Att inte ta upp bajs

Madick

Trådstartare
Så fort det kommer snö verkar det som att bajspåsar inte fungerar för det ligger hundbajs både här och där. I vår förening kom det nu för andra gången på inte alltför lång tid inlägg i vår grupp om hur det ligger hundbajs på promenadstigar och på en persons uppfart (!). Fast jag vet att det inte är vår hund så kniper det till i magen, tänk om andra TROR att det är vår hund. Det är som att alla blir misstänkta när det troligtvis bara är någon som missköter sig.

Någon som har nåt tips som fungerar, alltså får folk att ta upp efter sina hundar även på vintern? Eller hur man inte tar åt sig sånt som man inte är skyldig till...

Här händer sådant rätt ofta. Hittar hundskit på båda mina infarter till huset, grannen mitt över vägen satte upp en skylt vid staketet där hen ombad puckot som lät sina två hundar (en stor och en liten, tydligen...) gå in och skita på hens gräsmatta ta och sluta med det, osv. Folk plockar inte upp. Eller jo, det gör vi ju. Men här är så många hundar att det räcker med en liten procent som struntar i det så blir det överallt på bara några dagar. :rage:

Det känns rätt hopplöst när man står där i mörkret med en ficklampa i ena handen och påse i den andra. Hur stor skillnad gör det att man själv sköter sig, liksom. Men det gör det ju, vore vi fler som gav upp så skulle det ju vara värre. Men inte är det mysigt precis, hundskit överallt. Vore jag en bättre människa ginge jag väl runt och plockade upp efter andra, men det får jag erkänna att jag inte pallar med.

Så nej, jag har inga tips för hur man får folk att plocka upp. Det stör antagligen inte dem att det ligger skit överallt? Då känner de ju inte för att ändra sig heller...

Nu plockar jag i stort sett alltid upp mina hundars bajs om de inte går undan och bajsar men jag tycker det är väldigt sällan man ser hundbajs här. Däremot så rullar sig min ena hund i människobajs relativt ofta, iaf en gång i månaden. Ofta bara nån meter från parkvägen och ibland ligger en fin liten hög med papper bredvid. Så frågan är om all skit man ser ute verkligen är efter hundar?

Nu plockar jag i stort sett alltid upp mina hundars bajs om de inte går undan och bajsar men jag tycker det är väldigt sällan man ser hundbajs här. Däremot så rullar sig min ena hund i människobajs relativt ofta, iaf en gång i månaden. Ofta bara nån meter från parkvägen och ibland ligger en fin liten hög med papper bredvid. Så frågan är om all skit man ser ute verkligen är efter hundar?

Herregud, om det är grannarna som skiter på min uppfart så blir det lite mer bråttom att sälja huset... :cautious:

Jag kanske ska skriva det som svar "Är ni säkra på att det inte är människobajs" :-)

Här upplever jag att det blivit mycket bättre sedan kommunen satte upp gratis bajspåsar på flertalet lyktstolpar. Det och det faktum att det finns många soptunnor här gör att det inte är så illa.

Jag ser betydligt mer hundbajs vid vägkanterna i bostadsområden där det bara är villor jämfört med längs gång- och cykelvägarna runt centrum. Trots det är det många(!) fler som går med hundar längs de sistnämnda vägarna. På sätt och vis kan jag förstå det. Det är trist att plocka upp bajs för att sedan bära påsen i kanske en mil eller något. (Vilket det lätt blir för den som bor i villaområde, behöver gå en kilometer för att komma till skogen och sedan går runt där någon timme)

Visst händer det att jag ser folk som inte plockar upp även i områden med soptunnor lite överallt, men det är mest alkoholisterna och de "tuffa killar" som har sina amstaffkorsningar som penisförlängare. De tror jag inte kommer plocka upp även om någon skulle ge dem en bajspåse när de står bredvid en soptunna.

Äckligt och respektlöst att låta hunden bajsa på en uppfart!
I övrigt stör inte bajs mig jättemycket, har mycket svårare för folk som slänger skräp utanför papperskorgar än de som lämnar bajs.
I stan finns endå asfaltvägar att gå på man behöver inte gå i gräskanterna där ev hundar skitit.

Usch ja, det är det värsta med våren.. se all hundskit komma fram under snön.
Min mamma, som har 3 hundar + min på dagen går och plockar extra :turd::heart

Äckligt och respektlöst att låta hunden bajsa på en uppfart!
I övrigt stör inte bajs mig jättemycket, har mycket svårare för folk som slänger skräp utanför papperskorgar än de som lämnar bajs.
I stan finns endå asfaltvägar att gå på man behöver inte gå i gräskanterna där ev hundar skitit.

Fast ibland vill man som stadsbo gå med sin hund på en gräsmatta (typ i en park) och inte bara på asfalt. Då får man dock vara beredd på att kolla var man sätter fötterna, åtminstone där jag bor. Det gör mig riktigt sne att så många är så lata/obrydda :rage::turd:

Fast ibland vill man som stadsbo gå med sin hund på en gräsmatta (typ i en park) och inte bara på asfalt. Då får man dock vara beredd på att kolla var man sätter fötterna, åtminstone där jag bor. Det gör mig riktigt sne att så många är så lata/obrydda :rage::turd:
Då får man nog vara beredd på bajs, tror tyvärr inte det kommer bättras, folk har alltid varit dåliga på att plocka upp.
Tyvärr är det ju så i en stad, bajs, skräp,avgaser , glas..

Då får man nog vara beredd på bajs, tror tyvärr inte det kommer bättras, folk har alltid varit dåliga på att plocka upp.
Tyvärr är det ju så i en stad, bajs, skräp,avgaser , glas..

Ja, tyvärr är det ju så.
Jag tror att jag blir extra irriterad för att jag har något annat att jämföra med. Bodde i Tokyo i flertalet år som har en befolkning tredubbelt hela Sveriges, och renare stad får man bannemig leta efter. Inget hundbajs i parkerna eller nedskräpade trottoarer där inte, trots att papperskorgar inte finns i varje gathörn. Tvärtom är de ganska sällsynta.
Hur kan det vara så svårt för pluttelandet Sverige med ett överflöd (nåja) av papperskorgar, gratis bajspåsar etc att hålla rent :confused:

Ja, tyvärr är det ju så.
Jag tror att jag blir extra irriterad för att jag har något annat att jämföra med. Bodde i Tokyo i flertalet år som har en befolkning tredubbelt hela Sveriges, och renare stad får man bannemig leta efter. Inget hundbajs i parkerna eller nedskräpade trottoarer där inte, trots att papperskorgar inte finns i varje gathörn. Tvärtom är de ganska sällsynta.
Hur kan det vara så svårt för pluttelandet Sverige med ett överflöd (nåja) av papperskorgar, gratis bajspåsar etc att hålla rent :confused:
Svenskar uppfostras inte med att visa hänsyn och respekt för andra människor på samma vis som där.
Tror jag :)
Här är det väldigt äää andra får ta hand om min skit attityden.
Träffade häromveckan en ung kille i mataffären ,jag tappade ett paket mjölk i marken av misstag, han går förbi och kläcker öö låt det ligga personalen tar det.
Jag blev helt paff , är själv en sån som inte låter andra sköta min skit.
Men många har den attityden tyvärr.

Svenskar uppfostras inte med att visa hänsyn och respekt för andra människor på samma vis som där.
Tror jag :)
Här är det väldigt äää andra får ta hand om min skit attityden.
Träffade häromveckan en ung kille i mataffären ,jag tappade ett paket mjölk i marken av misstag, han går förbi och kläcker öö låt det ligga personalen tar det.
Jag blev helt paff , är själv en sån som inte låter andra sköta min skit.
Men många har den attityden tyvärr.

Precis. Respekt och hänsyn gentemot andra människor är en stor del av det som får Tokyo (och resten av Japan, för den delen) att fungera så smidigt som det gör. Där har man inställningen att varje individ arbetar för samhällets bästa; varje myra drar sitt strå till stacken, så att säga. Varje individ plockar sin hunds bajs så att samhället i stort gynnas av det.

Här är det lite tvärtom: så länge individen inte drabbas personligen av något så behöver denne inte bry sig. Den utspillda mjölken som i ditt exempel kan ju någon annan ta hand om, och det gör ju inte individen något om denne låter bli att plocka upp efter sin hund, och så vidare...

Ursäkta om det blev lite OT :p

Snö är ju det bästa att ta upp bajs i.
Så fattar inte varför folk inte plockar.
Då är det värre med regn
Min stackars liten hade ju diarré sista veckorna till och från och det var inte kul för det gick liksom inte att ta upp..
Men annars ska man plocka bara..

Det här med bajspåsar är ett intressant fenomen. Bra i stan; med mycket folk o hundar på liten yta och ont om grönyta - och soptunnor att slänga i. Blir däremot fundersam på hur folk tänker när jag ser små lila påsar slängda i vägkanten här där jag bor; långt ute på landet. Sen då?

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 475
Senast: Ragdoll
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 424
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej jag behöver lite hundmänniskors input. Under brf:s årsmötet diskuterades den stora frågan vem som nu glömt att plocka upp sin hunds...
Svar
19
· Visningar
2 257
Senast: Grazing
·
Hundhälsa Hej, Jag hoppas kunna få bolla lite svåra tankar med er. Jag och min man har två hundar av spetsras: en 3,5-årig och en 8-månaders, båda...
2
Svar
21
· Visningar
3 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025

Hästrelaterat