Att köpa gård - när det inte klickar?

Sv: Att köpa gård - när det inte klickar?

Denna gård har sina fördelar det ligger i ett område dit det har byggts ut fantastiskt bra med förbindelser (tåg & motorväg) från "stan" så sannolikheten är att det kommer byggas mer och flytta ut fler folk åt detta håll är ganska stort. Vi såg bla en stort köpcenter på vägen som håller på att byggas. Så skulle man ångra sig om x antal år så tror vi inte att värdet kommer att sjunka. och samma sak om man skulle skilja sig :p
Och det är ju bra.

Ibland får man mellanlanda någonstans och kompromissa tills man har ekonomin att köpa den där drömgården. Genom att köpa denna gården och fixa det som behöver fixas och sen invänta att alla byggen blir klart runt omkring så ökar ju värdet på er gård.

Sen när ni känner att det är dags, så säljer ni med förtjänst och har förhoppningsvis råd att köpa den där gården som har allting, inkl den där känslan ni letar efter.

Man får tänka lite att my home is where I hang my hat.

Det perfekta huset tillsammans med den perfekta gården, finns typ inte, speciellt inte om man inte har obegränsat med pengar (alltså kan köpa sin dröm till varje pris).

När du beskriver gården, verkar du nöjd. Du verkar gilla stället. Även att det inte är perfekt och att du är tveksam. Mest för att känslan inte finns där.

Vad är det ni gillar med stället?
Och vad är det ni inte tycker om?

Många hus är idag sönderrenoverade, alltså mycket hemmabygge som bara är att göra om och göra rätt, om man vill ha ett "korrekt" hus.

hur mkt måste ni göra med huset innan ni skulle kunna flytta in?

Lycka till hur det än blir :) !!

Jag tänker att det där handlar mycket om hur starka känslor man överhuvudtaget brukar få för bostäder (inklusive gårdar). Själv drömmer jag helt enkelt inte om att bo, utan vill ha en bostad som funkar för mina behov. Jag blir helt enkelt inte kär i bostäder. Däremot tex i hästar.

Mina behov handlar nästan bara om praktiska saker och att bostaden ligger på ett ställe där jag känner att jag kan få ihop livet på ett vettigt vis.

Jag förväntar mig alltså inte att bli kär i bostäder och jag har aldrig blivit det.

Självklart vet jag en del väldigt fina hus och lägenheter, en del fina utsikter osv, men vad ska jag med dem till om de tex ligger någonstans där jag inte fattar vad jag ska ta mig till om dagarna?

kl
Tyvärr har man oftast inte råd att köpa sin drömgård.
Men om ni kan tänka er läget och avståndet till stan,
Och man får ekonomi över till att förändra så hade jag förmodligen köpt.

Vi hittade vårat "drömställe" men tyvärr drog det iväg i budgivningen så vi la oss.

Är det så att drömställena egentligen är lite för dyra för er budget? Eller hade ni otur denna gången?

Är det värt det att vänta lite tills ni har pengar så det räcker för att uppfylla drömmen? För ni behöver ju inte köpa just nu, om ni inte hittar rätt objekt.

Vi blev snåla- ekonomiskt sett - med lånelöfte så hade vi kunnat lägga över det högsta budet (som även gården såldes för) men ingen av oss vill leva med så små ekonomiska marginaler som vi hade fått isåfall.

Det är kanske lite för att man fick sån känsla för den första drömgården som man blir lite tveksam till denna gård eftersom känslan inte riktigt är lika stark.

vi har varit och tittat på stället två gånger till och ska lägga bud idag. Budgivningen har nu börjat och gått lite över utgångbudet. så det blir inget "fyndpris". Men för varje gång så har vi fått lite mer "känsla". Kollade lite och konstaterade att man troligen kan göra en lösdriftshall på den gamla gödselstacken som är under tak och stängsla in skogen bakom och använda den på vinter, sommarhage på fältet på andra sidan av vägen. Ett stort plus är att det finns belysning på den "stora landsvägen" som ligger några hundra meter från vår avfartsväg. Tyvärr så ligger huset i skuggsidan på kvällen såhär sent på hösten, är nog bättre på sommaren när solen står högre. Man har morgon, förmiddags sol och sen går den ner bakom skogen vid ca 17tiden (såhär års).

Huset är i inflyttningsbart skick, dvs helt ok. Men inom en 5års period så kommer vi troligen göra om köket så att det är i "modern" standard. Även några rum på ovanvåningen är inte helt iordninggjorda men det är ett framtida projekt.

