Att köra hästtransport...

H

horsewhisper

Jag har hört av flera styckna nu att det ska bli lag på att man måste ha BE-kort för att få köra hästtransport, jag trodde att det hade med vikten att göra om man fick köra med B eller ej. Är det så det ska bli? Jag har inte hittat nå info om det iaf! så var har de andra hört de ifrån?

Det har jag inte hört, däremot är det på gång att det ska bli förbjudet med enkelaxlade släp även i sverige.
Var på många kan behöva BE-kort för att få framföra släpen.
Kanske är det det dom hört?
Det är ju som nog dom flesta vet redan förbjudet att köra enkelaxlat i dom flesta EU länder.

När detta ska träda i kraft har jag ingen aning om då jag själv inte har släp ännu och när jag nu ska köpa tänker köpa en klassad efter bilen så att jag får köra lagligt även på B-kort med boggie.

Finns ju idag många bra glasfiber släp. :)

Har du något närmare belägg för att det skulle talas om förbud mot enkelaxlade släp. Måste erkänna att jag tvivlar, det snackas så mycket.
PL

Jag har faktiskt hört tals om det eventuella förbudet med, men jag tror att det kommer att dröja ett bra tag till innan den fråga tas upp på allvar.

Har oxå hört talas om det, men ingen verkar veta säkert så det lär nog dröja lite till.
Men det jag hörde då var att det ska gälla ALLA släp oavsett vikt och typ av släp.

Själv ska jag köra upp för BE imorgon :crazy: :eek:

En liten fundering?! Vad skulle då hända med den mängd enaxlade släp som finns i landet?? Folk som betalat dyrt även för dem, skulle de då bli skrotfärdiga och värda nada??

men va *grr* hoppas det bara är skitsnack alltihopa, har precis köpt ett enkelaxlkat släp, kanske lika bra o sälja den innan lagen kommer in om den puckolagen kommer *morr* dessutom får bilen ej dra boggi, så va gör man då? boggin väger mkt mer. jag har lyckats hitta ett äldre enkelaxlat lättvägt släp ju. *suck

Skulle vara intessant att vet vilka länder som förbjudit enkelaxlade släp (häst/alla?) såvitt jag vet så tillverkas enkelaxlade hästsläp i Tyskland England o Frankrike.
PL

OM det skulle vara så att de skulle förbjudas så skulle det nog bli så att det inte får säljas några nya enkelaxlade och att de som finns får köras till de skrotas...

Har hört det från många olika håll, minst 15 olika personer oberoende av varandra. Av flera olika bekanta inom hästvärlden "stora" som "små".
Speciellet nu när jag själv kikar runt efter släp har folk gett mig rådet att skaffa boggie på grund av just detta.
Har även hört det av en försäljare av hästtransporter som rådde mig att köpa boggie även om jag inte köpte släp av dom. Då denna lagen skulle komma att träda i kraft inom några års tid enligt denna person. Personen sa även att enkelaxlat inte var tillåtet att köra med i flera EU länder däribland tyskland och frankrike.
Om dom tillverkar enkelaxlade hästtransporter där än kan jag inte svara för. Inte om detta om förbud är sant heller har bara trott att det var så då så många sagt det.
Har även bekanta som kör mycket till utlandet med buss och lastbil, även dom har sagt att det är andra bestämmelser i flera Eu länder angående hästtransporter.

Men jag erkänner att jag kan ha helt fel då jag inte kollat upp detta hos någon högre instans själv än.

Och inte heller har tänkt göra det då jag itne behöver de eftersom jag kan typa en boggie efter bilen och laglit få dra två hästar och packning.

OM det blir lag på att man måste ha två axlar på transporten kommer de befintliga få rulla tills de skrotas. Att trasnsportförsäljare gillar att använda det påståendet är inget nytt, det har vissa av dem gjort iaf i 5 år nu.

OM det skulle bli körkortskrav för att få framföra släpvagn kommer det troligen bli för nya körkortsinnehavare, och alla som redan är berättigade att köra släp kan få sitt släpkort mer eller mindre pappersvägen.

Det jag har fått reda på av den körskolan som jag går och tar mitt be-kort på så är det så att alla släp över 750kg ska klassas som tunga släp och därav behöver alla som kör hästsläp oavsett om det är enaxlat eller boggie be-kort. Det ska vist börja gälla från 1/1-05 eller 1/7-05 men det återstår och se man kan ju aldrig vara säker när det gäller eu :cool:

Att alla vi med B-körkort inte skulle få dra över 750 kg inom ett halvår eller ett år o att inget om detta står på Vägverkets hemsida. Tillåt mig tvivla.
PL

Som jag skrev är det ju inte pålitligt då information som kommer från eu sällan är det.

Sen tycker jag personligen att en sådan ändring hade varit bra då det är väldigt många inte bara hästmänniskor som är fruktansvärt dåliga på att köra transport. Kanske inte hade varit så dumt om alla släp över 750kg var klassade som tunga och därav krävde be-kort.

Om dettta skulle bero på nya EU-regler brukar den typen av information vara pålitlig men svår att hitta. Nya EU-regler måste sedan implementeras i svensk lagstiftning dvs i detta fallet i Vägverkets körkortsregler.
PL

När jag höll på att ta mitt BE kort så sa våran lärare att det kommer att bli så att de med B-körkort inte får dra över 750 kg. Men det är inte något som kommer att införas nu, men kanske om 10 år eller nått.

Även om dom tillverkas där säljs dom inte där. Jag har faktiskt ALDRIG sett ett enaxlat släp i dessa länder, jag har ändå bott i England i 2 år och rest och tävlat en hel del i Tyskland där finns inte heller några enaxlade släp. Faktum är att tom enhästarssläpen i Tyskland är boggiesläp.

Om det är förbjudet vet jag inte men det finns inga som använder dom där iallafall.

Liknande trådar

Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka