Att hyra häst!

W

Wobbler

Jag har några frågor angående hyrning av häst.

Vad innebär hyrning av häst?

Är det samma sak som att äga en häst, vad är skillnaden (förutom att hästen inte är din)?

Betalar ägaren till hästen om något skulle hända den?

Får man med alla hästens saker (träns och sadel, täcken och lindor, ryktsaker och stallapotek, grimma och grimskaft m.m) eller får man bara ridutrustning med?

När du hyr hästen så får du låna den mot att du betalar en bestämd summa per vecka / månad eller år enligt vad du och uthyraren kommit övernes om. Under denna tid så ska du ta hand om hästen på bästa sätt som din egen. Du står för samtliga kostnader som stallhyra, foder, skoningar m.m.
I vissa fall ingår försäkringen när du hyr hästen, det är viktigt att kolla upp det. Skulle hästen bli skadad hos dig, så är det vanligast att du betalar självrisken och det försäkringen inte täcker.
I vissa fall kan du få låna med utrustning till häsetn när du hyr den, och ibland ingår inget alls. Det bör du också kolla upp när du hyr den. Det kan bli ganska dyrt om du måste skaffa sadel och träns till en häst du bara ska hyra tillfälligt, (om du inte vill rida barbacka under den tiden ;))

Liknande trådar

Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
4 970
Senast: Nota
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 381
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 856
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 218
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka