Att ha de egna hästarna i verksamheten?

Lejonelle

Trådstartare
Hej alla ni som har företag. Inackordering, träning/utbildning eller vad det nu är. Har ni era egna hästar ägda av företaget och vad är för- och nackdelarna? Jag har lite svårt att motivera varför mitt företag ska äga min häst, min affärsverksamhet handlar ju om något annat. Visst vore det kul att kunna dra av stallhyran och utrustningen men hon är ju inte till salu och inte är hon något avelssto heller så det är lite svårt att förklara för skattemyndigheten varför hon ska ha något med företaget att göra. Vad behöver man visa för verksamhet för att kunna ha hästarna i företaget, och lönar det sig?

mvh
Lejonelle

Sv: Att ha de egna hästarna i verksamheten?

***raderat***

Senast ändrad av en moderator:

Om du har en näringsfastighet/jordbruk så kan du göra avdrag för stängsel, stallreparationer osv. Är det en häst som går i avel kan du göra avdrag för kostnader gällande hästen.

Om du bara har den som hobby häst som icke är till salu och inackorderad kan det se märkligt ut att du gör avdrag för den.
Men visst kan man testa, de ifrågasätter om det ser konstigt ut.

Mej själv som ex:

Jag har eget företag, jordbruksfastighet. 1av mina hästar är på företaget, drar av hennes foder, vet, osv. Hon är inköpt som avelsmärr av företaget.
Min ridhäst har jag privat, den är köpt som hobbyhäst av mej privat för privata pengar. Alla hennes kostnader står jag för själv.
Hon kommer troligtvis att säljas som avelsmärr till företaget när jag har "lekt klart" med henne och hon ska vidare in i avelsboxen.

Så gör jag:)

Jag har avelston, unghästar och ev.försäljningshästar i företaget.
Min tävlingshäst hade jag privat - men har sålt den nu.

Nej, är hästen en privathäst ska den inte vara med i företaget. Lite komplicerat (och lite dyrare) blir det eftersom du måste momsa ut stallplats och foder (privata uttag) - men å andra sidan är det det enda korrekta. Att hitta på anledningar vore skattefusk.

Å andra sidan behöver aldrig hästen bokföras i företaget - kan vara trevligt om företaget en dag hamnar på obestånd.

Var går gränsen för att hästen är privat egentligen.

Jag och min fru har två hästar och åtminstone den ena vill vi köra in och sedan använda för bröllopskörningar. Det kan också tänkas att vi använder hästarna i reklamsyfte för vår nystartade verksamhet som säljer hästprylar. Det finns också funderingar på att i framtiden ha en form av ridterapiverksamhet med hästarna.

Hur ska man bäst sköta detta då det ju faktiskt är aktiviteter som är kopplade direkt till verksamheten? Hästarna köptes privat, men kommer ju alltså i viss mån användas av verksamheten. Ska man låta verksamheten "hyra" hästarna för dessa tillfällen eller kan man på något sätt dra av kostnaderna för hästarna för den tid som företaget utnyttjar de eller liknande?

Firman är en enskild firma så att hyra ut saker mellan firman och mig är ju lite löjligt då ju ekonomin egentligen sitter ihop.

Senast ändrad av en moderator:

Det finns egentligen två regler - man får ALLTID dela upp andel använt privat och andel använt i företaget, med en god motivation om varför. Och delar man inte upp och bokför i företaget måste man också ha en god motivation.

Annars kan man också använda sig av regeln att något huvdsakligen, dvs nästan enbart, används antingen privat eller i företaget och då får man bokföra den helt på ena sidan.

Det känns som att den påtänkta verksamheten, reklam för hästprylar och eventuella framtida bröllopskörningar, inte alls berättigar till att ha hästar i företaget. Borde finnas mycket billigare lösningar - hyra in hästar för reklamproduktion ex.vis. Därför kanske inte mer än en liten del bör hyras till verksamheten. Växer verksamheten kan man ändra.

Och jo, det finns poänger att dela upp, trots att antalet pengar är gemensamt privat och i den enskilda firman. Det gör nämligen att man får dela upp kostnader som rör hästarna och delvis kan dra av moms och dra av från vinsten. Det gäller att man har tydligt vinstsyfte dock, men det är allmänt för att få driva näringsverksamhet - annars får man hålla det helt som hobbyverksamhet.

Kanske kan man ställa sig frågan, för varje häst, om den finns där för att främst dra in pengar i företaget på något sätt för att företaget ska gå med vinst, eller om den finns där för att man själv som person vill rida/arbeta/hålla den. Alltså som svar på frågan om privat eller inte.

Det finns egentligen två regler - man får ALLTID dela upp andel använt privat och andel använt i företaget, med en god motivation om varför. Och delar man inte upp och bokför i företaget måste man också ha en god motivation.

Annars kan man också använda sig av regeln att något huvdsakligen, dvs nästan enbart, används antingen privat eller i företaget och då får man bokföra den helt på ena sidan.

Ett alternativ är annars att helt bokföra hästen i företaget och sedan bokföra en schablonintäkt i företaget för privat nyttjande. Det kan ibland göra bokföringen enklare istället för att dela på varenda verifikation som rör hästen.

Man ställs ibland inför samma problem när det tex gäller åkgräsklippare och liknande.

Å andra sidan behöver aldrig hästen bokföras i företaget - kan vara trevligt om företaget en dag hamnar på obestånd.

Det spelar ju ingen roll om man har enskild firma.

En fördel annars med att ha hästen privat är att man slipper en del regler som hänger ihop med yrkesmässighet tex transporttillstånd.

Tack för god input Sjöberga och TomasN!

Som jag tolkar det nu då så kan man, iaf i teorin, hyra hästarna av sig själv de gånger de används i företagsverksamheten.

Det bör också så vitt jag förstår gå bra att låta företaget ta kostnad för för t.ex transport till uppvisningar om även intäkten från uppvisningen går till företaget. I samband med detta skulle man också kunna räkna ut ett själigt pris för hyra av hästen och då låta företaget hyra hästen av mig som privatperson.

Detsamma borde gälla vid reklamfotografering och bröllopskörningar.

Precis som företaget kan hyra maskiner eller lokaler så kan man alltså hyra hästarna av mig (eller min fru) som privatperson trots att företaget är enskild firma. Det handlar bara om att bokföra kostnaderna på ett sätt som visar att företaget haft för avsikt att gå med vinst genom att hyra hästarna?

Det går också att vända på det och låta företaget stå för hästarna men att man istället tar en inkomst från privatpersonen som motsvarar nyttan av det privata nyttjandet av hästarna. Dock tillkommer då "problem" med transporttillstånd osv iom att hästarna ägs av firman.

Jag tror att för vår del är det enklaste att hyra hästarna när de behövs i firman. Iaf till en början. Sen om det framöver blir mycket aktiviteter som ger intäkter relaterade till hästarna (bröllopskörningar, ridterapi, uppvisningar osv) så kan det vara vettigare att ha hästarna i firman istället för privat?

*delvis knapplån*

Jag raderade mitt första inlägg eftersom jag insåg att TRÅDEN ÄR FYRA ÅR GAMMAL :cool: Men eftersom den nu kom igång iaf så kan jag ju skriva det jag tänkte. Nämligen:

På en föreläsning av och om Skattemyndigheten så sa de flera gånger om att man kunde glömma att ha egna hästar i verksamheten. Inte ens försäljningshästar godkände de förutom vid försäljning. Dvs under den tid man har den under utbildning för att höja värdet så räknas den (av dem) som en privat häst! :crazy: Så att få med hästarna i företaget... jaaa. Det är ju lättare sagt än gjort!! :grin:

*delvis knapplån*

Jag raderade mitt första inlägg eftersom jag insåg att TRÅDEN ÄR FYRA ÅR GAMMAL :cool: Men eftersom den nu kom igång iaf så kan jag ju skriva det jag tänkte. Nämligen:

På en föreläsning av och om Skattemyndigheten så sa de flera gånger om att man kunde glömma att ha egna hästar i verksamheten. Inte ens försäljningshästar godkände de förutom vid försäljning. Dvs under den tid man har den under utbildning för att höja värdet så räknas den (av dem) som en privat häst! :crazy: Så att få med hästarna i företaget... jaaa. Det är ju lättare sagt än gjort!! :grin:

Det tycker jag är ett synnerligen korkat uttalande av en anställd på skatteverket. Man kan inte uttala sig så generellt om huruvida man får ha hästarna i företaget eller inte. Det måste bedömmas från fall till fall. Sådana utalanden visar bara att en del på skatteverket har förutfattade meningar.

Jag vet för övrigt många som har just försäljningsstall och driver det som företag utan protester från skatteverket.

Det tycker jag är ett synnerligen korkat uttalande av en anställd på skatteverket. Man kan inte uttala sig så generellt om huruvida man får ha hästarna i företaget eller inte. Det måste bedömmas från fall till fall. Sådana utalanden visar bara att en del på skatteverket har förutfattade meningar.

Jag vet för övrigt många som har just försäljningsstall och driver det som företag utan protester från skatteverket.

Japp, det går alldeles utmärkt bara man uppfyller kraven som finns. Det finns dock många exempel på gränsfall där omsättningen på hästarna är alldeles för låg (dvs vinstsyftet kan inte motiveras) och då kan man bli omtaxerad för hobbyverksamhet.

Det är från fall till fall. Har man en trovärdig affärsplan i botten som visar hur vinsten ska uppnås, är det ganska svårt för en Skatteverksanställd att bara kategoriskt säga att det inte går. Det är tjänstefel, om det inte finns skäl.

*delvis knapplån*

Rent skitsnack från SKV! Vissa på SKV bedriver klappjakt på hästföretagare eftersom det fortfarande finns en gammalmodig inställning till hästmänniskor, de är rika nolltaxerare. I vår kommun blir man per automatik skattereviserad senast 6 månader efter att man startat någon form av verksamhet som innehåller ordet stall eller häst. Vår LRF representant har suttit i många möten med SKV och försökt förklara att JA hästar kostar pengar i början, JA man måste göra dyra investeringar, NEJ företaget går inte med vinst de två tre första åren...osv osv... Det är tydligen väldigt svårt att förstå för vissa tjänstemän...
Nu börjar de även men "muntliga" besut med uppmaningar om vad man får och inte får ta med i verksamheten. Kräv alltid skriftliga beslut av SKV så att du kan överklaga dem direkt, de brukar sällan ha något att komma med när det väl gäller. Huvudsyftet verkar vara att skrämmas lite...
Det intressanta är att jag själv fick en uppmaning om revision och att alla papper och dokument skulle vara inlämnat till SKV senast 31 juli, undertecknat XXX. Bara det att denne XXX hade semester till mitten av augusti när jag ringde och ville fråga exakt om vilka papper h*n ville ha...?? Jo, alla vet ju att alla kontor är fullbemannade under sommaren (eeehh..), gäller även min revisor som vänligt men bestämt talade om att han var inte tillbaka förrän i mitten av augusti och först då kunde hjälpa till med revisionen. Hallå...jorden kontaktar SKV...???

Liknande trådar

Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 060
Senast: Snubbelfot
·
Hästmänniskan Jag är fullt medveten om att det är slitgöra för lite pengar, dåliga arbetstider och massa kroppskneg. Jag kommer inte komma in på...
Svar
14
· Visningar
1 890
Senast: Hippocampus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama