Kiwifrukt
Trådstartare
Jag är utbildad socialpedagog (sedan 5 år tillbaka) och planerar att "komplettera upp" till socionom - flera studiekamrater som gjort det.
De har sökt in till socionomprogrammet och när de kommit in har de validerat de kurser man redan läst (socialpedagogiska programmet är 180hp) och därefter sett hur mycket de kan tillgodoräkna sig. Mina studiekamrater har totalt läst 50hp extra och sedan kunnat ta ut en socionomexamen.
Jag ringde en studievägledare på ett universitet i höstas för att fråga hur man gör, och hon beskrev samma förlopp som det ovan. Söka, komma in, validera det man har, se vad man kan tillgodoräkna sig och därefter göra en "egen studiegång"...
Jag har sökt in till socionom i år och så får vi se om det är görbart under kommande läsår.
Det är något sånt som är aktuellt i det här fallet. Jag har läst mycket kurser som stämmer överens, även om de heter annorlunda saker. Och dessutom kompletterat med psykologi/familjepsykologi utanför min kandidatexamen. Så vad jag förstår är det egentligen mer övergripande kunskaper i socialtjänstlagen och praktiken som skiljer.
Jag kastade iväg några mejl till till ställen som har utbildningen på distans. Jag vet att jag hade ungefär en och en halv termin csn kvar när jag sökte 2016, men jag pluggade bara ett par veckor innan jag fick jobb och jag betalade också tillbaka delar av det jag hade fått i bidrag eftersom jag hoppade av. Jag önskar lite att jag hade kunnat bolla såna här tankar med handledaren, men det är ju tyvärr helt omöjligt eftersom det är som att prata med en vägg.
Men just nu kretsar tankarna kring om det är möjligt att på kortast möjliga tid komplettera upp, eller om jag ska satsa på att läsa socialtjänstlagen i höst eftersom det är den största skillnaden. Det borde mitt csn räcka till, och i värsta fall är det bara på halvfart så det borde gå att kunna jobba samtidigt annars.