Ja det är detdär med att vänta, vi vet mycket väl att det kommer nya gårdar hela tiden och en del fina. Vi har ingen brådska men ändå känns det som det är dags. :)

Jag har varit i precis samma situation som du. Efter att ha förlorat drömhuset så trodde jag nästan att jag skulle känna likgiltighet inför alla hus framöver och att det var därför som det inte klickade fast att det rent teoretiskt inte var så illa.

MEN ett antal hus senare så dyker ett nytt drömhus upp, som vi fick! Och jisses vad glad jag är nu i efterhand att jag INTE tog något av de objekten som jag inte hade haft rätt känsla för. Det huset som det slutligen blev är dessutom snäppet bättre än det första drömhuset. Jag känner OFTA att det var en oerhörd tur att vi inte panikköpte utan väntade tills rätta känslan kom igen.

Så jag säger nej. Köp inte om det inte känns rätt.

Vi har nu haft högsta budet sen onsd 25:e, men mäklaren har inte hört av sig! det är pojkvännen som har kontakten annars hade jag ringt idag och frågat vad som händer. Hur länge är det meningen att man ska vänta? ju mer man tänker och börjar "planera" desto mer rätt känns det. Men det är så många praktiska saker som måste tas tag i om det nu skulle bli köp. Det känns det som och vi omväxlande kippar efter andan av ångest och hoppas att någon ska bjuda över oss och omväxlande svävar på moln och planerar bastuar, stall och paddockar ;)

Men va, trodde det var utsatt innan hur länge man får buda? Ni borde ju fått det nu?

Du måste lägga in bilder här sen om det blir erat :D

Man tycker att det borde ligga i mäklarens intresse att hålla budgivarna updaterade :p Pojkvännen ringde idag, mäklaren sa att han hade tänkt att ringa igår :meh:.

Säljaren har accepterat vårat sista bud! (än så länge bara muntligen så inget är klart än, de ska skicka karta med förslag på en bit som en granne vill stycka av) och så får vi träffa våran bank och sen kontrakt! :nailbiting: :laugh: skräckblandad förtjusning!

Självklart kommer det bilder om det blir klart, eller en rapport om det sket sig ;) och tja kommer inte ha några problem vad bloggen kommer handla om i framtiden ;)

Tack för att ni agerat bollplank som ni alltid gör så bra - även om man får en hel del smaschar som man får hoppa undan för här på Buke ;)

Tror det tog nästan en månad innan vår säljare var intresserade av vårt bud, men vi hade nästan lagt ett skambud, men var dock ensamma budgivare. Jag hade hunnit ge upp det lilla gula huset, men igår blev det vårat :) Vad dock tvungna att höja budet en del, vi gick typ halva vägen var.

Lycka till, tror att det är lite svårare att köpa gård än ett litet kedjehus, men det kommer bli bra för er hoppas jag :)

:banghead: *fn* det sket sig, vi har blivit överbjudna och nu ger vi oss.

Fattar inte vad som hänt, eller rättare sagt inte hänt. Vi la högst budet onsd 25:e okt. Mäklaren kontaktade oss först månd 1:a okt - eller rättare sagt min Pv kontaktade mäklaren. Mäklaren sa att stället var vårat. Sen vet jag inte vad som hände vi fick inget föreslaget datum för kontraktskrivning eller något. I onsdags denna vecka kontaktade pv mäklaren igen och då fick han reda på att det varit en av de tidigare budgivarna som velat lägga ett högre bud men att mäklaren då nekat för han hade sagt att budgivningen redan var avslutad. - fast mäklarens hemsida var inte updaterad. Planen var att vi skulle skriva en köpklausul nästa vecka och besikta nästa helg. Pv skulle ringa idag till mäklaren, men nu precis fick jag veta att den andra budgivaren hade kontaktat säljaren direkt och nu lagt ett bud till.

Det är det jag säger, inget är bestämt innan kontraktet är påskrivet och jag fattar liksom inte varför vi inte skrivit något kontrakt denna vecka om nu mäklaren ansåg att budgivningen var slut. och jag som precis börjat ställa in mig på att faktiskt flytta och börjat planera. (saknar spysmileyn)

Jag blir bara så trött!! :mad:

Visst det var väl inte meningen då. Men det är så jädra jobbigt med denhär känslomässiga berg o dalbanan som man åker när man börjar ställa in sig på att ändra sitt liv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka