Sv: Att köpa sin första paint eller quarter
Det är valdig få import nu för tiden, dom flesta är svensk föd av import från ett par generation bakåt, och dom som importeras var inte av den bäste kvalletit, det var mycket av inavel på vissa linja som kom in, mycket skräpp som american uppföder vill bli av med.
Våra svenska varmblod/halvblod (vad du nu vill kalla dom) har inte vissit mycket till arvs fel, förslitning och för hård träning vid tidig åldern, att starta en två åring oavsätt rasen...den kom att har svårt att hålla, mest Quarter/Paints som ofte har klenar ben än dom andra häster.
Du kan tro på din quarter, du kan tro på tomte, jag tro på fakta:
En häst på 400-500kg med 2x0 och 3x0 foter komma inte att håla.
Det där var väl att generalisera å det grövsta? Väldigt många quarters är dessutom inte födda i Sverige. Kanske luften här "förstör" dom?
Skämt åsido, ex. Svenska Halvblod har en hel del defekter. Jag har ägt ett par stycken, men inte på många år visserligen. (Och kommer aldrig någonsin att skaffa en igen. Inget slår en quarter. ) En fick tas bort pga svår odefinierad hälta och en annan, ett föl, hade tillbakabildad synnerv.
Alla raser har problem, men som Wrangler skriver, ingen annan ras har sina problem så väl dokumenterade.
Det är valdig få import nu för tiden, dom flesta är svensk föd av import från ett par generation bakåt, och dom som importeras var inte av den bäste kvalletit, det var mycket av inavel på vissa linja som kom in, mycket skräpp som american uppföder vill bli av med.
Våra svenska varmblod/halvblod (vad du nu vill kalla dom) har inte vissit mycket till arvs fel, förslitning och för hård träning vid tidig åldern, att starta en två åring oavsätt rasen...den kom att har svårt att hålla, mest Quarter/Paints som ofte har klenar ben än dom andra häster.
Du kan tro på din quarter, du kan tro på tomte, jag tro på fakta:
En häst på 400-500kg med 2x0 och 3x0 foter komma inte att håla.