Att inte använda ASVH Hingst.

Empire

Trådstartare
För och nackdelar. Om man använder en hingst där man reggar avkomman i hingstens förbund, och då även tillägsreggar sitt sto.

Har hört att man inte får visa på ASVH:s föl och unghäst bedömmningar, utan att det kommer Tyskar upp hit och håller det hos hingstägaren.

Berätta gärna ni som vet, villka för/nackdelar?

Sv: Att inte använda ASVH Hingst.

Flera tittar men ingen som har något att säga?:cool: Måste väl finnas någon som använder hingstar med avkommor inte reggas inom asvh??

Haha okej fler som kollat utan svar.. säger allt.. lägger ner nu:grin: Typiskt buke.....

Att ingen svarar kan ju bero på att det finns nya regler för det här och att dessa än så länge är lite otydliga eller kanske svår tolkade. Nackdel kan vara att alla utländska förbund inte har lika "hårda" regler för vad som får tas in i stamboken och därför inte är godkända hos så många andra förbund. Så det är väldigt klokt att kolla upp det innan.

Jag har använt mig av en hingst som i dagsläget inte är godkänner av Asvh. Den är bland annat godkänd i KWPN där mitt sto även är reggat ( hon har även gröna papper hos ASVH) Har kollat vad som gäller hos asvh och det är krångligt och regler ändras från år till år... I år kan du: visa ett sådant föl, du kan visa hästen på 3-års om du registrerat den i ASVH oxå (gråa papper) du kan tävla i alla öppna championat inte breeders. Stark rekommendation är att grund regga den i ett annat förbund där hingsten är godkänt.

I övrigt betyder det att du har mycket större frihet att välja en intressant hingst till ditt sto!! Du kan även lösa licens på hingsten du tänker använda ( i vissa fall pappersvägen) råd är att kolla upp om fler som är intresserad av hingsten och vill gå ihop om kostnader.
Det viktigaste är idag inte var hästen är registrerad utan vad det är för individ.

Det finns massa mer att säga och även asvh är inte helt entydiga när man pratar med dem...

Fördelarna - du kan välja själv vilken hingst som passar bäst till ditt sto

Nackdelar - olika i olika förbund plus att du inte alltid kan visa på fölvisning, 3-års och kvalitén om du reggar i "fel" förbund. Å andra sidan kan hästen ändå delta i Falsterbo, 4-årschamp osv.

Så det handlar mkt om vilket förbund man väljer. Som det ser ut idag tycker jag ryttarna inte bryr sig ett dugg utan det är bara en del av uppfödarna som fortfarande är oroliga för att inte få gröna papper.

Fördelarna - du kan välja själv vilken hingst som passar bäst till ditt sto

Nackdelar - olika i olika förbund plus att du inte alltid kan visa på fölvisning, 3-års och kvalitén om du reggar i "fel" förbund. Å andra sidan kan hästen ändå delta i Falsterbo, 4-årschamp osv.

Så det handlar mkt om vilket förbund man väljer. Som det ser ut idag tycker jag ryttarna inte bryr sig ett dugg utan det är bara en del av uppfödarna som fortfarande är oroliga för att inte få gröna papper.

Tack. Var precis det jag var ute efter :laugh: Men villka är "fel" förbund?
Jag kommer inte att betäcka förns Juni så jag har tid att fundera ännu, men om man nu funderar på tex Ronaldinho H, vet inte i nuläget villket förbund han reggas i, vet bara att LS inte använder sig av ASVH längre.

Liknande trådar

Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
5 289
Senast: ginnies
·
Avel Jag brukar hävda att en bra stolinje måste börja någonstans och detta någonstans måste inte nödvändigtvis vara på 40- eller 70-talet...
Svar
13
· Visningar
2 688
Senast: Blyger
·
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 023
Senast: viltmilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar