Att ha islandshäst

P

__Prenses

Hejsan !
Skulle ngn vilja vara vänlig och berätta förklara hur det är att ha islandshäst ? berätta lite om dom os.v. Och vad man akn göra med den ?
Jag skall kanske ta en islandshäst på foder i sommar så då kan det vara användbart med lite tips .
Islandshästen är valack, 8 år. Han har haft lite svamp, och kommer från Island. Han har förr varit vild så han kan inte så mycket.
Tips att lära ut saker och ting ?

Berätta allt ni vill och kan ! :)

// Prenses:bow:

Sv: Att ha islandshäst

Tja, man kan göra lite allt möjligt, precis som med alla andra raser. Hoppa, rida dressyr, lufsa i skogen. Sen finns det ju tävlingar för islandshästar också.

Det är underbart att ha islandshäst:love:! Skulle aldrig vilja ha nån annan ras. De är så goa och mysiga att hantera och härliga att rida.

Kan ju berätta vad vi sysslar med;

Min egen tjej är 5-gångare och har svårt för gångarterna. Speciellt tölt och trav. Så det jobbar vi med. Massor med "dressyr" som lösgörande, samlande övningar i olika gångarter osv.
Sen rider vi ut en hel del också, antingen är vi bara ute och lunkar eller så rider vi fort och busar eller så tränar vi gångarter/dressyr ute. Har gjort några längre turer på flera timmar. Badat med henne. Osv.
Vi tömkör, longerar, löslongerar och löshoppar (har hoppat uppsuttet också, men är lite feg - hästen älskar det dock:p).
Rider för tränare (inte just nu dock).

Om du inte har ridit islandshäst innan är det jättebra att rida för någon tränare som kan hjälpa dig. Med tanke på att du får 1-2 extra gångarter att hålla reda på helt plötsligt. Det är inte lätt!

Tyvärr är det ju ganska vanligt med exem på islandsimporter så det är ju viktigt att tänka på - att man förebygger och så.

Lycka till med hästen:laugh:!

Sv: Att ha islandshäst

Hästen är en valack som har varit fri på Island för, i och med det så ärhan inte van vid att andra än ägaren rider honom. Men jag tror att om jag börjar hålla på med honom så hittar vi nog varandra.

det är faktiskt en konst att rida en islandshäst. Man måste sitta lite "bakåtlutad" när man rider honom för annars börjar det gå fort. Massor med vikthjälper att tänka på . :P men han verkar underbar och jag vill inte släppa honom i första taget. :)

tack för svaret ! :)

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 347
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 828
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 789
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tips i London
  • Valet i USA
  • Träning och hälsa del 12