Att jämnt ha täcke på hästen

Sv: Att jämnt ha täcke på hästen

Jag har endast täcke på min dam vid extrem kyla lr nederbörd. Nu är hon jättehårig och jättemysig och inte minsta lilla snorig.
Tror fktiskt att täckeshysteri gör hästar mer ömtåliga, precis som för hög stalltempratur.

Jo det gör det!

Av samma anledning använder man med fördel 100% bomulls kläder i varma länder så som ökenlandskap osv.

Fast man blir väl inte svalare med bumull på kroppen? Det är ju bara för att skydda sig från uv-strålarna. Dessutom så har ju hästar päls och är inte lika känsliga för temperaturskillnader som vi människor. Att sedan folk går runt med svarta heltäckande kläder har ju mer med kulturen att göra. Västerlänningar föredrar att ha bikini eller liknande vid varmt väder.
De bummulstäcken jag har sett är verkligen tjocka och varma - inget att sätta på pållen vid hetta. Finns ju tunnare varianter oxå, vet inte vad de har för funktion. Men kanske finns det andra sortes täcken i Australien som är mer ventilerande och skyddande.

(Vildhästar har ju klarat sig alldeles utmärkt utan täcken, tål att tänka på.)

Fast man blir väl inte svalare med bumull på kroppen? Det är ju bara för att skydda sig från uv-strålarna. Dessutom så har ju hästar päls och är inte lika känsliga för temperaturskillnader som vi människor. Att sedan folk går runt med svarta heltäckande kläder har ju mer med kulturen att göra. Västerlänningar föredrar att ha bikini eller liknande vid varmt väder.
De bummulstäcken jag har sett är verkligen tjocka och varma - inget att sätta på pållen vid hetta. Finns ju tunnare varianter oxå, vet inte vad de har för funktion. Men kanske finns det andra sortes täcken i Australien som är mer ventilerande och skyddande.

(Vildhästar har ju klarat sig alldeles utmärkt utan täcken, tål att tänka på.)

snälla du.
man har om man ska ha kläder och ska välja material i VARMT klimat, bomull, därför att det svalkar mest. givetvis är du som människa svalast om du är naken jämfört om det är 30 grader plus och du slänger på kläder, det är inte poängen här i tråden, utan att man försöker värma en häst med hjälp av ett bomullstäcke. Bomull KYLER jämfört med andra material, och det är därför du har sommartäcken som oftast är gjorda av bomull.

SVARTA kläder drar åt sig värme, jag vet inte vart du fått det från alls. VITT stöter bort värmen, och det har man ofta i öknen/varmare klimat.
Hästar har PÄLS de är inte människor - och pälsen isolerar inte bara mot kyla utan också mot värme när det behövs och hästen får reglera sin värme själv.
Jag förstår inte varför du kommenterar att vildhästar inte behöver täcken till mig - jag tvekar inte om detta och det är därför jag skriver i tråden därför att täcken används överdrivet.

läs på innan du insisterar är du snäll, för jag har rätt i denna frågan ang bomull som material och "värmande" medel för hästar - det värmer INTE.

Senast ändrad:

kan intyga att mackans påstand stämmer. har flera gångar känt på hästar som står ute i solen med bomullstäcken och då är dom alltid varmare på halsen än under täcket! så bomull kyler, tänk på hur beduiner ser ut.

ts; skulle tro att dom har täcken pga insekter och väldigt stark sol? vad jag läst så är solexem ett ganska stort problem för hästar på NZ. skadar nog inte men är ju onödigt om det inte är pga insekter e.d. och att packa in svansen måste vara en helt kosmetisk grej! sett att westernfolket har det också..

snälla du. Försöker att va snäll :angel:
man har om man ska ha kläder och ska välja material i VARMT klimat, bomull, därför att det svalkar mest. Okej, som material då, därför är "alla" t-shirts gjorda av bomull, man vill bli svalkad utan att för den delen vara naken ;) givetvis är du som människa svalast om du är naken jämfört om det är 30 grader plus och du slänger på kläder, det är inte poängen här i tråden, utan att man försöker värma en häst med hjälp av ett bomullstäcke. Ska försöka hålla mig till påängen... Bomull KYLER jämfört med andra material, och det är därför du har sommartäcken som oftast är gjorda av bomull. Jämfört var ordet ja, men kyller det verkligen mer än om hästen går utan täcke????

SVARTA kläder drar åt sig värme, jag vet inte vart du fått det från alls. (Hålla mig till påängen, va det ja :crazy:)VITT stöter bort värmen, och det har man ofta i öknen/varmare klimat.
Hästar har PÄLS de är inte människor - och pälsen isolerar inte bara mot kyla utan också mot värme när det behövs och hästen får reglera sin värme själv.
Jag förstår inte varför du kommenterar att vildhästar inte behöver täcken till mig - jag tvekar inte om detta och det är därför jag skriver i tråden därför att täcken används överdrivet. det var bara en parantes.

läs på innan du insisterar är du snäll, Ska läsa Den stora ordboken om bommulstäcken ;) för jag har rätt i denna frågan ang bomull som material och "värmande" medel för hästar - det värmer INTE. ja, ja... Men ett tjockt bommulstäcke då? Vilken verkan har ett svart bommulstäcke?

VILL FÅ KLARHET I DETTA NU!!!!!! MIN GUUUD (obs. Gud har inget med tråden att göra.)

skulle tro att dom har täcken pga insekter och väldigt stark sol? vad jag läst så är solexem ett ganska stort problem för hästar på NZ. skadar nog inte men är ju onödigt om det inte är pga insekter e.d. och att packa in svansen måste vara en helt kosmetisk grej! sett att westernfolket har det också..

Jag har inte hört att soleksem skulle vara vanligt här - tack för tipset.:idea: Ska genast forska lite. Någon som vet vad soleksem heter på engelska?

Insekter vet de inte vad det är - inte där jag bor i alla fall. Tycker inte ens att de har mycket flugor. :banana:

Jag tycker inte att hästar som inte behöver täcke ska ha täcke, dock måste jag försvara mig lite. Har en dam som blir 21 nästa år och henne har jag täcke på hela tiden från och med när det börjar bli skitväder på hösten. Blir hon kall över njurarna mår hon inte bra, dock tar jag av det när det är lite varmt och fint väder ute. Hade hon inte haft problem med njurar och skit skulle hon aboslut gå utan täcke.

Försöker att va snäll :angel:

Okej, som material då, därför är "alla" t-shirts gjorda av bomull, man vill bli svalkad utan att för den delen vara naken ;)

Jämfört var ordet ja, men kyller det verkligen mer än om hästen går utan täcke????

Ska läsa Den stora ordboken om bommulstäcken ;)

ja, ja... Men ett tjockt bommulstäcke då? Vilken verkan har ett svart bommulstäcke?

VILL FÅ KLARHET I DETTA NU!!!!!! MIN GUUUD (obs. Gud har inget med tråden att göra.)

:rofl: tack för god humor det är uppskattat! :bow:

ja - bomullskläder har en svalkande effekt jmf med andra material.
sen är allt självklart relativt - jag anser inte att hästen blir svalkad av att ha ett bomullstäcke på i 30 graders värme utan den är svalare helt utan täcke då den kan reglera temperaturen helt själv, och päls i sig (återigen) BÅDE isolerar mot kyla och värme - det är det folk missar : )

ett svart bomullstäcke drar åt sig värme, ett svart thermotäcke drar åt sig värme ytterligare i solgass. ser du logiken?

du behöver lite läsa stora ordboken om bomullstäcken, det räcker att vara allmänt insatt i olika textil material och hur de generellt fungerar mot kroppsvärme/päls/hud. : )

kl

Jag har alltid haft mina hästar ute 24/7 och ingen av dem har haft täcken. Förutom nu min nyaste som var extremt mager och dåligt musklad så han fick ha täcke på sig tills det blev 12-13 grader.

Jag anser att täcken kan behövas vid enbart vissa tillfällen. Hästen kanske blev svettig vid ripasset, lite kylslaget ute, ja, då slänger jag på ett täcke i en kvart och sen fine.
Är det 15-20 minusgrader, då blir det täcke (inte för att det bli så kallt här nere i söder;))
Eller, om min häst står och skakar, och jag SER att han fryser. Då får han ha täcke.

Jag vet många som "förmänskligar" sina hästar. När det är kallt ute, man fryser själv, då tror man att hästen också fryser. Mina hästar ställer sig med rumpan mot kylan och låter tillvaron vara som den är. Eller så går de in i ligghallen. Har också hört att om man har på täcke för mycket får hästen sämre immunförsvar (något jag inte säkert vet, och inte är insatt i, :grin: )

Min shettis har täcke på lösdriften MEN endast för att han har hosta annars. För kallt för hans lungor :crazy: :(

Mitt varmblod har tre täcken, ett ofodrat regntäcke och ett vintertäcke med 300 grams fyllning och halvhals, och ett flugtäcke eftersom att han inte tål flugmedel.
Regntäcket kommer på om det är väldigt dimmigt ute, då han också är en hosthäst, hostar inte nu, men om det blir för fuktigt får han mycket hosta, och då hjälepr hans täcke väldigt mycket. Vintertäcket kommer på vid snöstorm eller måååånga minusgrader, vilket det inte har varit så mkt av i år.
Flugtäcket har han förstås bara på somrarna, haha.. Han får stora utslag av flugmedel, så då har vi valt att ha flugtäcke och flugmask i stället för flugmedel. Han verkar trivas, men när han inte verkar störa sig så mkt på flugorna, så tar vi av det så han kan rulla och vara "fri".
Vi försöker hålla våra hästar med så lite täcken som möjligt, minishettisen som vi hade på foder förut, han gick naken ända tills den dagen han åkte hem, ägaren vart sur för att vi inte hadde haft täcke på honom, men han behövde ju inte!? :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: drysno
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar