Att köpa gård

lilith

Trådstartare
Vi ska flytta och letar ny gård för fullt. Efter att ha varit runt och tittat på ett antal gårdar så inser man ju helt klart att drömgården inte existerar. Eller inte till rätt pris iaf... Så vi blir nog tvungna att tumma lite på kraven. Därför skulle det vara intressant att höra vad andra tittar på när de köper gård.

Ni som har gård, letar gård eller fundera på att skaffa gård, vad har ni för krav? Nu tänker jag på ALLT: bostad, stall, hagar, ridbana/ridhus, mark, läge, kommunikationer etc etc.
1. Finns det något som ni inte kan prioritera bort och varför?
2. Vad är viktigast och vad har mindre betydelse?
3. Finns det något ni inte tänkte på/missade när ni köpte gård och nu saknar?
(4. Ange gärna vad ni har för typ av verksmhet, det kan vara intressant med tankt på kraven...)
5. Vad är viktigt att tänka på just när det gäller avtal, undersökningsplikt etc?
6. Annat som kan vara av intresse att veta.

Sv: Att köpa gård

Mark - "kastrerade gårdar" är ett otyg. Vi köpte en gård med för mycket mark vilket inte är något problem efter ett tag.
Läget, läget, läget brukar man säga om alla fastigheter.
5. Vad är viktigt att tänka på just när det gäller avtal, undersökningsplikt etc?
Överföring av stödrätter för EU-bidrag. Det kan röra sig om stora pengar man går miste om man inte skriver in i kontrakt att dessa ska överföras. För oss är det nästan 2000:- per hektar och år!
Avsätt pengar för undersökning, för oss kostade det cirka 20 000 att undersöka huset. Man kan göra en massa undersökningar men det måste vägas mot risker man är villig att ta: fukt och konstruktion, vattenanalys, provtrycka skorstenar, skogsinventeringar, markanalyser. Kolla om kommunen eller andra har planlagt något i området.
Finns grannar i närheten som kan protestera mot din verksamhet?

Vi gjorde så här och våra krav var:

Absolut ingen stor väg alltför nära eller genom fastigheten med tanke på hästar, barnbarn, katter o hundar.

MEN ambulans och brandkår måste kunna komma fram. Så inte för avlägset in i skogen heller, det snöar ju trots allt på vintern ibland - även i Skåne.

Sen hittade vi drömstället som vi inte alls gillade t o börja med, lågt i tak o ganska fula ekonomibyggnader tyckte vi, liten gård + 4 ha mark. Vi undersökte inte huset speciellt noga, hade en figur här som kollade lite o fick ett par flaskor för besväret (vi visste ingenting !, hade aldrig köpt tidigare eller ägt hus). Aha, tänkte vi, har folk kunnat bo här så länge (huset 100 år gammalt eller så) så kan väl vi - och nu har vi gjort det , bott alltså i 15 år. Charmigt gammalt hus med självdrag, inte en rät vinkel någonstans men inget mögel pga självdraget. Eldar med el men har av någon anledning låga el-kostnader. Duntäcken? Har fått reparera/laga skorstenen lite men det va nog inte så dyrt vad jag minns. Sen sa skorsttensfejaren att om vi ska elda i spisen måste vi bygga om halva köket - det struntar vi i, eldar bara när "Gudrun o co" kommer (och elen går), inte så ofta, o det har gått bra efter skorstenslagningen..

På vår gård stog 26 kor när vi köpte så vi fick gödselplatta, skulltork o lift, djupborrad brunn (56 m tror jag) på köpet men vattnet är dåligt (tror jag) med mycket järn så vi dricker det inte gärna, men djuren har överlevt, dock ser sanitetsporslin ganska fult ut efter ett tag.

Summa summarum, huset var väl det vi minst bekymrade oss om. Det står fortfarande och läget består. Vi var väl helt enkelt noviser på det här med gårdsköp men hade tur?

Vi valde en gård som låg där vi inte trodde man skulle dra fram en ny motorväg/järnväg.

Vi har lite EU stöd men det är försumbart, ca 3000:-/året tror jag.

Rätt så viktigt för oss var trevliga grannar och inga biodlare - men sånt kan ju ändra sig.

060101-02.jpg
vår gård på vintern

DSC00184-1.jpg
vår gård på sommaren

Bjra3.jpg
vårt stall på sommaren, här går inte att ha rosor fick man veta, men det gick visst

Lycka till nu med gårdsköp. Är man för noggrann hittar man aldrig något som passar.

Jag håller med vikten om läge och mark... det är ju svårt att ändra på...

Men hur mycket mark räknar du behövs per häst? Och hur värderar du skogsmark?

Jag har räknat med 1 ha åker/bete per häst, men det blir väldigt mycket mark när man har så många hästar som vi har...
Fast egentligen borde vi kanske leta efter ett ställe med ännu mer än 1 ha/häst, eftersom jag funderar på lösdrift för en del av hästarna.

Vilka undersökningar anser DU vara viktigast? Och varför?

Men hur mycket mark räknar du behövs per häst? Och hur värderar du skogsmark?
Jag har räknat med 1 ha åker/bete per häst, men det blir väldigt mycket mark när man har så många hästar som vi har...
Det är skillnad på mark: Åker (vall/bete..), äng (bete), skog och impediment. Alla läser rekommendationen 1 ha/häst. Den var nog korrekt på den tiden då hästarna gick på den magraste ängen man hade på gården eftersom speciellt kallblod är så bra grovfoderomvandlare. Många har sina hästar på åkermark och då kan 0,2 ha/häst vara för mycket under vissa tider på året! Klarar inte hästarna att beta av det så måste man ut och slå av det med betesputsen. Blir det torrperioder så krävs det istället mer mark om man inte ska behöva stödfodra. Det går åt en hel del markareal för paddok, sjukhage, ligghallar...
Skog kan väl vara trevligt som investering om du har pengarna. Det kräver dock skötsel som allt annat!
Fast egentligen borde vi kanske leta efter ett ställe med ännu mer än 1 ha/häst, eftersom jag funderar på lösdrift för en del av hästarna.
Vilka undersökningar anser DU vara viktigast? Och varför?
Störst kostnader/risker är det med fukt och byggfel i bostadshuset. En vanlig byggbesiktning på samma sätt som för en villa. Vi valde att "bara" göra detta och i övrigt själva inspektera ekonomibyggnaderna. Att byta en värmepanna eller gräva ny brunn kostar "bara" några hundra tusen. Att reparera svåra fuktangrepp på bostadshuset kan kosta mycket mer.

När det gäller lösdrift så skulle jag titta mer på hurdan mark det är än ur stor areal det är. Helst rätt genomsläpplig och självdränerande mark. Inte blöt mark eller lerjord om det skall vara optimalt. Naturliga vindskydd osv är också bra.

Vi håller på att köpa. Förhoppningsvis blir allt klart i början av oktober. Vi väntar på en bouppteckning som dragit ut på tiden.

Verksamheten kommer innebära ca 2 avelsston, unghästar samt en el flera tävlingshästar.

Läget och marken.

Mindre betydelse är standarden idag, det kan vi alltid ändra. Läget och markarealen går inte göra nåt åt.

3. Finns det något ni inte tänkte på/missade när ni köpte gård och nu saknar?

Det lär vi märka! ;)

Vi har haft ute ett gäng olika snickare, sotare, kontrollerat vatten samt kollat fukt i bostadshus och ladugård.

Själv så ska jag bara ha mina egna hästar hemma (3st) Och behövde då inte bry mig om att köpa ett jätte ställe. Flyttar in nästa vecka och där har jag ett lagom stort stall för mina hästar och
lite mark till paddock och vinterhagar. Har prioriterade jag altså bort marken. Även om det vore trevligt att ha hästarna på eget bete. Men och andra sidan så arrenderar jag nu färdigstängslade hagar mend daglig tillsyn av vatten hoss grannbonden och för detta betalar jag 1000 kr/år.

Rent ekonomiskt så tjänar jag alstå på att inte ha egen mark och även arbetmessigt då bonden sköter betet med stängsel puts osv.

Så jag vet inte om man ska stirra sig blin på marken så sätt om man nu inte ska använda sin gård i nån verksamhet eller företag. Till vanliga små hästfamiljer funkar det gott med arrenderat bete.

För mycket åkermark och bete gör inget om det blir. Det kan man alltid hantera. Frågan är vad som är ett absolut minimum?

Den fördel med skog som jag ser är att det är bra att ha en del skog för att kunna göra ridvägar på egen mark. Av andra orsaker känns det inte värt att investera i skog. Idag har vi jättefina skogsvägar att rida på, men vi slipper sköta skogen, vilket kan vara en fördel efter alla stormar som varit. Jag är totalt okunnig när det gäller skötsel och vilka regler som gäller vid avverkning m m. Du får gärna upplysa lite mer...

Den mark jag helst skulle vilja ha lösdrift på är ganska kuperad sandmark bevuxen med äng/skog, inte helt lätt att hitta... Men oavsett underlag krävs det ju en viss yta så att hästarna kan röra tillräckligt på sig.

Tack för länken!

Det var intressant att läsa om. Hoppas ni får allt klart snart!

Önskar att vi också kunde hitta "rätt ställe"... det gäller nog att inte vara alltför petig. Men läge och mark måste ju finnas...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 677
Senast: Lobelia
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 507
Senast: MML
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar