backen! Se till så att hon inte kan göra "fel", var övertydlig i början så att hon förstår vad du är ute efter. Låt det ta tid :)

det är är ju så olika från häst till häst. Tränaren jag står hos nu är supernoga med inkörningen så alla hans hästar, hur snurriga de än kan vara innan, så fort selen kommer på = arbete = inget tjaffs.

alla hans hästar kan stå still selas på och av ute och står helt stilla och man klarar av det själv i många fall, utan att sätta fast hästen. självklart håller man då i tömmarna... bara för att förtydliga. De har inga problem med att stå stilla ute vid körning, numera stannar alla hans hästar så fort han säger hej till någon han träffar på när de är ute och kör... det händer ganska ofta att han träffar på någon han känner och stannar och pratar en stund. :rofl:

sen finns det ju dom som aldrig ha lärt sig stå still, och med dom hästarna får man öva. inte nödvändigtvis köras in på nytt från men börja om och öva så alla basic saker.

sen vet man ju inte, det är ju inte så att alla hästar flyger i luften vid halt, jag vet flera som har haft svårt att stå still, men då är det istället ett jäkla backandes och gå framandes samt steppande. Resning behöver de inte bli.

Hur är din häst i övrigt, i ridning, hantering, tömkörning, hur mycket har ni övat passivitet innan? allt handlar ju om vad du har för häst och vilken typ av individ det är. precis som för alla andra hästar.

alla travare blir ju inte heta monster fram för vagn, många kan tända till, andra är super coola, vissa lata. men något jag har sett är att dom flesta lever upp och tycker att det är skit roligt!

Jo hade samma problem i ridningen i början att hon absolut inte skulle stå still och konstrade, backade ner i diket, lättade på fötterna osv när jag krävde det av henne. Men det går bättre och bättre, nu kan hon tom göra halt (en kort stund) på väg hem när hästkompisen fortsätter gå.

Men på ryggen har man ju mer utrymme att låta hästen backa ner i diket om det är det den vill... svårare med vagn. Men vi får jobba på det helt enkelt. Det var ju som jag skrev första gången.

instämmer med aida hära :bow:

Ofarlig miljö, en hjälpande hand till fots med grimskaft, och en massa tajming!
Träna på att stå still när hästen vill/kan överväga att stå still :)

Om dom lärt sig att stå still beror på vilken tränare dom varit hos. Hos en del tränare kan HELA stallet stå stilla ute vid påselning/avselning lösa! Så det har inget med rasen att göra, endast fostring och handhavande.

Kan hästen inte stå still och är inte sansad i körning så skulle inte jag sätta ett däck bakom. Blir det tungt att dra=då tar man i!

Börja från början och ta långa skritt-turer.

Den duktigaste hästen att stå still var en travare jag kände. Hans mamma kunde stå nån timme utan problem, lös i stallgången. helt otroliga båda två.

Självklart ska du varva med körning:)

Hästen är inkörd - njut av detta. Det är ju superroligt att köra, och du kan ta med dig både svärmor och farmor utan att de behöver få ont i kroppen;)

Jag köpte en rockard när jag haft min travare i 3-4 år (han togs bort från travet för han tröttnade - sparkade och vände rumpan till så fort någon kom med en sele), var lite fundersam över det här med stress och hur han skulle reagera.
Det blev inga problem alls. Spännde för honom, och han blev superglad. Positiv, lättstyrd, inga problem att stanna, och mycket framåtbjudning. Jag har redan från första gången kunnat arbeta honom både i form i kort (rid)trav, samt trycka på honom i rallartrav:D

Känner till flera ridtravarmänniskor som liksom du funderar på om de vågar köra sina travare - varför inte? Det är ju detta de är framavlade till, som de är uppvuxna med. Har du en bra kontakt med din häst i övrigt, kan rida och hantera den utan att den blir stressad - ja då är det bara överföra den kontakten till körningen också. Inga problem.

Hästen min är numera pensionär (20 år - har haft honom i 10 år), och det är super att kunna växla hans motionsrundor med körning.

Kör på bara:bump:

Om du kan köra, och om du har suttit bakom en häst som hettat till och verkligen lagt sig i grejorna och sprungit så tycker jag att du ska köra hästen. I annat fall tycker jag att du ska se till att någon som är erfaren gör det. Första gången man sitter i en vagn och en häst lägger i väg i tävlingstempo kan man lätt bli lite överrumplad annars och man kan också uppleva att hästen är helt okontrollerbar eftersom den inte svarar på att man tar i tömmen. Fast det gör den - om man gör rätt...

Så om du är en erfaren kusk och har tillgång till personer som hjälper dig så är det väl bara att prova sig fram. De första turerna rekommenderar jag att du selar på hästen - trär sedan grimman utanpå huvudlaget och har en medhjälpare på var sin sida som håller hästen i ett långt grimskaft/westernrep eller liknande. Bara tills du vet vad det är för häst du har när den kommer framför vagn. Kanske räcker det med en kort bit med medhjälpare, kanske får du göra detta många gånger, det beror ju på.

En häst som blir het i vagn behöver inte heller ta det med sig till ridningen sedan. De flesta hästar kan skilja rätt bra på olika saker. Travarna i stallet blir ofta pigga eller rent av lite heta när man kör men flertalet är högst civiliserade vid ridning.

Med min funkade det alldeles utmärkt att varva. Red honom förut ungefär 4-5 (varav ca hälften ut och hälften i paddock) dagar/vecka och körde 1-2.

Upplevde att det var bra för ridningen då han tyckte det var väldans skoj och ofta kändes mera positiv dagarna efter samt att det var lättare att låta honom "springa av sig" med vagnen vilket också kunde behövas ibland då han var ganska pigg och het.

Min var körd i sin ungdom fram till han som 4 åring? Såldes som ridhäst, när jag fick honom var han 9 och det var inga problem alls att köra fastän det var så längesen. Han var sååå lycklig och stolt först gången vi provade!

Dock hade han lite bråttom iväg, det blev bättre med åren men helt försvann det aldrig.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 733
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 681
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 612
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet