att inte använda vattenkopp...

Vintertid gäller detta hos mig. En hink vardera á 20 liter i boxen. Vid insläpp fodras hästarna och hinkarna är då fulla. Detta brukar detta ske vid 20.00 tiden om det inte har varit ridning på schemat. Vid 23.00 är det dags för natthöet och då fylls hinkarna på om det behövs.
Hästarna släpps ut i hagen vid 06.00 på morgonen. Under dagen finns det tillgång till ljummet vatten i stor balja ute i hagen så hästarna kan dricka när det vill under dagen.

Man lär sig ganska snart vilka hästar som dricker mycket under natten och vilka som tillfredställer vätskebehovet i hagen.

Tips... Skaffa en slang som räcker till de boxar som inte har vattenkopp Fyll på hinken inne in boxen. Då slipper man kånka tunga vattenhinkar och plaska ner sig när det skvimpar över...

Sätt upp en transportkrubba på dörren och fyll på den vid behov - ca 2-3 gånger om dagen om det inte är för varmt - för då kan det behövas mer.

Jag gör som de flesta här. 20 l hink i var hästs box som fylls på vid intagning på kvällen och badkar i hagen.

Det har du rätt i och jag menar inte att man behöver vara oförståndig.
Den nämnda studien fann t.ex. att vattenintaget ökade i samband med utfodring av hö.
I samband med fodring och/eller träning erbjuder man väl vatten eftersom man befinner sig i stallet då?

Jag har hink till min häst. Sitter en hake i väggen som vi fäster hinken med.
Tycker det är värt jobbet att släpa hinken... man ser ju hur mkt hästen druckit.

I "sommarstallet" nu så har pålle både hink och vattenkopp.. han dricker mest ur koppen..mne jag vågar inte ta bort hinken, tänk om vattenkoppen slutar funka :crazy:

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 216
Senast: Efwa
·
Ekonomi & Juridik Behöver lite råd. En häst i stallet blöter ner sin box varenda natt. Han doppar sitt hö i vattnet och lyckas på nåt sätt alltid ha ut...
2
Svar
22
· Visningar
2 473
Senast: bigganl
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 636
Senast: Fille
·
Anläggning Min tur att lägga upp ritningar och ställa tusen frågor :D Det är fritt fram att förkasta eller komma med andra förslag om precis allt...
Svar
7
· Visningar
3 150
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Skällande hundar
  • Passar inte med min hund :(
  • Freestyle och htm