Att ha medryttare eller inte? *hjälp*

Martina_m

Trådstartare
Ska försöka få tråden att inte verka som en annons, för förmodar att det är därför den togs bort fortare än kvickt. Jag letar INTE efter en medryttare, utan har en bra kandidat. Finns det en annan anledning till varför tråden tas bort, får ni gärna kontakta mig, så jag inte gör om det igen. För i så fall förstår jag inte vad jag gjort för fel. Och jag hoppas att jag lagt tråden rätt?!

Jag har kommit i kontakt med en person som vill bli medryttare på min häst och hon red min häst idag. Hon verkade gilla min häst och jag tycker att hon verkar vara vettig. Hon är vuxen och har familj. Men frågan är, vill jag verkligen ha en medryttare?

Innan har jag känt, ja! Det skulle vara jättebra att ha medryttare. Men nu, när jag har en som vill vara det på min häst, så blir jag jätteosäker.

Jag har en unghäst och vi har inte kommit så långt i utbildningen ännu.
Helt plötsligt blir jag lite självisk, eller vad man ska säga. JAG vill ju lära min häst. På MITT sätt.

Det kan säkert bli jättebra med denna människa, men JAG VET INTE HUR JAG SKA GÖRA :crazy:? Fattar inte att jag blir så osäker nu.

I vilket fall som helst, jag har all tid i världen just nu att ta han om min häst själv då jag är arbetslös. Det finns folk runt omkring mig som jag kan få hjälp av med utbildningen av hästen. Så anledning till att jag vill ha medryttare är bara för att kunna få en dag ledig eller kunna resa bort under en helg eller nåt.

Hur har ni gjort som har medryttare?
Vad fick er att skaffa det?
Ni som funderat att skaffat medryttare, men avstått?
Varför gjorde ni det i så fall?

Snälla, hjälp mig fundera!!

Sv: Att ha medryttare eller inte? *hjälp*

Känner exakt igen mig i dina funderingar!
Har lite för många hästar *ähum*:o och funderade på om jag skulle hittat någon till femåringen då han skulle tycka det var kul att komma ut oftare.
Men vi har börjat rida och utbilda honom i våras bara, han har massor kvar att lära och han lär sig FORT.
Superkul att jobba med och snäll och okomplicerad egentligen.

MEN.

Vi hanterar och rider honom enligt PNH, och lär honom då kanske lite "annorlunda" saker, dessutom är jag väldigt noga med HUR han lär sig nya saker, då det är lätt att misstolka honom ibland, och då "fastnar" det inte. Vilket kan leda till en ryttares frustration. Jag är också noga med att lyssna på honom när han är trött i huvudet och inte orkar mer nya grejer för dagen.

Utöver detta är han trygg och lugn att rida ut på, så det borde inte vara någon "konst" att skaffa medryttare til honom.

Efter mycket funderande avstod jag faktiskt, vi kom också så långt att en person som verkade mycet bra provridit och var intresserad, men jag avböjde tillslut. Efter mycket funderande kom jag fram till att denna häst håller vi själva på att utbilda till VÅR familjehäst, vi vill lära honom på det sätt vi tycker är bäst, och blir det fel så ska det vara vi som gör dem.
Han är ung och dör inte om han blir riden lite mindre i perioder, men så ska han inte presetera något speciellt heller, kanske hade jag resonerat annorlunda om det varit en blivande tävlingshäst?

Vet inte om jag hjälpte dig med dina funderingar, men det här var mina iaf.

Jag har inga bra svar att bidra med, men så skönt att höra att det finns fler som är lika veliga som jag :D Jag har haft några olika medryttare förut och det har funkat bra, men precis som du säger blir jag lite "egoistisk" ibland :o

Det jobbiga är att när jag har en medryttare så tänker jag att det kanske vore bättre utan... Och när jag inte har så tänker jag att det vore jätteskönt med en medryttare :grin:

Just nu är jag i stadiet att jag har skrivit en annons men inte kommit mig för att lägga ut den! Så jag ska följa din tråd och se om jag också får någon hjälp :rofl:

När terminen körde igång igen efter jul funderade jag på att skaffa medryttare någon dag i veckan. Hade så fruktansvärt mycket att göra! Men jag har pluggat på som en dåre och nu har jag tid för hästen igen. Så jag tror inte jag skaffar någon medryttare.
Ska vara borta på en del långa studiebesök närmsta månaden, så antingen får hästen vara lite ledig eller så frågar jag stallägaren om hon kan avvara någon av sönernas flickvänner att rida min ponny någon dag. Men antagligen får hästen bara ha semester ett par dagar.

Jag har haft (och vill ha igen) medryttare för att få lite mer tid även för andra intressen såsom träning, teater mm. Men jag har alltid varit kräsen och hellre avstått än skaffat någon jag inte känner helt 100 för. Mina få medryttare har jag känt redan innan de blivit mina medryttare. Jag har helt enkelt vetat vad de gått för redan från början och vetat att de skulle passa med min häst och då har jag frågat om de velat bli medryttare. Den gången jag annonserade hade jag magknip och beslutsångest och det slutade med att de inte blev någon medryttare alls!

I ditt fall är ju hästen ung och du verkar vilja ta ansvaret själv för hans/hennes utbildning så långt det går. Dessutom har du gott om tid för din häst just nu. Så länge dessa förhållanden råder tror jag det kan vara en god ide att INTE skaffa medryttare

Så om det bara handlar om att du vill kunna ha någon dag ledig i veckan kanske du skulle kunna fråga någon i ditt stall om ni kan ta hand om varandras hästar någon dag i veckan när de ändå ska ha vilodag. Så gjorde en stallkamrat och jag när vi inte hade medryttare och det fungerade alldeles utmärkt.

Senast ändrad:

Efter mycket funderande kom jag fram till att denna häst håller vi själva på att utbilda till VÅR familjehäst, vi vill lära honom på det sätt vi tycker är bäst, och blir det fel så ska det vara vi som gör dem.
Han är ung och dör inte om han blir riden lite mindre i perioder, men så ska han inte presetera något speciellt heller, kanske hade jag resonerat annorlunda om det varit en blivande tävlingshäst?

Lite så tänker jag också! JAG vill lära min underbara kille så som JAG vill ha det. Han är så positiv till allt och lär sig ganska snabbt tror jag nog! Och blir det fel, så är det MITT fel och MIN uppgift att korrigera till det tills det känns rätt! Och det är JAG som lär mig massor av det. JAG lär mig inte av att en annan ska utbilda min häst. Det är min första unghäst så jag vet att det kommer bli fel, men det är ju något som jag i så fall måste lära mig att fixa till. Hästen är tänkt som min blivande tävlingshäst, men vi har tid på oss. Han fyller 4 i mars och än så länge har jag planer på att behålla honom i MÅÅÅÅÅNGA år till, 20 kanske ;).

Hade en häst innan som jag hade en medryttare på en dag i veckan. Fungerade kanon och det passade mig perfekt. Men denna häst var en bestämd men otroligt snäll dam på sisådär 13 år och det spelade liksom ingen roll vad man gjorde med henne, det gick inte att "förstöra" henne, lika lite som det gick att göra "underverk" med henne. Hon bara var samma underbara(och jobbiga) häst hela tiden, oavsett vem som red.

Men min nuvarande, han känns så mkt mer känslig och så påverkningsbar.

Usch, det lutar nog åt ingen medryttare. Men samtidigt, det vore ju väldigt bra att ha en.

Och jag har ju en planerad Göteborgs(horse show)-resa i slutet av februari. Det kan ju vara bra att ha en medryttare då, eller ska man bara fråga någon annan i stallet om de kan hjälpa till just den helgen?

Usch, varför ska jag ha sådan beslutsångest??

Så om det bara handlar om att du vill kunna ha någon dag ledig i veckan kanske du skulle kunna fråga någon i ditt stall om ni kan ta hand om varandras hästar någon dag i veckan när de ändå ska ha vilodag. Så gjorde en stallkamrat och jag när vi inte hade medryttare och det fungerade alldeles utmärkt.

Det låter ju väldigt smart faktiskt. Eftersom jag står i ett stort stall så finns det ju faktiskt ganska många att fråga dessutom.

Det jobbiga är att när jag har en medryttare så tänker jag att det kanske vore bättre utan... Och när jag inte har så tänker jag att det vore jätteskönt med en medryttare :grin:

Haha, människans största dilemma, att aldrig vara nöjd! Känner så väl igen mig!
Men jag hoppas att du(vi ;)) kommer fram till något bra!

Jag var velig till att skaffa medryttare. Men jag gav det en chans, och jag har aldrig, aldrig ångrat mig. Jag lyckades hitta en tjej som min häst tycker om jättemycket, som är vettig och ansvarsfull, som rider i alla väder, håller vad hon lovar, bidrar ekonomiskt och som älskar min häst. Hon hänger med på träningar, ber mig ibland att instruera henne och gör ingenting jag inte skulle göra. Jag ser på min häst att han trivs med henne, och de gör saker som jag inte gör med honom. Hon rider alltid barbacka och har med sig sina två hundar som min häst tycker att det är jättekul att springa ikapp med, och jag ser att de trivs med varandra.

När jag reser bort tar hon hand om alla mina hästar utan problem, är jag sjuk kan hon hoppa in och kolla till dem, osv. Hon rider bara en dag i veckan, vilket gör att jag aldrig känner att det inte finns tid för mig att rida. Jag hinner göra allt det jag vill, och ha en hästlös dag utan dåligt samvete, eller en dag där jag kan fokusera helt på mina unghästar. Så, som du hör är jag helnöjd. Men, för att vara det krävs det att det är en riktigt bra medryttare som hästen gillar.

Ni som funderat att skaffat medryttare, men avstått?
Varför gjorde ni det i så fall?

Jag annonserade efter medryttare pga hälskoskäl. Jag tyckte att min häst fick stå alldeles för mkt när jag hade dåliga dagar och tänkte då att det skulle vara toppen med en medryttare.

Men OJ vad mkt underliga svar jag fick på min annons, herrejisses vad mkt underligt folk det finns! :crazy:

Efter ett antal underliga provridningar och ett ännu större antal dåliga vibbar så avstod jag tillslut medryttarbiten, kan jag inte känna förtroende och säkerhet när jag lånar ut ngt av det dyraste (i dubbel bemärkelse) jag har så får det hellre vara helt.

Numer får min häst stå om jag inte kan rida själv. Hellre en otränad häst än en skadad häst...

Du kanske skulle kunna leta medryttare, men var noga med att göra klart VAD medryttaren får och inte får göra. Det kanske i ditt fall är bäst med någon som bara vill rida ut och ha kul i skogen, man behöver ju inte utbilda en häst för att vara medryttare på den. Om ni är överens från början så borde det gå bra.

Jag är själv medryttare och det har uppstått vissa problem då det var oklart från början vad jag fick och inte fick göra. Jag ville träna lite dressyr men ägaren ville träna själv, jag skulle bara rida ut och hoppa lite. Så se till att göra upp det från början, det är trist att bli osams för en sådan sak.

BTW är jag fortfarande medryttare på hästen och det går bra, vi gjorde några kompromisser, alla nöjda:)

Jag har haft medisar på mina unghästar. Är det ödmjuka personer med samma tänk som jag, som följer mina instruktioner så är det en win-win situation. Jag tycker att det är bra att hästen kan hanteras av andra, det blir ett litet kvitto på att inlärningen går rätt till. Sen så kan endra ögon se det jag kanske missar, det är lätt att bli hemmablind.

Men du får nog gå på magkänslan! Vill du fullt och fast ha hela kontrollen så är en medryttare fel väg att gå. Bättre att utbyta mocktjänster med andra hästägare.

Jag och min fru hjälper till att ta hand om två hästar, och vi har ganska fria händer att träna och sysselsätta hästarna bara vi har en dialog med ägarna om vad vi vill hitta på. Det funkar kanon och vi gör mer än vi kom överens om från början, bara för att vi trivs med det.
Jag tycker du ska prata med din eventuella medryttare. Berätta om dina tankar, tveksamheter, önskemål m.m. hon har säkert också funderingar och frågor om hur ett medryttarskap skulle fungera.
Du kanske ska hålla i utbildningen och hon rida ut en runda ibland för att få lite omväxling?
Sitt inte ensam och grubbla, utan prata med henne. Du vet ju inte hur hon tänker.

Jag förstår hur du tänker för jag också känt så.

I alla år som jag har haft häst så har jag aldrig haft någon medryttare, förrän nu, och jag ångrar ingenting.

Som du var jag lite "egoistisk" och ville rida min häst själv, på mitt sätt. Jag ville inte att någon annan skulle bli hästens bästa vän osv osv.

Nu har jag en helt annan häst än du och heller ingen unghäst men för en tid sedan så insåg jag att om jag vill göra det jag vill med min häst i framtiden så måste jag ha en medryttare och det har jag nu.

Dels får hästen röra på sig mycket mer än tidigare (vilket var det stora behovet) och det är skönt att vara hemma utan skuldkänslor om man så vill det.

Jag tycker absolut du ska prova i alla fall, det kan ju gå riktigt bra ;)

Men du får nog gå på magkänslan! Vill du fullt och fast ha hela kontrollen så är en medryttare fel väg att gå. Bättre att utbyta mocktjänster med andra hästägare.

Jag får nog göra så, gå på magkänslan.

Och tror allt har och göra med att vi red så olika hon och jag. Hade hon ridit mer som jag (dvs ridit framåt och med mindre hjälper istället för att sitta och hålla och hacka), så hade nog tankarna varit annorlunda. För jag är en som ändå uppskattar hjälp!

Ska kolla med en annan i stallet. Hennes häst är skadad och hon kanske skulle tycka det var roligt att få rida lite (även om det är en outbildat unghäst). Hon ska dessutom ta hand om min häst när jag åker till Göteborg Horse Show.

