Att köra hästtransport...

Här gick tydligen luften ur tråden.
Så här ser det ut när man letar i nya EU regler helst skall man relatera det till grundförfattningen o vidare bör man vara insatt i EU-s beslutsgång för att fatta hur långt beslutet har kommit.
Skitsvårt, inte undra på att det snackas så mycket.
PL

Angående BE tror jag det blir liknande när vi fick C för tung lastbil.

Kunde man intyga att man kört tung lastbil minst X antal mil (100 tror jag det var) senaste året var det bara att ansöka och kvittera ut C-kortet.

Men nån form för utbildning inför obligatorisk BE vore ju inte helt fel - säger jag som är för lat att ta BE nu :o ;) då mitt boggiesläp har så låg tjv att jag kör 2 pållar lagligt inom 3,5-ton trots tung bil.

Det som stod under "Bilaga IVa" lät ju lagom trevligt för en sån som jag ;).
Undervisning 1 dag dvs 4-5 timmar, med lite praktik och teori, för att därefter få köra en B-kortsbil med släp på max 1.750 kg :D

Eller också så blir det som med A-et för motorcykel.
Jag har det ju inte, men tex mamma fick det ju automatiskt i körkortet.
Kanske blir det likadant med att köra med släp? De som redan har körkort får fortsätta, men de som tar körkort måste ta för släp separat.

Har svårt att tänka mig att en lag om att man måste ha
BE-kort för att få dra släp kommer införas i Sverige.
Alla med husvagn skulle ju då få sluta köra...

hoppas det bara är skitsnack alltihopa, har precis köpt ett enkelaxlkat släp, kanske lika bra o sälja den innan lagen kommer in om den puckolagen kommer *morr* dessutom får bilen ej dra boggi, så va gör man då? boggin väger mkt mer. jag har lyckats hitta ett äldre enkelaxlat lättvägt släp ju. *suck

Har också hört ryktet men inte hört några grundade fakta!! Har dock tänkt samma tanke som du att det kanske man borde sälja sitt älskade enaxlade nu!!! (snyft), är ryktet sant lär snart de snart bli svårsålda!!!

De "rykterna" har funnits i över 10 år, jag hörde dem när jag köpte mitt första släp och köpte därför en boogie (inget jag ångrat iofs), och hittills så har det ju inte hänt något trots dessa ihärdiga rykterna så de är knappast några man behöver bry sig så mycket om.

Det är nog ungefär samma trodvärdighet i dem som att försäkringen inte gäller om man inte anvädner lädergrimma på hästen vid transport.

Jag har också hört rykten om att alla som drar släp så småningom måste ha BE-körkort. En kompis till mig tog BE-kortet i våras och på bilskolan så talade de om att det finns ett förslag (från EU) att man måste ha BE-kort för att få dra med släp. Detta gäller alla släpvagnar, inte bara hästsläp. Alltså så kommer det bli en himla massa husvagnsägare också som framöver kommer vara tvungna att ta BE-kort. Vet dock inte när i framtiden den eventuellt nya lagen ska börja gälla.

/Lizzie

Ja det vore väl ett smidigt sätt att dra in pengar!!! Krav på nya "dyra" tillstånd det blir nog några kronor ifall det gäller alla som drar släp (även om det blir vid över 750 kg regel).

Om du orkar läsa min länk så ser du att EU-parlamentet ändrat kommisionens förslag så att det inte skall krävas BE utan ett enklare tillägg till B.
PL

Sorry :D Hade för bråttom för att hinna läsa igenom din länk ;)

Låter bra med ett tillägg till B. Tror att det kan vara bra. Jag hade en kompis som lärde mig dra med släp, men framför allt att kunna backa. Det är ju inte alla som har den turen.

/Lizzie

Ja inte ens "stelbenta byråkrater" skulle nog komma på idén att kräva BE-kort för att få dra släp så där "rakt av" för alla.
Konsekvenserna skulle ju bli rätt stora! :crazy:

Alla trav och galopphästar som bidrar till statskassan när de startar sina lopp skulle ju minska med hur många som helst! Det eftersom ju inte värst många skulle kunna frakta sina trav/galopphästar till banan.

Likaså skulle ju enormt många ridklubbar gå i konkurs. För tävlingsverksamheten skulle ju bli ett minumum då inte värst många skulle ha körkort för att kunna åka med sina hästar till tävlingarna.

Många tränare skulle ju gå samma öde till mötes. För hur få hästen till träningen utan att kunna köra den själv?

Och alla utländska turister med husvagn skulle ju välja ett annat land att turista i.

Jag tycker själv att det är en bra idè att införe BE kort på släp. Har sett skräckexempel på hästfolk som precis fått körkort och köper bil och släp och drar sin häst, dom kan knappt hantera ekipaget. Min pappa lärde mig så fort jag började övningsköra hur man backar och kör med släp hemma, har haft STOR nytta av den kunskapen.

Men att det även skulle innefatta på trafikskolan att alla elever fick dra ett släp med en kompis i och känna på hur det känns för en häst att åka. Så kanske dagens bilister slutar göra vansinnes omkörningar och bokstavligen kasta in bilen framför en pga dom hatar hästtransporter.

/Arg Spirit som råkade ut för 2 sådana IDIOTER för några dagar sedan.

Ja visst är det lite konstigt att man får köra med släp i trafik utan att ha behövt träna en enda minut på körskola och utan att behöva visa upp någon praktisk kunskap alls.

Liknande trådar

Fordon La på skojs skull in vår andrebil i släpvagnskollen med hästtransporten och fick detta svar. Enligt denna får jag dra transporten men...
Svar
1
· Visningar
452
Senast: Elo
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 908
Senast: Svartkatt
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar