Martina_m
Trådstartare
Går i tankarna om man ska våga sig på att köpa en liten bostadsrätt i Malmö.
Det är så att jag fått jobb i Malmö (började för 4 månader sedan och ska imorgon skriva på kontrakt för tillsvidareanställning efter provanställningen).
Och att hitta hyresrätt i Malmö (eller i närheten) är verkligen inte lätt, speciellt inte eftersom jag jobbar heltid och inte har möjlighet att ringa runt på dagarna.
Så, ska man köpa sig en bostadsrätt?
Det känns som det är mycket som talar MOT,
- Vill eg inte bo i Malmö
- Om jag ska bo i Malmö, så har jag ingen aning om VART jag vill bo om jag får bestämma på var som helst där.
- Har ingen kontantinsats - hur kan man lösa det?
-Vill väldigt gärna köpa min farfars hus(20 mil från Malmö), men än så länge är det inte bestämt om jag ens får den möjligheten.
Det som talar FÖR:
+ Bra marknad för att köpa lgh (vad jag fattat det som)
+ Skitsvårt att hitta hyresrätt
+ Man får ÄGA sin bostad (vilket jag tycker är positivt, vet att det finns de som tycker tvärt om)
+ Att faktiskt få en boende
+ Att jag kanske kan sälja med vinst inför den dagen jag ska köpa hus.
Nä, jag blir tokig.
Hur ska man tänka egentligen?
Och den största nackdelen är ju att jag inte har någon kontantinsats, hur kan man komma "runt" det?
Det är så att jag fått jobb i Malmö (började för 4 månader sedan och ska imorgon skriva på kontrakt för tillsvidareanställning efter provanställningen).
Och att hitta hyresrätt i Malmö (eller i närheten) är verkligen inte lätt, speciellt inte eftersom jag jobbar heltid och inte har möjlighet att ringa runt på dagarna.
Så, ska man köpa sig en bostadsrätt?
Det känns som det är mycket som talar MOT,
- Vill eg inte bo i Malmö
- Om jag ska bo i Malmö, så har jag ingen aning om VART jag vill bo om jag får bestämma på var som helst där.
- Har ingen kontantinsats - hur kan man lösa det?
-Vill väldigt gärna köpa min farfars hus(20 mil från Malmö), men än så länge är det inte bestämt om jag ens får den möjligheten.
Det som talar FÖR:
+ Bra marknad för att köpa lgh (vad jag fattat det som)
+ Skitsvårt att hitta hyresrätt
+ Man får ÄGA sin bostad (vilket jag tycker är positivt, vet att det finns de som tycker tvärt om)
+ Att faktiskt få en boende
+ Att jag kanske kan sälja med vinst inför den dagen jag ska köpa hus.
Nä, jag blir tokig.
Hur ska man tänka egentligen?
Och den största nackdelen är ju att jag inte har någon kontantinsats, hur kan man komma "runt" det?