Det låter ju väldigt smart faktiskt. Eftersom jag står i ett stort stall så finns det ju faktiskt ganska många att fråga dessutom.

jag har iof haft medryttare senaste två åren men i höstas var hon på jorden runt resa i typ 4 månader och då gjorde jag så att jag bytte hjälp med nån i stallet eller att mamma fick åka ut o pyssla med min häst lite då o då om jag skulle göra nåt annat:)

tjänster och gentjänster:)

Jag hade funderat på att skaffa medryttare väldigt länge. Men sen är det också ganska svårt att hitta någon som man själv tycker verkar duktig och som skulle passa med hästen. Men nu har jag gjort så att en av mina ponny elever har börjat rida min D-ponny och dom fungerar utmärkt ihop och henne litar jag verkligen på och jag vet att tjejen är super duktig.
Så hon ska rida honom någon dag i veckan så att jag får lite ledigt då samt att jag skall börja hos sjukgymnast ev. med min rygg och mina ben.

"mina egna" ridhästar vill jag inte ha medryttare på (nu har jag iof. bara min ridhäst och en ponny kvar) eftersom jag oftast inte upplevt hästarna till det bättre när jag lånat ut, jag blir irriterad om hästen inte svarar korrekt för hjälperna, lägger till med div. olater osv. och tycker inte det är värt det. så har det alltid varit.

jag ställde av mitt hbl. helt i mars -08 då min man insjuknade i hjärntumör och min bäste vän dog oväntat veckan innan samt mkt. andra tråkigheter som inträffade samtidigt. jag orkade inte rida med reda, och valde att ställa av helt i stället för att hålla igång halvdant. jag gjorde likadant vid min skilsmässa, då stod han helt och hållet i drygt 6 mån. inget som påverkat hästen negativt alls - tvärtom.

tidigare (när jag hade min egen gård) hade jag periodvis lite väl många pållar och hade skötare på några av dom (äldre, utbildade, stabila pållar). skötarna fick rida och greja så mkt. dom ville och orkade så länge dom respekterade vad jag sa och gällande regler för ridning och hantering.

jag och min vännina har våra 4 hästar "ihop" så vi delar på skötslen (sköter allt själva på hennes gård) vill någon av oss ha lite ledigt så täcker den andra upp, väldigt praktiskt och skönt :) skulle båda vara borta så har vi några andra hästkunniga bekanta som vi imellanåt byter tjänster med.

Jag har haft medryttare på min häst. Valde att "skaffa" det då jag tyckte han kunde få komma ut lite mer än vad jag har/hade tid med.
H*n har ridit honom inte ens 10ggr.
Denna medryttare kom jag överens med från första början.
H*n tycker mycket om hästen å viceversa, som jag sett iaf.
H*n har ridit i skogen å inte haft några större krav (vad jag vet) låtit hästen sträcka ut, typ.
Detta har lett till att jag och min häst tappat all vår underbara, osynliga, enkla och lätta kommunikation med varandra. (rider akademiskt)
Jag kan inte rida honom längre! :(
Ridit in och utbildat honom själv, haft honom i 9 år. För bara ca 4 månader sedan gick det hur bra som helst. Trampade, galoppirruettade, samlade, skolor, levaderade, kunde känna hur han kortade och längde sig i sin muskulatur mm... Nu kan vi knappt ens svänga! :cry:
Snacka om bakslag. Så vi har börjat om från början och tänker inte låta någon störa oss i våran relation nåt mer. (Jag har dryga 25 års ridning bakom mig)
Efter denna dyrköpta erfarenhet kommer jag fortsätta låta honom bara gå i hagen om jag inte hinner rida och jag kommer INTE att ha dåligt samvete över det längre! :eek:

Det är det här jag är rädd för, att medryttaren ska förstöra hästen. Man får ju ingen riktig koll och sen märker man att hästen är förendrad. Eller är du säker på att det inte ligger nåt annat bakom, kanske hästen har ont nånstans?

Själv är jag velig till tusen när det kommer till medryttare eller inte. För -och nackdelar. Men någon som har en bra attityd och erfarenhet och som berättar om hur det går hela tiden, ja då kanske det funkar. Men jag vet inte. Kanske dumt att skaffa medryttare till en unghäst?

Ja, ja, vi får väl se hur det blir med allt, om jag skaffar medryttare eller inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 950
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 228
Senast: valy
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket... 6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 874
Senast: Fibusen
·
Skola & Jobb Jag ska försöka hjälpa till med att skriva en överklagan till CSN gällande ett avslag på ansökan om de 40 extra veckor som man kan ha...
Svar
7
· Visningar
726
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31