Att göra en foderanalys!

L

Lantlolla

Hej!
Kan slå vad om att det finns massor av trådar om detta o att jag bara inte hittar ngn bra!

Behöver veta hur man går tillväga när jag skall göra en grovfoderanalys utav redan inplastade balar..

Tacksam för ganska snabba svar!

Sv: Att göra en foderanalys!

Det finns två sätt:

*Plocka en tuss när du öppnar balen och stoppa i frysen. Upprepa ca 3 gånger för att få ett någorlunda representativt samlingsprov från partiet. Skicka in när du samlat färdigt.

*Låna en borr för ändamålet, borra ur prover ur några balar och tejpa snabbt igen hålet, noga!

Hejsan!
Räcker det med tre?
För min far är mjölkbonde o skall köpa det mesta utav honom, så det går åt en bale per dag så kan få ihop rätt mängd ganska snabbt.
Vet du hur det skall vara när man skickar osv med? och hur mycket..

Jamen då kan du ju ta från flerbalar! :laugh:

Ju fler desto bättre, men man vill ju inte gärna vänta ett par månader med att få ihop tillräcklig mängd. Men minst 3-4 stycken bör man nog vänta in.

Vi klipper ner det i småbitar i en vanlig fryspåse, ca 1 liter brukar räcka.

okej så skall se så jag får det rätt nu då!!

Om jag tar ca 3-4 nävar med ensilage i ca 5 dagar.
Och klipper ner i småbitar?, blandar om mycket o fyller en liter fryspåse.
Sen lägger det i ett kuvert o skickar till dem?!
Skall de ha ordersedel o sånt med? o vart får jag tag i de?!

Sen tror jag att jag klarar det!! TACK!! =)

Har en fråga till! Kanske två..

Vilket labb är bäst? Eller är de ngn större skillnad? Om inte vilket är billigast?

Okej, är det per prov eller gäller samma kostnad om man skickar in fler prov ex både grovfoder och kraftfoder ?

Någon som har hemsidor till de olika labben?
Mvh Mica

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 795
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 870
Senast: Lhas
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 240
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar