Att jämnt ha täcke på hästen

Sv: Att jämnt ha täcke på hästen

Men vad tror ni om det med vatten dropparnasom jag skrev i första inlägget?

Att när man dushar av honom så får han panik när vattnet rinner på honom och beter sig som att det är en fluga på honom. Kan det vara för att ha haf täcke på sig har gjort honom känsligare och förstört honom?

Han kanske bara inte tycker om/är van vid vatten?
Reagerar han likadant när du borstar eller om du rör honom på ryggen?

Jag har ridit honom i en månad och det är föst nu dom senast 2 veckorna som han har börjat göra så här när jag spolar honom.

Dom första två veckorna så stod han lugnt stilla med halv slutna ögon och njöt.

Ägaren har bara haft honom i en månad och han hade inte täcke på sig hela tiden innan han kom till henne.

Nu vet jag inte hur det är i Australien, men iaf på Nya Zeeland så har det ju med solen och ozonskiktet att göra ofta att de 'packas in' med både hals och svansskydd när det görs. Men inne i STALLET faller ju den iden.

Vissa av mina är täckade ganska frekvent. Täcke efter temperatur och väder vintertid. Inklusive tunt regntäcke under lerig period för att övht kunna rida (kan inte spola av). Sommartid har vi extremt insektstryck och det innebär att de oftast går med insektstäcke. De brukar komma galopperandes och försöka hjälpa till att klä på sig insektstäckena när de kommer, så där har jag nog mer dåligt samvete än jag behöver.

Inne försöker jag under den lite varmare årstiden ha otäckat. (Har kallstall så går inte rycka av en häst som är täckad ute täcket inne, det är ju lika kallt eller kallare inne).

De som kan går fullpälsade och otäckade, men det är i princip exkluderat till de som inte rids, eller de som inte sätter så mycket päls (och inte behöver klippas) och inte är så kära i att lerinpacka sig.

Men just det du beskriver med inpackade i täcken i stallet låter som ren lathet alt missriktad vänlighet.

Drar liv i en gammal tråd här. ;)

Eftersom jag numera bor i just NZ undrar jag då om någon vet mer om det är effektivt att täcka för skydd mot strålning eller ej? Och om det är mer positivt än negativt i så fall (jag ser många nackdelar med att ha täcke på jämt också)?

Jag har för övrigt aldrig någonsin stött på sådan täckeshysteri som här och även om temperaturen når 30-gradersstrecket ser man hästar instoppade i regntäcken. Och här anser alltså många att hästarna fryser och att det är därför de ska täckas, medan en annan har svårt att få in det resonemanget i knoppen eftersom jag uppe i det riktigt kalla Norden inte var i närheten av att täcka i samma omfattning.

Det finns ju även gott om "soltäcken", alltså vita täcken i tunt tyg. Problemet med dem är att de går sönder direkt om man har en bäver i hagen (och det har jag).

Ska jag täcka eller ej?

Nu blir jag nyfiken, vilket stall är det du står i? vad heter det/vart ligger det? Jag har spenderat ett par månader i sydney och undrar om det kan vara något jag känner igen. Skicka gärna pm om du inte vill skriva ut offentligt.

Nu har jag ingen erfarenhet av NZ men jag antar att det är likvärdigt med Aus när det gäller strålning osv?
Jag tror att det gäller att hitta en balansgång. Att hästarna behöver skyddas mot solen där nere är självklart för mig, men samtidigt får det ju inte gå helt överstyr.
I Australien är det många som är så rädda för att utsätta sina barn för solljus att dom låter dom gå omkring med paraplyer och liknande året om, och detta har istället resulterat i att barnen fått FÖR LITE sol, och därmed brist på d-vitamin.

just i ditt fall tror jag det beror mycket på kultur och hästhållning just där ni är.

Jag har täcke på min häst mycket för att han ska hålla sig ren och torr, i alla fall nu när det är plusgrader ute.

Är det minusgrader får han tjockare täcke för att även hålla sig varmare. Jag märker en tydlig skillnad vid ridning om hästen varit ute utan eller med täcke. Med täcke är helt klart mer positivt för ridningen.

Men vi har ju ett helt annat klimat här i sverige än vad ni har i australien ;)

Nu har jag ingen erfarenhet av NZ men jag antar att det är likvärdigt med Aus när det gäller strålning osv?]
Ja, enligt bekanta är det tydligen t o m värre här.

Jag tror att det gäller att hitta en balansgång. Att hästarna behöver skyddas mot solen där nere är självklart för mig, men samtidigt får det ju inte gå helt överstyr.
Men är då täcke ett bra skydd eller inte? Och inte skyddar täcket allt: benen och huvudet är oskyddade. Ska man då använda solskyddsmedel på dessa?

Jag personligen tror inte att hästar vill ha täcke, jag har nästan aödrig täcke på min häst.. han har fri tillgång till mat och ett helt nytt å fint skjul han kan ställa sig i om de regnar, eller dom. jag har aldrig unfder de två åren jag haft min häst, sett honom frysa. däremot såg jag att han gjorde de hos de som hade honom tidigare. men det av andra skäl. sen om man vill ha en ren häst- stackars hästar. min häst e alltid precis jätte sketen, visst lite segt att göra rent han, å ren blir han aldrig. jag kan putsa på han i timmar, ruskar han lite på sig kommer det ett moln av damm, men han e ju iaf en glad häst.

jag tycker det är ren idioti av folk som alltid har täcken på sina hästar, om 100 år kommer hästarna inte klara sig utan täcke, ens mitt i sommarn.

Mina hästar har ALDRIG täcke på sig i onödan, har täcke när det spöregnar eller kräksnöar, på vintern får de täcken på sig när tempretaturen åker ner till 10-15 minus.

Japp samma här =) annars tycker jag att mina luddisar ska få vara så nakna och fria som möjligt, inte ens en grimma ;)

min uppfattning och erfarenhet är att detta förstör hästen. Kan ni som gör detta förklara eran stånpunkt?

i mitt stall, ett överklass stall i centrala sydney, har 90% av hästarna bomulls täcke med hals skydd, svans skyddoch en sån där mask över ansiktet..

Det är ju då sen sommar och ungefär 25 grader, några grader kallare på natten.

Det finns inga hagar så hästarna står jämnt inne i sina boxar utklädda på detta viset.

Varför?

Min medryttar häst har ett bommulstäcke, med "bara" ett halsskydd. ägaren säger att det är för att han fryser...

Jag kan förstå att man vill sätta på ett stall täcke över natten, det är helt försåligt, men hela dagen? vad är det dom skyddas från egentligen?

Jag har sett kanske en fluga i stallet, det är inte ett problem med flugor om man säger så.

Är dom lata? vill dom inte borsta hästarna?

Tror dom att dom ska skada sig på spånet?

min medryttar häst har börjat med att få smått panik varje gång jag spolar av honom efter att jag rider honom. när han känner vattnet rinna på kroppen så beter han sig på samma sätt som en normal häst gör när den har en fluga på sig, försöker vifta bort det, skaka på kroppen och bita bort dom. detta är ju då vattnet som rinner på honom.. min teori är att han har blivit sån här för att han jämnt har täcke på sig och jämnt är skyddad.

Åååå vad härlig att få befinna sig i Australien! Varm och gott- kanske lite väl varmt för hästarna med tanke på att de går med täcken på :crazy:
Bummulstäcke utomus - vad sjutton ska det vara bra för??? 25 grader och hästen fryser :mad::crazy::confused: Ja, som feberfrossa då eller... Stackars pållar... Vist bummulstäcke värmer väl kanske inte jättemycket fast det beror ju på hur tjockt täcket är.

Aldrig hört på maken till beteende vid spolning, det är möjlig att din teori stämmer. Som ett slags betigning.

Jag hade alltid täcke på min häst

*dels för att hon blev allergisk mot någon inskekt,resulterade i feber och stora bölder som aldrig läkate

*Dammet-både jag & hon är dammallergiker

Tror inte heller att det är ett dugg skadligt för hästen att ha täcke jämt.

Det är väl klart att det är skadligt. Tror du någon häst hade behövt täcke om det aldrig funnits några? Finns ju en anledning till att gamla naturliga raser inte behöver täcke. Jag har islandshäst och han har aldrig täcke, snarare tvärt om har jag fått klippa honom för att han svettas. Jag tror det är likamycket av lathet, man orkar inte borsta hästen utan låter den ha täcke istället. Och är man orolig över regn kan man ju bygga ett regnskydd istället så kan hästen välja själv.

Drar liv i en gammal tråd här. ;)

Eftersom jag numera bor i just NZ undrar jag då om någon vet mer om det är effektivt att täcka för skydd mot strålning eller ej? Och om det är mer positivt än negativt i så fall (jag ser många nackdelar med att ha täcke på jämt också)?

Jag har för övrigt aldrig någonsin stött på sådan täckeshysteri som här och även om temperaturen når 30-gradersstrecket ser man hästar instoppade i regntäcken. Och här anser alltså många att hästarna fryser och att det är därför de ska täckas, medan en annan har svårt att få in det resonemanget i knoppen eftersom jag uppe i det riktigt kalla Norden inte var i närheten av att täcka i samma omfattning.

Det finns ju även gott om "soltäcken", alltså vita täcken i tunt tyg. Problemet med dem är att de går sönder direkt om man har en bäver i hagen (och det har jag).

Ska jag täcka eller ej?

Jag tänker rent spontant att en häst har päls och jag bränner sällan hårbotten. Det skulle väl vara i benan men hästar har ju inte någon bena så det är ju inget problem. Hästar är ju inte nakna bara för att de inte har täcke, det har ju som sagt päls som skyddar hunden. Sen kan jag tänka mig att det kan bränna sig på nosan men den är ju svår att täcka utan att göra det obekvämt för hästen. Pälsen är ju till för att skydda och den skyddar väl både mot regn och solsken?

Det är ju då sen sommar och ungefär 25 grader, några grader kallare på natten.

Det finns inga hagar så hästarna står jämnt inne i sina boxar utklädda på detta viset.

Varför?

Min medryttar häst har ett bommulstäcke, med "bara" ett halsskydd. ägaren säger att det är för att han fryser...

Över 20 grader och fryser. Ha! Ha! det var nästan det dummaste jag hört. Men allvarligt. Egentligen är det inte roligt alls. Det hela tyder på otroligt låg kunskap om hästen helt enkelt. Läste en ny undersökning häromdagen där de slog fast att hästens trivseltemperatur är strax över nollan. Någon plusgrad bara.
Min häst har täcke enbart om det är nederbörd och jag ska rida lite senare. (så jag kan sadla torr häst) Stalltäcke har jag använt på en enda häst och det var för att hon var helklippt och dessutom mager när hon kom hit. Hästenr hårrem måt bäst av att luftas. Hästen kan ju reglera sin värme ganska bra själv om den inte har täcken på.

Bummulstäcke utomus - vad sjutton ska det vara bra för??? 25 grader och hästen fryser :mad::crazy::confused: Ja, som feberfrossa då eller... Stackars pållar... Vist bummulstäcke värmer väl kanske inte jättemycket fast det beror ju på hur tjockt täcket är.

Bomullstäcke för att hästen fryser är en märklig ide, eftersom bomull faktiskt kyler mer än det värmer.

Jag tycker man ska täcka vid det behov som finns.
Är det -25, ja då kan man sätta på ett täcke o.s.v
Men jag personligen tycker att hästar ska få gå täckeslös så
mycket som möjligt :D

Jag har endast täcken på min tjej om det är risk för regn/snö. Hon går ute dygnet runt om det inte snöar/regnar flera dagar i sträck. Då kan hon få komma in nån natt. Hon fryser vid nederbörd då pälsen inte klarar att bli blöt. Hon skakar och blir öm över ryggen. Men ren o tvär kyla är inga problem. Kallare än -20 så får hon täcke om natten. -20 dagtid får hon stå utan. Inne har de alltid pyjamas då jag har ett kallstall. Och om de inte kan röra sej som ute är det lättare att de fryser.

Shettisen är jag just nu väldigt noga med täcke åt. Hon är något mager och omusklad, men ökar i vikt stadigt och bygger muskler sakta sakta. Hon är snart 19 så jag tar det lugnt med henne. Men den dag hon ser ut som en shettis ska göra så kan hon nog glömma täcke på heltid....

Har 2 väldigt fina och friska hästar som mår toppen.

Har tidigare hyrt ut boxplatser till tjejer med så kallat frusna hästar. Men det har alla gånger handlat om frusna flickor som menar väl. För då de "hakat på" mitt koncept om så lite som möjligt på djuren så har inte en enda häst visat tecken på att frysa. Ens under nederbörd så som min häst kan göra under nederbörd. Snarare har de till synes mått bra av det.

Ska tillägga:

ja, det är klart att det kan kyla ner hästen om det regnar och hästen bara har ett bummulstäcke.

Sen en fråga: vad är grejen med bummulstäcken utomhus?

Liknande trådar

Hästvård Har hamnat i en lite knivig situation :( Vår islandshäst har (förstås) en rejält tjock och isolerande vinterpäls för tillfället, utom...
Svar
3
· Visningar
892
Senast: drysno
·
Hästmänniskan Börjar tvivla på om jag någonsin kommer att "bli av med" min häst :cry: Köpte henne för bara 2 år sen. Det sa klick på en gång...
2
Svar
26
· Visningar
6 293
Senast: jerseyko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar