Att ha två katter är bättre än att ha en?

M

Makimakac

Ganska nyligen skaffade jag mig en liten hona, har nog skrivit om henne förut. :D Men nu har fått för mig att hon ska få en kompis, för att hon inte ska vara ensam bla, bla bla... Då känner jag att det är bättre att hitta en liten till nu för att då kommer dom att bli sams?? Jag behöver råd... Är det så att om man presenterar två små till varandra blir dom vänner eller dom kan också börja bråka och inte gilla varandra? Honan som jag har är blandning norsk skogkatt/bondkatt och jag funderar på en hane som är blandning perser/bondkatt. Jag behöver svar ganska snabt :o för att jag har sett en fin annons idag.....

Sv: Att ha två katter är bättre än att ha en?

Alltså, katter är inte flockdjur och trivs bra även när dom är själva.
Jag har själv två katter (båda har jag övertagit från två olika kompisar). När jag fick den andra "presenterade" vi dom för varandra. Först hände ingenting...sen när den "andra" vände den "första" katten ryggen smög han efter o kollade vad "den där konstiga" gjorde hemma hos honom. Sen rök de ihop en liten stund, bara för att ordna upp rangen. Och de verkar som dom är ganska lika i rang faktiskt..Syrran hade läst nånstans att katter inte har behov att han en kompis och att anledningen att de tex sover på samma ställe är för att det är det bästa stället att sova på, inte för att de tycker om varandra. Jag vet inte om jag tror på det helt, för jag tror inte att nån av mina skulle må bra om jag särade på dom nu, (eller så är det mitt samvete som inte tar så stor skada när jag vet att de är två, när jag inte är hemma...?)
Jag tycker iallafall att du ska skaffa en kompis till din katt, så har hon nån att öva jakt på (istället för på dina tår!), leka med osv :)

Självklart ska den lilla få en kompis:D Speciellt om det är en innekatt behöver den en vän som underhåller när matte inte är hemma.

Mysigt å värma sej på nån annan när filtarna är i tvätten oxå;)
PICT0103.jpg

Vad jag har märkt så hade vi två honkatter ihop när dom var yngre senare när dom blev äldre så jagade den ena bort den andra. däremot funkar våran honkatt vi har nu bra ihop med en hankatt. Honnan är bondkatt å hannen är perser. Vi har även haft hona å hane ihop tidigare dock blev dom tyvär överkörda utav grannens bil samtidigt *rip*.

Så ska man ha två katter så har det efter min erfarenhet funkat bättre med en hona å en hane.

Nej, katter är inte flockdjur, men dom är heller inte i grunden ett djur som lever själv på liten yta.
Jag tror dom flesta katterna trivs bättre med en kompis att leka med. Undantag finns!

En kompis sa till mig på skoj att han känner igen det som jag gör nu. "Först börjar man med en katt, sen har man två, sen har man tre osv...." Nej, om jag skaffar en till håller jag mig vid två katter faktiskt. :angel:

Det är nog himla olika, men ju yngre destå bättre tror jag. Första gången jag skaffade katt nr två var dom bästisar redan från dag 1! Den honan som jag redan hade (ca 1 år gammal) adopterade henne totalt.

Andra gången jag skaffade katt nr två gick det inte lika bra. Men då var honan jag redan hade betydligt äldre, ca 8 år, och jag visste att hon inte var dödsförtjust i andra katter. Nu, efter 1,5 år accepterar de varandra, men det är bara vid två tillfällen som jag sett dom legat bredvid och intill varandra.

Min gamla katt hade levt ensam störe delen av sitt liv, och verkade nöjd med det. När han var 11 skaffade i en till, och nu skulle jag aldrig ha katt ensam igen. Gamle mannen blev störtkär och ägnar dagarna åt att gosa, tvätta och leka med sin nya flickvän. Lillbruden är en riktig liten terrorist som inte hade gått att ha i möblerade rum om hon inte hade haft en kompis att brottas med.
Jag säljer inte mina ungar som ensamkatter, en människa kan inte ersätta en lekkompis.

(Sedan finns det ju undantag förstås. Biologiskt sett ska katter inte behöva sällskap, men erfarenheten hos många kattägare får stå över teorin den här gången.)

Sassy skrev:
Min gamla katt hade levt ensam störe delen av sitt liv, och verkade nöjd med det. När han var 11 skaffade i en till, och nu skulle jag aldrig ha katt ensam igen. Gamle mannen blev störtkär och ägnar dagarna åt att gosa, tvätta och leka med sin nya flickvän. Lillbruden är en riktig liten terrorist som inte hade gått att ha i möblerade rum om hon inte hade haft en kompis att brottas med.
Jag säljer inte mina ungar som ensamkatter, en människa kan inte ersätta en lekkompis.

(Sedan finns det ju undantag förstås. Biologiskt sett ska katter inte behöva sällskap, men erfarenheten hos många kattägare får stå över teorin den här gången.)

Håller med! Skaffade min andra lille när tidigare katten var 4 år. Han avgudar henne och hon honom. de är som ler och långhalm, där den ena är är också den andra. de leker, sover, tvättar varann - är alltid tillsammans!
STOR skillnad nu på den äldsta när jag är borta om dagarna. Han var som en liten klister klutt på mig när jag kom hem tidigare, hade alltid dåligt samvete när jag var på jobbet/hos hästen långa dagar, för han är så extremt social.... Nu blir de väldigt glada när jag kommer, men på ett helt annat, avkopplat sätt. bägge skulle bli förkrossade om den andre försvann, de älskar varann!

några dagar efter hon kommit som kattunge.... (Hon är 1,5 år nu!)
1f6204c1.jpg

Den lilla är lite äldre här:
wilmamax2.jpg

Men tullenutt då! :love:

Helt uppenbart är Lyckan att ha en Vän. ! :love:

Jag har en honkatt som är väldigt speciell i sättet.Hon har blivit utsatt för nånting innan hon kom till mig, därför är hon väldigt osäker med främlingar.Man får inte heller gå emot henne mot golvet eller lyfta upp henne utan att hon kommer själv.Annars så är hon en mkt kelig katt som gärna gosar.

Men hon har blivit gladare och "tuffare" sen hon fick en kattkompis.
Dom leker ihop, äter ihop och sover ihop.Så jag tror faktiskt att katter är flockdjur, jag har aldrig sett så glada katter som när dom bor i flock.

Mina katter har haft enorm glädje av att vara två. Har en bekant som hade problem med att få sin katt och nya sambons katt att komma överens och hon upplevde att det gick mkt bättre efter att de satt in Feliway i eluttaget, som utsöndrar "harmoniserande" dofthormoner.

Vi har två katter, mamma och barn. Det funkar inte alls.. de bråkar hela tiden, fräser och hotar..(ungen tycker bara att detta är kul, men inte mamman) Om man ska ha två katter måste man skaffa den andra när den första är mycket ung, innan den första har hunit skaffa sitt revir. Om man skaffar en katt när den andra hunnit bli lite äldre, räknas den andra katten (för den första) som en inkräktare som försöker ta hennes/ hans plats.

Nicolina_ skrev:
Vi har två katter, mamma och barn. Det funkar inte alls.. de bråkar hela tiden, fräser och hotar..(ungen tycker bara att detta är kul, men inte mamman) Om man ska ha två katter måste man skaffa den andra när den första är mycket ung, innan den första har hunit skaffa sitt revir. Om man skaffar en katt när den andra hunnit bli lite äldre, räknas den andra katten (för den första) som en inkräktare som försöker ta hennes/ hans plats.

Va??? :confused: Läs tidigare inlägg, det beror ju HELT på vilken katt det är! Dessutom: du skriver ju att det är mamma och unge - det är ju en helt annan situation: klart att mamma fräser åt sitt eget barn hon e väl trött på barnpassning :p

Ja, nu har jag två katter, vi hämtade idag en liten hane. Men min lilla hona som jag har bråkar nu och attackerar den stackars hane väldigt mycket. Hon följer efter honom och bokstavligen hoppar på honom. :mad: Jag försöker gå emelan men så fort jag flyttar på mig börjar dom igen.Vad ska jag göra?

Jag skaffade en 16 veckors hona till min 2 års hane, de fräste mycket åt varann i början men nu är dom bästa vänner...

katter007.jpg

Fördelen med 2 katter är att de roar varandra så att jag slipper ligga på golvet och leka all tid jag är hemma:D
Mina är syskon och har alltid haft varandra så jag har aldrig behövt introducera någon ny katt.
Mina ligger bredvid varandra och tvättar varandra ibland eller så jagar de varandra fram och tillbaka i lägenheten.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har två kastrerade honkatter som jag köpte på katthem för länge sedan. De börjar bli gamla och har inte längre så mycket jaktlust...
Svar
2
· Visningar
225
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
7 932
Senast: Badger
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 255
Senast: Bison
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 041
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar