Att introducera en vuxen hund

mazariin

Trådstartare
Vi funderar på att skaffa hund nr 2 till familjen, och av olika anledningar har vi kommit fram till att det kommer bli en vuxen hund den här gången. Har också hittat en som vi är väldigt intresserade av, verkar verkligen vara helt perfekt individ för oss! Det jag undrar över nu är om någon här har erfarenhet av att skaffa en ny hund som är äldre än den man redan har?

Vår hund är en ettårig hane, och hund nummer 2 är tre år äldre (också hane) som har bott tillsammans med och kommer bra överens med andra hundar. Vår hane kan vara lite osäker bland andra hundar (främst de som är större än han själv) och blir skällig i situationer där han inte vet hur han ska bete sig, men aldrig någonsin visat någon aggressivitet. Leker gärna med små hundar. Vi har tyvärr väldigt få (vettiga!) hundkompisar i vänskapskretsen, och det är nog därför han också blivit lite osäker.

Någon som har några tips på hur man borde sköta eventuell inflytt av den nya hanen för att allt ska gå smidigt? Är det överlag knepigare att ta in en äldre hund i "flocken" än en yngre? Dela med er av era erfarenheter! :)

Jag har tagit båda hundarna på promenad först, i koppel i början och sedan gärna haft dem lösa i rastgård men hela tiden själv sett till att röra på mig. Verkar de lite sura på varandra så blir det naturligtvis koppel på hela promenaden. Men jag talar tydligt om att jag har bestämt att de ska gå bredvid varandra och inte hålla på med några fula miner. När vi kommer hem så beror det på hur de beter sig, verkar de lugna så får de vara tillsammans, annars har jag dem åtskilda i början. Och samma regler gäller inne, inga fula miner. Alla leksaker är naturligtvis bortplockade, liksom matskålar. De äter inte i samma rum i början, när jag börjar med det är de under uppsikt.

Så har jag gjort när jag var hundvakt och ägde en sur tik, och så gjorde jag när jag tog hem en ny jämnårig hane till den jag hade. Det har funkat för mig i alla fall :)

Jag har inte upplevt några problem med att ta in vuxen hund i flocken. Det jag däremot är petig med är att hundarna först ska få träffas på neutral mark, inte hemma hos någon, helst inte längs vanliga rastningsrundan heller. Därefter blir det koppelpromenad där hundarna inte behöver hälsa, inte behöver vara nära varandra eller någonting men har möjlighet att kolla in varandra lite. När man gått runt ett tag brukar det gå finfint att gå hem med båda tillsammans.

Jag har 3 hundar som är 6 mån, 5 år o 14 år. Ibland kommer en hane på 3 år o är här cirka 3 veckor (när "hans" tikar löper). Vi brukar starta med att gå en liten promenad som i regel är den vanliga rastrundan. Han är ju här 2-3 gånger per år så han känner ju området. Han vaktar sin mat för gamlingen, de andra får passera hur som helst, och han är även "sotis" på honom när han är nära mig. De får sin mat i köket, utspritt, och 3-åringen får sin så nära mig att jag kan se till att ingen kommer för nära. I övrigt har både han o den gamle fått lära sig att jag pratar med en åt gången.

Jag har tagit båda hundarna på promenad först, i koppel i början och sedan gärna haft dem lösa i rastgård men hela tiden själv sett till att röra på mig. Verkar de lite sura på varandra så blir det naturligtvis koppel på hela promenaden. Men jag talar tydligt om att jag har bestämt att de ska gå bredvid varandra och inte hålla på med några fula miner. När vi kommer hem så beror det på hur de beter sig, verkar de lugna så får de vara tillsammans, annars har jag dem åtskilda i början. Och samma regler gäller inne, inga fula miner. Alla leksaker är naturligtvis bortplockade, liksom matskålar. De äter inte i samma rum i början, när jag börjar med det är de under uppsikt.

Så har jag gjort när jag var hundvakt och ägde en sur tik, och så gjorde jag när jag tog hem en ny jämnårig hane till den jag hade. Det har funkat för mig i alla fall :)

Tack för bra tips för mig också som får hem en till hund i augusti :)

Tack för många värdefulla tips! :) ska absolut börja med att ta en promenad. Om vi sen bestämmer oss för att han får följa med hem så är det en några dagars resa i husvagn som gäller, så hur vi ska lägga upp det är inte heller riktigt färdigt planerat i dagsläget.. Men förhoppningsvis kommer de så pass bra överens att det inte blir några större problem att övernatta så pass trångt en eller två nätter! När vi väl kommer hem igen borde dom ju vara lagom introducerade redan. ;)

Promenad, som tidigare nämnt är nog bästa sättet.

Jag vet inte hur din Corgi är, men min Cardigan är ju väldigt överbeskyddande mot oss. Det gäller för oss också att visa för honom att vi (matte & husse alltså) accepterar den andra hunden. Vi har gjort det genom att hälsa på den andra hunden, när vår hund ser, och klappa en liten stund. Sedan har våran fått komma fram medan någon utav oss sitter på marken med båda hundarna, och så pratar vi jätteglatt. Det är väldigt sällan han blir avundsjuk, han tror bara att vi inte ha in andra hundar i flocken. :)

Promenad, som tidigare nämnt är nog bästa sättet.

Jag vet inte hur din Corgi är, men min Cardigan är ju väldigt överbeskyddande mot oss. Det gäller för oss också att visa för honom att vi (matte & husse alltså) accepterar den andra hunden. Vi har gjort det genom att hälsa på den andra hunden, när vår hund ser, och klappa en liten stund. Sedan har våran fått komma fram medan någon utav oss sitter på marken med båda hundarna, och så pratar vi jätteglatt. Det är väldigt sällan han blir avundsjuk, han tror bara att vi inte ha in andra hundar i flocken. :)

Mja, några såna tendenser har jag inte märkt hos honom än iallafall. Men han är ju rätt ung också. Han vill mest fram och hälsa på ALLT och ALLA (både människor och hundar), men efter hälsningsproceduren är över kan han bli lite osäker och skälla, vet inte riktigt hur han ska bete sig. Ska tro och hoppas det går bra iaf! Vi kör nog på att han får vänta i bilen sålänge vi bekantar oss med den nya hunden, och sen blir det gemensam promenad. :)

(OT - din cardigan är ju helt :love::love:)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 795
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 318
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
771
Senast: Fetaost
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vill ge en hund bästa möjliga liv och förutsättningar. Tyvärr blir jag inte klokare på vilken ras som skulle passa bäst. Och kan heller...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
13 991
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar