Att köpa bostadsrätt??

Martina_m

Trådstartare
Går i tankarna om man ska våga sig på att köpa en liten bostadsrätt i Malmö.

Det är så att jag fått jobb i Malmö (började för 4 månader sedan och ska imorgon skriva på kontrakt för tillsvidareanställning efter provanställningen).
Och att hitta hyresrätt i Malmö (eller i närheten) är verkligen inte lätt, speciellt inte eftersom jag jobbar heltid och inte har möjlighet att ringa runt på dagarna.

Så, ska man köpa sig en bostadsrätt?

Det känns som det är mycket som talar MOT,
- Vill eg inte bo i Malmö
- Om jag ska bo i Malmö, så har jag ingen aning om VART jag vill bo om jag får bestämma på var som helst där.
- Har ingen kontantinsats - hur kan man lösa det?
-Vill väldigt gärna köpa min farfars hus(20 mil från Malmö), men än så länge är det inte bestämt om jag ens får den möjligheten.

Det som talar FÖR:
+ Bra marknad för att köpa lgh (vad jag fattat det som)
+ Skitsvårt att hitta hyresrätt
+ Man får ÄGA sin bostad (vilket jag tycker är positivt, vet att det finns de som tycker tvärt om)
+ Att faktiskt få en boende
+ Att jag kanske kan sälja med vinst inför den dagen jag ska köpa hus.

Nä, jag blir tokig.
Hur ska man tänka egentligen?
Och den största nackdelen är ju att jag inte har någon kontantinsats, hur kan man komma "runt" det?

Sv: Att köpa bostadsrätt??

Innan någon annan kommer och påpekar det faktum att man "minsann inte äger sin bostadsrätt" så flikar jag in att även om man visst äger en bostadsrätt, så är inte bostadsrätten det fysiska boendet utan en (viss specifik) andel i bostadsrättsföreningen. Inte för att det har ett dugg med saken att göra men det brukar komma en del bostadsrättshatare och påpeka detta :p

Var vill du egentligen bo? Är det möjligt att bo där du vill bo och pendla till jobbet i Malmö? Om inte så har du väl inte så mycket att välja på än att bo i Malmö?

Problemet är väl däremot detta med kontantinsatsen. Du får endast låna 85% med bostadsrätten som säkerhet. Resten kan banken låna dig som ett så kallat blancolån. Men detta har mycket högre ränta och kräver ju i sin tur att banken anser att du klarar den kostnaden.

Du får väl helt enkelt väga de ekonomiska alternativen och möjligheterna mot varandra. Men jag skulle absolut inte strunta i att köpa en lägenhet bara för att du egentligen inte vill bo där. Då får du väl sälja när det är dags att flytta :)

Det påstås att det är rätt tid att köpa i Malmö nu, priserna har gått neråt. Sen finns det ju väldigt trevliga områden i Malmö! Kruxet är väl att det är där det kostar att köpa.

På Ribersborg/Slottsstaden finns en hel del trevliga små lägenheter med låg avgift, det är ett lugnt, trevligt område med närhet både till centrum och grönområden. Där är dessutom relativt stabil prisbild, om det nu går ner ännu mer.

Men, om du har råd med lite högre hyra, har du kollat med MKBs ettor i Västra Hamnen? De har en hel del lägenheter där som det inte är så många i kö på.

Så svårt är det faktiskt inte att hitta en hyreslägenhet. Akelius ger tex förtur till de som sparar hos dem, en kollega satte in en tusenlapp sen blev han erbjuden 5 visingar på en månad. Stena och Heimstaden lägger ut på hemsidan men först till kvarn anmälan. HSB har förtur för de som bosparar de har också anmälan via hemsida.

Först och främst ska du tänka om du vill bo där, om du ska köpa. Man säljer inte en lägenhet på två sekunder längre och en hyresrätt går enkelt att säga upp om det är som så att du inte trivs. Sen får du titta ut var du vill bo. Gå runt i områdena och blide dig en uppfattning. Hur du gör för att köpa utan kontantinsats vet jag inte.

Jag valde själv att köpa och trivs hittills utmärkt efter två månader i Rörsjöstaden :laugh:

Det känns som det är mycket som talar MOT,
- Vill eg inte bo i Malmö
- Om jag ska bo i Malmö, så har jag ingen aning om VART jag vill bo om jag får bestämma på var som helst där.
- Har ingen kontantinsats - hur kan man lösa det?
-Vill väldigt gärna köpa min farfars hus(20 mil från Malmö), men än så länge är det inte bestämt om jag ens får den möjligheten.

Det som talar FÖR:
+ Skitsvårt att hitta hyresrätt

Som Kakis säger så är det faktiskt inte så svårt längre. Heimstaden som hon nämnde har alltid lediga lägenheter på sin hemsida. Det är bara det att de inte är med på Boplats Syd. Vi har just lämnat en Heimstaden-lägenhet och jag kan inte säga att de är bästa värdarna - de struntade i städning av återvinningsrum osv. - men samtidigt var just vårt hus ett de tog över för ett par år sedan av en privat värd och tänkte sig göra en hacka på p.g.a läget ganska nära bron och nya Hyllie och jag misstänker att de vill "vänta ut" alla äldre som bor i huset och sedan renovera och höja hyrorna. Vi ville dessutom flytta till ett roligare område nu när dottern är mer självgående så det var inte bara för huset vi flyttade. Heimstaden har fastigheter lite överallt.

Du har också fått tipset av Lady vip att kolla ettor i Västra Hamnen. För skojs skull tittade jag på just Heimstadens lediga lägenheter när vi flyttade och då hade de faktiskt en ledig nära Turning Torso. Vi själva flyttade just till Västra Hamnen som är vårt favoritområde med en massa expats och havet men till en större lägenhet hos MKB. Dock har vi sett på en hel del andra lägenheter i området innan och flera hade ettor och tvåor.

Blocket har kompisar till mig hittat lägenheter på ett antal gånger också faktiskt - även förstahandskontrakt.

Var jobbar du? Vi kom själva helt nya till Malmö för tio år sedan och funderade på att köpa men kunde ju inte stadsdelarna så det gjorde vi aldrig eftersom vi hittade lägenhet via kommunen. Detta ångrar vi lite idag när det ser ut som det gör. Vi var faktiskt och tittade på Lindeborg (eftersom jag pendlar till DK) men det blev inget. Annars var det trevligt i Alphusen där men det är större lägenheter. De mindre finns i de gråa husen där ute men de är nog fortfarande rätt prisvärda även om de stigit p.g.a. Hyllies näraliggande attraktionskraft. Lindeborg är ju ganska trist och mest fullt av barnfamiljer i radhus förutom bostadsrättsområdet men det ligger ju bra nära tåg, Emporia och ridhuset i Hyllie (och landsbygden där ute med fler stall).

Mitt favoritområde utöver VH är Fågelbacken/Hästhagen där det finns små lägenheter också. Ju närmre Operan desto dyrare och ju närmre Ribban desto dyrare men däremellan finns diverse intressant och man kan handla mat etc. på Kronprinsen, springa i Pildammsparken/Slottsparken och lätt ta sig till Triangeln.

Annars gillar jag att vara mitt i smeten runt Drottningtorget eller Davidshall men då är det ganska dyrt även för småttigt och även bra med avgaser och damm från järnvägen (i fallet Drottningtorget) så det är inget jag satsat på.

Hur noga är du med att det ska vara ett roligt område? Eller...vad vill du ha ut av ditt område?

När det gäller att du inte vill stanna i Malmö...det ville inte jag heller efter fyra månader men nu är jag inne på elfte året. Man kan inte sitta och vänta på livet. Det händer här och nu. :)

Jag tycker som flera andra att du ska försöka få en hyresrätt. Att du egentligen inte vill bo där samt att du inte har råd med kontantinsatsen är tunga argument. Jag har nära vänner, ett par, som precis flyttat till Malmö. De annonserade efter lägenhet att hyra och fick en stor, jättefin sekelskifteslägenhet i centrala Malmö. De hyr i andra hand första året och får troligtvis förstahand därefter, om de vill bo kvar. Nu hade de väl fördel av att de är ett par och att de båda är högutbildade, men det verkar ju på vad de andra skriver som att det inte är så extremt svårt att hitta lägenhet i Malmö som det har varit.

Välkommen till Malmö! Tror också det är vettigast att du hyr till att börja med. Räntan på lånet till kontantinsatsen kan lätt äta upp den eventuella vinsten.. OM du går med vinst på att kortsiktigt bo i Malmö. Och det är lite knepigt att köpa i en stad där man inte känner områdena, 100 meter bort på vissa gator kan ge stort utlag i om det är lättsålt eller inte när det är dags för dig att sälja.

Du har fått flera bra tips på sätt att få hyreslägenhet, har flera vänner som alla försökt genom att starta sparkonto i Akelius och ingen har hittills misslyckats ;)

Kakis: kul att du bor i Rörsjöstaden! Jag jobbar i den stora gula tegelbyggnaden ;)

Du har fått många bra råd av andra, så jag tipsar om att det faktiskt inte är särskilt långa avstånd om du inte vill bo just i Malmö. Skåne är lätt att pendla i (om man bortser från eventuella stillastående tåg :angel:). Jag pendlade Lund - Malmö i ett år ungefär, det var inga problem och det finns närmare samhällen än så att bo i.

100 meter bort på vissa gator kan ge stort utlag i om det är lättsålt eller inte när det är dags för dig att sälja.

Ja i Malmö ligger priserna så att den del av gatan som tillhör stadsdelsnämnden med bäst skolor är dyrast. Även små lägenheter trissas ju upp av att ligga i ett område med dyrare familjelägenheter.

Förövrigt måste jag tillägga att när jag pratade om Västra Hamnen och Fågelbacken/Hästhagen tidigare så glömde jag att säga att det är stor skillnad på tillgänglighet på hyreslägenheter just mellan dessa två. Hästhagen och omkring Roskildevägen (Pildammsparken) är just ett sådant område som det är svårt att hitta hyresrätt i och där Boplats Syd har hundratals sökande på en lägenhet eftersom de är så billiga i förhållande till läget p.g.a. sin ålder (dock från en tidsperiod när lägenheterna planerades bra och många har öppen spis). I Västra Hamnen däremot är det inte alls lika många sökande av flera skäl trots det fina läget:

* De som har råd med hyran där väljer ofta att istället köpa.

* Många tror att husen dras med barnsjukdomar för att de första BO01-husen på området gjorde det och fick snabbrenoveras (men visst, det förekommer fortfarande kassa lägenheter i nyskick så titta på fönsterbrädor, köksfläktar och annat om du går på visning här).

* Många står inte ut med blåsten (fast egentligen blåser det lika mycket på flera andra håll i Malmö i och med att allt utom Kirseberg är platt och i och med att husen byggts som stora kolosser i rad vilket skapar vindtunnlar).

* Det är stor rotation på lägenheterna p.g.a. alla expats från hela Europa som är i Malmö/Köpenhamn på korttidskontrakt eller som är danskar som flyttar hem igen nu när kronorna jämnat ut sig.

Annars gillar jag att vara mitt i smeten runt Drottningtorget eller Davidshall men då är det ganska dyrt även för småttigt och även bra med avgaser och damm från järnvägen (i fallet Drottningtorget) så det är inget jag satsat på.

Vi bodde vid Drottningtorget innan, inte kul område, inte för oss iaf. Många ranglar runt där efter krogkvällar och det är tidvis ganska stökigt. Dessutom finns det inga vettiga grönområden om man bara vill ut och sitta i solen en stund. Fast det finns ju såklart riktigt fina hus, Davidshall är ju bättre med tanke på närheten till Slottsparken.

Nä, jag gillar VH, de enda nackdelarna är de höga hyrorna (vi betalar 950 för en p-plats på en grusplan tex) och att det kan vara lite jobbigt att komma därifrån i rusningstrafik...

Tack för alla tips!! :bow::bow:

Har ju kollat runt på så mycket som jag hittat på nätet.
Har, efter att läst här på forumet, faktiskt satt in lite pengar på Akelius Spar och hoppas att min tur kanske kommer snart!!!!

Det som är irriterande är när man ringer till de privata fastighetsägarna, de som inte har köer, så blir de typ förvånade och säger att de minsann inte kan hjälpa till med lgh, att de har ingen till mig.

Jag fattar inte hur jag ska göra.

Jag har ju ändå ett heltidsjobb och kan liksom inte ägna hela dagar till att leta lägenhet.

Jaja, vi får väl se vad som händer.... men kommer förmodligen att vänta med att köpa lgh. Mest eftersom jag inte vet hur länge jag kommer bli kvar. Hade jag vetat att det kommer vara ett långsiktigt boende, så hade jag nog försökt hitta en bostadsrätt. Men jag vet inte hur länge jag kommer bo i Malmö.

Som det är nu, så känner jag mig inte så sugen att bo i Malmö. Men det KAN ju vara en bra grej att faktiskt ha ett EGET boende, för att faktiskt kunna trivas lite :cool:

Hur vill du bo om du får välja? Själv är jag född och uppvuxen i Malmö, men skulle inte kunna tänka mig att bo där nu.

Funkar något av ytterområdena? Förort? Grannort? Om du jobbar centralt är ju allt med Pågatåg gött att bo.

Jag bor gärna utanför, helst vill jag bo i skogen, så som jag är van vid ;) MEN det finns ju ingen skog :rofl:
Så det är ju inget krav.

Mitt enda krav är väl egentligen att det går smidigt att ta sig till Malmö C, eller Värnhemstorget om jag måste välja bort Malmö c.

Eller jag har nog ett krav till och det är att det ska finnas en vettig matbutik i närheten oxå.

Inte allt för höga krav enligt mig ;)

Eftersom jag kommer från landet utanför en liiiten stad, är jag inte så van vid storstadslivet. Och det är heller inget jag längtar efter.

Men om jag får boende i Malmö, finns det heller inget som säger att jag inte KOMMER att trivas med det. Det vet man ju inte nu i förväg.

Så jag är väldigt öppen för förslag.

Jag vet inte säkert, men det går ju Pågatåg mellan Svedala och Malmö och jag tror att det är relativt enkelt att få lägenhet där(?). Då får du ju dessutom massa schyssta uppstallningsalternativ och skog!

Men annars som Malmöbo skulle jag väl säga att det är helt okej. Malmö har ju i stort sett allt och det är schysst att bli bortskämd med det. Jag både bor och jobbar centralt och jag gillar att det är cykelavstånd överallt (förutom till stallet) och att nästan allt finns så nära. Just nu längtar jag ut på landet igen, men jag är i nån "på-landet-svacka" för tillfället:D Men är du lite kräsen och vill ha lite "på-landet-lugn" så hade jag nog valt bort centrum runt Värnhem iaf. Kirseberg är jättemysigt dock vad jag vet och Segevång ska vara bättre än man tror! Nu för tiden går det ju dessutom tåg från Hyllie och områdena där ute ska vara väldigt lugna.

tyvärr så finns det väldigt få hyreslägenheter i Svedala ,inte alls lätt att få någon ,möjligen i de nybyggda husen där hyrorna är ganska höga.Ytterområdena till Malmö är nog det lättaste

Svedala är snorbra att tågpendla från. Allt är nära (skogen, Systemet, hästställen i mängder, bra ridterräng, ridhus, bank etc) och det är rätt överkomliga priser fortfarande - i alla fall om man jämför med Malmö.

Har själv bott i lägenhet i Svedala och tågpendlat. Så sjukt smidigt att det var skrattretande att ens tänka på att ta bilen till jobb. Den fick följa med till stallet istället.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har fått nytt jobb. Något helt annat än innan och byter verkligen riktning i livet. Blev nästan head-huntad till tjänsten (som...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 643
Senast: Elo
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 433
Senast: Thaliaste
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 236
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 120
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V