Mitt barn verkar säga namn, men jag förstår inte vad det skulle vara för fel på fröken? Ord ändrar betydelse och har olika betydelse i olika sammanhang. När ett barn säger fröken till någon på en förskola förstår ju alla att han inte menar en adlig ung dam från 1700-talet som är finare än en mamsell (en borgerlig ung dam från 1700-talet).Ja det skulle absolut vara lika fel.
Jag trodde väl bara att vi kommit från den beteckningen, det var länge sedan jag jobbade inom barnomsorg och skolan. Varför inte bara säga lärare eller pedagog eller helt enkelt namnet på personen det gäller?
Förstår inte varför det skulle vara svårare för ett barn att säga ”lärare” som ”fröken” eller ”Karin” eller ”Johan”.
Som sagt är det inte barnen själva som kommit på benämningen, utan det är vi vuxna som lärt barnen säga det.
När det gäller könsbiten förstår jag inte heller riktigt problemet, läraren kan ju be om att bli kallad magister (vilket också ofta kan ha varit en felbenämning om de inte har magisterexamen) och på min vårdcentral brukar telefonen besvaras av en glad röst.
-Syster Svante! du har kommit till vårdcentral X