Att köpa gård - när det inte klickar?

Smulan75

Trådstartare
Pojkvännen och jag har tittat på gårdar, vi har ingen brådska. Vi hittade vårat "drömställe" men tyvärr drog det iväg i budgivningen så vi la oss.

Nu har vi tittat på en annan gård. Den har alla förutsättningar men det har liksom inte sagt "klick" ingen omedelbar förälskelse. Den har många klara fördelar, och några nackdelar - som går att ändra på. Det är fint och ligger fint men jag vet inte om det är jag som liksom har bränt ut mig känslomässigt när vi höll på att buda på "drömgården".

+ Huset är lagom stort
+ Mycket mark (20ha varav ca 7-8 åker)
+ Fräsch lada - även om det inte finns boxar
+ Huset är inte renoverat/underhållet men är inte fallfärdigt.
+ priset - mycket under vår budget
+ avståndet - bra väg in till stan/jobbet
+ bra ridvägar

- Pelletsbrännare & höga kostnader för drift - det första som måste åtgärdas
- Inget ordninggjort för hästar
- Verkar vara ganska "dåligt" med hästställen i närheten
- Ingen paddock

Hur skulle ni göra? Budgivningen har börjat och vi vet inte om vi ska hänga på eller inte. pojkvännen tycker oxå att det är ett fint ställe med bra förutsättningar men verkar inte heller vara "halleljua" ... Dessa beslut ... ;)

Sv: Att köpa gård - när det inte klickar?

Var med och buda o se hur högt det går?

Får ni det billigt och räknar på paddock/stall/renovering och känner att ni har råd, varför inte?

MEN det är ju mycket jobb, det kommer ta tid och pengar. Det är ju inte bara en sak som fattas :)

tillägg: inget bra svar inser jag :D men det är ju bara ni som kan avgöra hur ni vill ha det

Tja det var ingen bra fråga heller ;)

Det är väl lite så vi känner får vi det billigt kan det vara värt det även om det inte är "drömstället", men det kanske kan bli Drömstället? svårt att säga om det bara är vi som är avslagna.

Hagar är relativt lätt att fixa, marken behöver inte röjas men kan behöva lite grus vid ingången. I början blir det bara mina två hästar och därmed eftersom ladan är i gott skick skulle jag tro att det inte är så svårt att slå upp två boxar med en händig pojkväns hjälp. Paddock får bli ett framtida projekt ... men eftersom det finns ridvägar och ridhus på köravstånd så får man nöja sig med det och så kan man rida/köra på sin egen mark :) Det är mycket som är ok och skulle funka till att börja med och mycket man kan förbättra - men inget kritiskt - av vad vi såg.

Någon som köpt gård som inte varit dendär förälskelsen? hur blev det sen? Eller har ni helt enkelt inte blivit förlskade i stället ni köpt? är det bara vi som blandar in för mycket känslor?

Det är väl lite så vi känner får vi det billigt kan det vara värt det även om det inte är "drömstället", men det kanske kan bli Drömstället? svårt att säga om det bara är vi som är avslagna.

Det är väl det som är själva knäckfrågan. Hade det varit drömstället om det hade haft låga driftkostnader, boxar i stallet, hagar och en ridbana? Om ja, ryms det i er budget och är ni beredda att ta på er arbetet och det stök och bök som krävs att minska driftkostnaderna och för att bygga stall, hagar och ridbana?

Jag har bott 18 år på en gård utan att vara förälskad i den.
Ibland så måste man ju få till det rent praktiskt också.

Nej jag tror inte att drömstället för oss handlar om vilka resuser som finns utan vilka möjligheter vi kan se.

Drömstället för oss handlar så mycket om en känsla och om att kunna se möjligheterna i en gård. Vi är ganska överrens som tur var om vad vi letar efter. en viss typ av landskap, natur, gamal skog, kuperad terräng, hus med solsida, gärna med gammal stil. Jag drömmer om en fungerande lösdrift kuperade hagar. Vi vill inte ha ett hur som är för den "händige" dvs renoveringsobjekt från grunden men är heller inte rädda varken tidsmässigt eller ekonomiskt att anpassa efter vårat behov.

Problemet är kanske att så som vi bor nu fungerar det jättebra praktiskt, jag hyr en stuga på gården där jag har hästarna uppstallade och han i sin villa. Så för att få oss att ta steget och flytta ihop och skaffa ett "nytt ställe" har vi i våra tankar redan ställt in oss på att vi inte ska "byta ner" oss.

Vi behövde då när gården köptes, en gård med praktiskt placerad mark och vettiga ridvägar med bra pendlarläge till Stockholm och Arlanda.
I det läget så kan man inte välja sådär jättemycket utan om det fungerar så får man ta den och göra det bästa av situationen.

Jag hade prioiterat bra ridvägar. paddock kan man ändå bygga efterhand.
Att det inte finns boxar och klart för hästar ser jag som det minsta problemet. På min första gård fanns inget sånt klart, men det gick ganska snabbt att färdigställa. Dock var bristen på bra ridvägar det som gjorde att man flytta därifrån tillsist.

avståndet till stan/jobb är viktigt.

Problemet är ju att "vackra" hus går ganska lätt. De lite gammaldags med vacker natur blir ofta dyra om de inte är i förjävligt skick. Det jag personligen skulle titta på är marken och naturen, samt om ni har råd. Det andra går att förändra under tid, om det är drömgården ska ni väl bo där läänge.

KL.
Intressant fråga, och en jag brottas med själv. Jag tror inte nödvändigtvis att det måste vara omedelbar kärlek, men det får inte kännas för långt ifrån drömmen heller. Jag skulle nog försöka identifiera vad det är jag drömmer om och varför stället ni tittar på ligger långt ifrån drömmen. Vissa saker kan man ändra, renovera, bygga till över tid, vissa andra kan ni aldrig ändra.

Jo, jag får tillägga, det finns något vettigt i att inte förköpa sig, att inte köpa det dyraste ni kan sträcka er till och sedan sitta låsta och inte ens ha råd att köpa tapeter. Med ett billigare hus som ni gradvis förändrar, finns en större frihet.

Jag håller med JosefineLi mfl! Det enda man trots allt inte kan ändra på över tid (inom rimliga ekonomiska ramar) är ju läget och marken, så när vi har letat för egen del så har det varit prio ett. Nu jobbar jag förvisso med hus så jag kanske får ses som lite färgad när det kommer till att se potential (men även vara realist - kanske framförallt det) när det kommer till om/nybyggnationer och renoveringar, men faktum kvarstår att läget kan man aldrig påverka.

När det kommer till hästgård så innefattar läget även potentiella ridvägar. Det är så oerhört viktigt att åtminstone ha några stycken olika rundor som är möjliga att ta, annars tror jag det är lätt att börja vantrivas faktiskt.

Jag säger som så många andra i tråden - läget!!

Är läget bra så man man allt eftersom ändra hur byggnaderna ser ut och vad de innehåller. Att stallet inte har boxar i sig var nog den dummaste anledningen till att inte köpa en gård jag någonsin hört. Det är ju sådana saker som är enkla att åtgärda. Värre hade det varit ifall det inte ens fanns en lada, eller ifall huset var pyttelitet. Men snackar vi bara inredning så är det ju ingenting alls.

Dessutom tycker jag inte att en pelletsbrännare är så farligt heller så länge som pelletsen är skattesubventionerad. Vad vill du ha som blir billigare?? Jordvärme? Men det kräver ju rätt mycket jobb och installerande. Är man rädd för att sätta in två boxar sätter man ju inte in jordvärme bara sådär heller.

Jag håller med om att läget är viktigast, och storleken samt även kanske placeringen av byggnaderna. Jag måste inte bli förälskad i ett ställe jag ska bo på, men jag måste få en känsla av att "här kan jag tänka mig bo" :)

Ja det är sant, "fina ställen" blir ofta högre värderade och drar mer "köpare" och drar lättare väg i budgivningar.

Ja vi planerar nog att bo där resten av livet - det är planen - men om det blir på annat sätt får tiden utvisa.

Markerna är viktiga! dessa marker är bra, men är väl inte de finaste vi sett. Det har skog i anslutning till gården och åkrarna ligger oxå de i anslutning till gården. Vilket är viktigt! Tyvärr inte dendär riktigt fina gamla "trollskogen" men ändock riktig skog, lite väl "kuperad" eftersom jag gärna hade gjort skogshagar.

japp huset och byggnaderna är ofta förändringsbara och till viss del marken - med en liten grävskopa ;)

Att konkret spalta upp vad man önskar och att sen koppla ihop det med känslan till ett ställe kan vara nog så svårt.

ja i dethär stället är den ekonomiska" friheten"en av de största fördelarna. Drömgården vi tittade på var såpass dyr att där fans inte samma marginaler för förändringar. Men då kändes den oxå mer "klar".

Värmemässigt kommer vi att sätta in en luft/vatten om vi köper stället och se till att den öppna spisen får en kasset och att murstocken blir godkänd för eldning (finns en eldningskamin i köket oxå) så det blir mycket vedeldning :)

Ladan är i väldigt gott skick så nej att sätta in boxar ser jag som ett litet problem, i ett långsiktigt perspektiv (5-10år) har jag pratat med pojkvännen om att bygga en lösdriftshall på "åkrarna" med närliggande paddock. Ladan och huset ligger på ena sidan av en liten grusväg som grannarna använder och åkrarna ligger på andra sidan.

Vi båda har konstaterat att vi faktiskt kan tänka oss att bo och trivas där, men samtidigt sneglar man på andra gårdar och funderar om man kanske inte kan hitta något bättre ;)

ps vi pratade om "gården" igår och bestämde oss för att lägga ett bud, nuvarande bud ligger 450 000 under utgångsbud och kom in i måndags. Fast det är klart det finns inget som säger att säljaren kan tänka sig att sälja så mycket under utgångspris.

Jag har bott 20 år på en gård jag helst skulle vilja flytta ifrån, men ibland är det inte så enkelt...

Fy vad tråkigt, nej det är ju en sån sits man inte vill hamna i. :(

Denna gård har sina fördelar det ligger i ett område dit det har byggts ut fantastiskt bra med förbindelser (tåg & motorväg) från "stan" så sannolikheten är att det kommer byggas mer och flytta ut fler folk åt detta håll är ganska stort. Vi såg bla en stort köpcenter på vägen som håller på att byggas. Så skulle man ångra sig om x antal år så tror vi inte att värdet kommer att sjunka. och samma sak om man skulle skilja sig :p

Fy vad tråkigt, nej det är ju en sån sits man inte vill hamna i.

Jo men om det inte finns några andra bättre gårdar att få tag på med rätt läge, så är det ju ändå det bästa alternativet.

Numera så bor jag på en gård som är det mest fantastiska som går att hitta.
Men jag var tvungen att offra närheten till Stockholm.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar

Tillbaka