Nu är klockan lite mycket och jag har försökt läsa på om avdrag och skatter hit och dit för att försöka förstå men... Jag känner ändå att jag lite granna missar något.
Är "argumentationen" att om man har bostad och säljer den - oavsett anledning - så är det typ en förlustaffär om man inte får använda all vinst (alltså slippa betala skatt)?
Har du sålt med vinst? - ett räkneexempel
Eventuell vinst vid en försäljning ska tas upp i inkomstdeklarationen tillsammans med övriga inkomster. Du behöver dock inte skatta på hela vinsten om du har sålt en privatbostad utan endast 22/30 tas upp till beskattning. Så här fungerar det:
Om vi säger att du köper en lägenhet för 2 miljoner kronor - och säljer den för 3 miljoner kronor och du inte har några andra avdrag. Då har du alltså gjort en vinst på 1 miljon kronor.
Vinsten kvoteras sedan till 22/30 = ungefär 733 000 kronor
Det är denna summa du sedan betalar 30 procent i skatt för - vilket blir ungefär 220 000 kronor i slutändan.
Så utifrån 1 miljon kronor i vinst betalar du alltså 220 000 kronor i vinstskatt - det vill säga 22 procent.
Källa:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/artiklar/dags-att-deklarera
Detta betyder ju att om du betalat skatten så har du ju fortfarande 780 000:- att investera i din nya bostad. Detta är ju en ganska saftig kontantinsats, eller? För varför ska personer som sålt sin bostad ha andra "regler" än andra som köper en bostad för första gången, de behöver ju spara ihop till en kontantinsats, ta lån etc. Varför ska de undantas i denna situation, och varför ska det bara kunna bli billigare och en bättre deal när det ganska sällan är det för de som köper sin första bostad?
MVH, tröttmössan med noll kunskap om fastighet/bostadsköp som genuint undrar, och inte försöker döma/anklaga någon för något!!