Att ha en egen foderhäst

Lagunen

Trådstartare
Hej! Jag funderar på att skaffa en foderhäst och har då lite frågor:)
1. Vilka kostnader är de som kommer uppstå?

2. Skötsel. Om hästen inte redan är vaccinerad mot influensa och stelkramp (finns de annat de bör vaccineras mot?) hur sköts det? ringer jag dit en veterinär då? Och hur ofta bör man avmaska sin häst?
Och skoning, stämmer de att man ska sko om hästen var 7e vecka?
Och tandraspning, hur ofta ska man göra det?

Sen lite övriga frågor jag är 15 år och jag har ridit i ungefär 10 år men är den ända i min familj som är hästintresserad och har därför fått sköta allt inom hästväg själv, tror ni jag skulle klara av att ha som en egen häst själv?

Sen undrar jag lite hur de var för er när ni skaffa er första häst, var ni också mest oroliga över skötsel och vaccination och sånt och löste de sig sen?:)
 
Sv: Att ha en egen foderhäst

1: Kostnaden är helt oliak beroende på vart i landet du bor, hur mycket jobb du själv väljer att göra (helincakordering, halv-inackordering, kollektivstall), och vad som finns i stallet osv. Kan vara allt mellan 1500-6000 i princip. Jag betalar 1700 + mat och strö. På mitt tidigare stall betalade jag 2800+strö+fler intag/fodringar osv.

2. Det beror på vad för uppgörelse du har mellan ägaren o dig! Så det kan man inte säga. botulism vaccineras en del mot också, men det är när de äter ensilage om jag inte misstar mig helt nu.
Avmaska hästen endast vid behov. Gör träckprov innan byte av stall/innan bete är en bra grund!
skoning är också beroende på häst, vissa behöver var 5:e, andra kan det gå upp mot 9v. Det är individuellt (jmfr. att vissa människors hår växer supersnabbt, andras inte). har hästen problem elelr dålig hovkvalite kan det krävas mer fix och trix och mer regelbunden koll än en med bra hovar och benställning.
raspa tänder ska du inte göra för ofta, då man isåfall bara sliter ner den begränsade "tandmängden" hästen har i sitt liv, och är tänderna sen slut så är hästens liv slut med.

Jag gick min foderhäst när jag var 15 år och skötte allt själv, fixade med alla hovslagar och veterinärbesök, fixade tränare, tog hand om hästen varje dag själv. Fick hjälp med skjuts och så. Om man klarar det eller inte är individuellt, det med! Har du varit medryttare, skötare, jobbat lite på ridskola (antar att du ride rpå ridskola nu?) Som det verkar på ditt inlägg (inge illa menat!) så kanske du behöver lite mer kunskaper runomkring hästen och skötsel i och med att ingen i familjen förutom du är hästkunnig. Det krävs mycket mer än vad man tror - alltid. Och det man ska tänka på är att hästen formar sig efter hur du rider och hanterar den. På ridskola/medryttarhäst så hanterar så mågna andra den och det du gör är en så liten "del" att det oftast inte påverkar hästens beteende... Värt att tänka på!

Vaccination och allt det var jag inte orolig över. Läst emassor på bukefalos och vågade att fråga om jag undrade saker - superviktigt! Regelbudna träningar är också viktigt, det räcke rinte att tro att man kommer klara sig men någon gång ibland. För även om man inte känenr att man måste utvecklas och att man har superhöga ambitioner, är det superlätt att dra på sig egna olater i ridning när aldrig någon annan kollar dig och ger dig tips!
 
Sv: Att ha en egen foderhäst

Men när vet man när dom ska avmaskas då? Är de när dom börjar visa symptom på det eller borde jag göra täckprov när den stått hos mig ett tag?

Jag har haft medryttarponny ett tag men har liksom inte utvecklats eller lärt mig mer om skötsel kring de. Och de känns som om jag kommer inte lära mig hur det är att ha en egen häst från det och det är därför jag vill gå vidare. Och jag känner att vara medryttare passar inte mig riktigt, då jag vill göra på Mitt sätt liksom, så jag tappa lite intresse när jag blev medryttare :/ så det står lite mellan att sluta helt eller skaffa foderponny!
 
Sv: Att ha en egen foderhäst

Vilka kostnader är de som kommer uppstå?
Om hästen inte redan är vaccinerad mot influensa och stelkramp (finns de annat de bör vaccineras mot?) hur sköts det? ringer jag dit en veterinär då?
Och hur ofta bör man avmaska sin häst?
Och skoning, stämmer de att man ska sko om hästen var 7e vecka?
Och tandraspning, hur ofta ska man göra det?

95 procent av de här frågorna har jag lärt mig via ridskola på teorilektioner.

Och 100 procent av frågorna kan du hitta svar på här på bukefalos till exempel under hästmänniska och hästvård.


Men

Kostnader:
Veterinärbesiktning när du hämtar foderhästen och lämnar tillbaka den.
Stall
Strö
Foder
Vaccination
Avmaskning
Enklare veterinärvård upp till att hästens försäkring går in, då behöver du bara betala självrisken. Det är alltså viktigt att du som fodervärd kontrollerar vilken försäkring hästen du tänker ta på foder har. Om hästen inte har tillräckligt bra försäkring som täcker saker som den kan råka ut för hos dig, så kan du behöva teckna egen försäkring för hästen.
Hovslagare
Resor till o från stallet
Tränare
Transporthyra
Bensinpengar till träning/tävling
Utrustning, det kan vara precis allt! Att du alltså får hem en häst, där ägaren tar av grimma, täcke, benskydd och lämnar dig i stallet med en helt naken häst, till att du får med sadel, träns täcken, grimmor och rubbet. Men saker kan gå sönder... och där kan du självklart bli ersättningsskyldig.

Hästen ska vaccineras mot influensa en gång om året, bör vaccineras mot botulism en gång om året om det serveras hösilage i stallet och stelkrampsintervallen är om jag inte missminner mig vart fjärde år. Det finns kombinationsvaccin och veterinärer har bättre koll på det där i och med att hästens pass följer med. och ja, det är du som tar ut veterinär.

Avmaskning, numera finns det ett utomordentligt hjälpmedel "Kolla masken" en kartong med påsar, informationspapper och allt du behöver veta för att ta ett träckprov och skicka in till analysföretag. Det är bra att kolla masken vår o höst. Man får svar inom ett dygn och kan då kontakta veterinär som skriver ut lämpligt preparat om det behövs.

Skoningsintervall är individuellt. Men man brukar säga var 6-8 vecka. Min häst hade skoningsintervall 8-10 v, beroende på årstid.

Tänderna bör KOLLAS åtminstone en gång om året. Men därmed inte sagt att de behöver raspas. Det är egentligen ytterst sällan.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Att ha en egen foderhäst

nu försvann all min tet och jag är för trött för att skriva allt igen.. Men försår hur du menar. Du ska inte testa hitta annan medryttarhäst eller delfodervärd? kan vara så att du bara inte passar med ägaren/ägarens regler. Kan vara värt ett försök! Skaffa ghäst ska man aldrig "stressa", så även om du bestämmer dig för att skaffa foderhäst ska du känan efter och tänka igneom det noga:)
 
Sv: Att ha en egen foderhäst

Stallet jag vill stå på är i alla fall super bra, där de finns gott om tränare på plats och många jag kan fråga om de skulle va nått jag undrar över och de kommer hovslagare dit regelbundet, men ska verkligen tänka igenom det här noga :)

Tack så mycket för alla svar! :)
 
Sv: Att ha en egen foderhäst

har du tränare i stallet eller andra kunniga personer du litar på så kan det absolut gå jättebra! De kan vägleda dig och ni kan då kanske prata ihop om en planering, som en mentor :).
 
Sv: Att ha en egen foderhäst

Var ska du ha hästen? Kan du få hjälp? Jag är 14, var 13 när jag fick två foderhästar, som jag kände sen innan. Jag är också den enda hästintresserade i familjen. Jag tror att du kommer att klara det om du har kunniga personer att be om hjälp. Jättebra att du tänker på saker som inte hör till det dagliga men som enda är viktigt, för såna saker tycker jag är jobbigast. Hästen ska i allmänhet skos var 6:e till 8:e vecka, men det kan variera lite. Kolla själv och fråga hovis Hur långt han/hon tror är lagom för din häst just då. Det varierar med årstiden.
Kostnader är alla som en hästägsre har, möjligen försäkringen undantagen. Det blir mer än du tror. Avmaskning efter träckprov. Det behövs ca två gånger per år, före och efter betet, men det kan räcka med en eller behövas fler beroende på vilket parasittryck det är på betet. Avmaskning efter recept från vet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 12 år och älskar hästar! Min dröm är att ha en egen ponny. Jag har ridit i ungefär 7 år på ridskola. Och just nu rider jag...
2
Svar
34
· Visningar
2 241
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 110
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 285
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp